• 1
  • 2
2016-02-03, 02:26
Medlem
Tjena!

Skulle behöva lite hjälp på hur jag kan få riktigt bra benträning utan vad jag alltid hör är benträningens gudaväsen = benböjen.

Jag har nämligen små problem med rygg/nacke och får därför ofta problem när jag lägger tyngre vikter över ryggen.

Hur är det med benböj med hantlar i händerna vid sidan av kroppen? Varför är inte det lika vanligt? Kör en del benpress, är det likvärdigt?

Har inte heller tillgång till särskilt många maskiner förutom just en benpress-maskin.
Citera
2016-02-03, 02:36
Medlem
Knotknets avatar
Ut och spring eller powerwalka
Citera
2016-02-03, 02:37
Medlem
jagnickars avatar
Jag skulle inte kalla en benpress likvärdig då man inte alls ska gå lika djupt som man Jaggör i en benböj, då har du gift dig med dina ryggproblem . ..

jag har aldrig kört benböj och det funkar såklart att träna ben iallafall med andra maskiner. Du kan iallafall använda benböj med lätt vikt, viktplatta eller som du sa hantlar.

Ska du ha två handlar så kommer det bli lite problem tillslut med vikterna, alltså benen orkar ju sjukt mycket i jämförelse med många andra muskler... Så det är inte så praktiskt med hantar med tanke på att en 10 kilos på varje sida knappast räcker för att köra slut på benen om man ska köra tungt. De flesta som kör benböj kör ju relativt tungt och det är bra mycket lättare att fatta en stång från en ställning än att stå och bära upp två tunga hantar från marken.

Utfall med hantlar skulle jag rekommendera som en bra och kompletterande benövning!
Citera
2016-02-03, 03:13
Medlem
Gazzaps avatar
Kör själv på pistoler, när det blir lätt är det bara att köra med vikter.
Citera
2016-02-03, 10:36
Medlem
Utfall med hantlar som redan nämnt. Gå framåt istället för upp och ner på samma ställe. Suger bättre i quadsen och ger mer pump.
Citera
2016-02-03, 10:55
Medlem
Jupp benböjen är inte nödvändig även om den är bra.

Kör benpress, utfallssteg, benspark, bencurls osv...

Finns hur många övningar som helst att välja på.

Sen kan du ju testa att köra frontböj om det bara är momentet där du lägger stången på rygg/nacken.
Citera
2016-02-03, 10:57
Bannlyst
Kör frontböj eller goblet squats bara, ger samma effekt.
Citera
2016-02-03, 14:43
Medlem
crusherzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManfredRichthofen
Kör frontböj eller goblet squats bara, ger samma effekt.

+1 på frontböj.
Jag gick över från böj till frontböj p.g.a problem med rygg från jobbet, har gått hur bra som helst och nu är det min huvudövning för ben.

Utfall och benpress fungerar väl också. Bencurl och benspark är väl ok som assistansövningar.
Citera
2016-02-03, 14:48
Medlem
crusherzs avatar
Kom på att Zercher Squats skulle kunna vara ett alternativ efter Goblet squats.
Lite märklig övning som jag inte provat själv men vet några som gillar den.
Citera
2016-02-03, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faleralera
Tjena!

Skulle behöva lite hjälp på hur jag kan få riktigt bra benträning utan vad jag alltid hör är benträningens gudaväsen = benböjen.

Jag har nämligen små problem med rygg/nacke och får därför ofta problem när jag lägger tyngre vikter över ryggen.

Hur är det med benböj med hantlar i händerna vid sidan av kroppen? Varför är inte det lika vanligt? Kör en del benpress, är det likvärdigt?

Har inte heller tillgång till särskilt många maskiner förutom just en benpress-maskin.

Knäböj är nog den bästa benövningen som finns. Men med det sagt så kan du få bra benträning i alla fall

Benpress i maskin har du redan varit inne på, och jag tycker det är det mest uppenbara alternativet. Det du missar är mest alla "bonusaspekter" av knäböj, vill jag påstå, som stabiliserande bålträning och balans/rörlighet.

Om din rygg tål det så skulle jag lägga till marklyft. Det är en extremt bra benövning även om många ser den som primärt för ryggen. Jag gissar att trap bar deadlift är ännu mer likt knäböj (vet inte vad den heter på svenska, men alltså med en sån där stång som har en "bur" i mitten som man ställer sig i).
Senast redigerad av Whaaam 2016-02-03 kl. 16:15.
Citera
2016-02-03, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Ut och spring eller powerwalka

Just detta är ju då inte alls samma sak. Det är ungefär som att rekommendera armhävningar istället för bänkpress. Eller som att rekommendera serier på sandsäck istället för bänkpress när jag tänker på det...
Citera
2016-02-03, 16:15
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whaaam
Knäböj är nog den bästa benövningen som finns. Men med det sagt så kan du få bra benträning i alla fall
Jag har aldrig riktigt förstått varför just knäböj är "den bästa benövningen som finns", lust att utveckla?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in