Citat:
Ursprungligen postat av
Faleralera
Tjena!
Skulle behöva lite hjälp på hur jag kan få riktigt bra benträning utan vad jag alltid hör är benträningens gudaväsen = benböjen.
Jag har nämligen små problem med rygg/nacke och får därför ofta problem när jag lägger tyngre vikter över ryggen.
Hur är det med benböj med hantlar i händerna vid sidan av kroppen? Varför är inte det lika vanligt? Kör en del benpress, är det likvärdigt?
Har inte heller tillgång till särskilt många maskiner förutom just en benpress-maskin.
Knäböj är nog den bästa benövningen som finns. Men med det sagt så kan du få bra benträning i alla fall
Benpress i maskin har du redan varit inne på, och jag tycker det är det mest uppenbara alternativet. Det du missar är mest alla "bonusaspekter" av knäböj, vill jag påstå, som stabiliserande bålträning och balans/rörlighet.
Om din rygg tål det så skulle jag lägga till marklyft. Det är en extremt bra benövning även om många ser den som primärt för ryggen. Jag gissar att trap bar deadlift är ännu mer likt knäböj (vet inte vad den heter på svenska, men alltså med en sån där stång som har en "bur" i mitten som man ställer sig i).