2016-02-02, 10:28
Medlem
Goddagens flashbackare! Detta är min andra tråd så om den är felplacerad så ber jag om ursäkt.
Har sökt runt efter svar men hittar inget så startar en egen tråd angående detta.

Jag går 3:an på gymnasiet och idrottar en hel del och har snusat sen jag var 16 är 18 nu.
Min idrottslärare säger att snus gör att jag presterar mycket sämre och förstör även konditionen så nu vill jag veta sanning. Är snus farligt i träning? Om jag inte har en snus inne spelar det någon roll?
Hur står påverkan har det egentligen?

Svara gärna med en källa

Mvh cesar
Citera
2016-02-02, 10:32
Medlem
uh-huhs avatar
"minskat blodflöde till musklerna och försämrad nervkommunikation i musklerna"
http://www.muscles.se/snus-och-traning/
Men eftersom så många som spelar ishockey/fotboll snusar kan det inte ha för mycket betydelse.
Citera
2016-02-02, 12:32
Medlem
Baltarzars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungcesar
Goddagens flashbackare! Detta är min andra tråd så om den är felplacerad så ber jag om ursäkt.
Har sökt runt efter svar men hittar inget så startar en egen tråd angående detta.

Jag går 3:an på gymnasiet och idrottar en hel del och har snusat sen jag var 16 är 18 nu.
Min idrottslärare säger att snus gör att jag presterar mycket sämre och förstör även konditionen så nu vill jag veta sanning. Är snus farligt i träning? Om jag inte har en snus inne spelar det någon roll?

Svara gärna med en källa

Mvh cesar
Din idrottslärare har inte koll på läget !
det är som uh-huh säger, och att det skulle påverka din kondis märbart ,,,nä.

Vetenskapens värld på SVT gjorde föresten ett väldigt bra program om effekter av snus för många år sen, slutkontentan var att det fanns inte så mycket bevis för något av vad som vanligtvis hävdaes utan var mest antagande gjorda på paralleller till röking.
Citera
2016-02-02, 13:00
Medlem
Tack fortsätt med källor
Nu ska den jäveln få
Citera
2016-02-02, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungcesar

Svara gärna med en källa

Mvh cesar

Du verkar helt blåst verkligen, hittade inget om snus och träning?
http://lmgtfy.com/?q=p%C3%A5verkar+snus+konditionen

Överskott på kromosomer som du brukar säga kanske passar bäst in på dig?
Helt otroligt att det finns folk som är så dåliga på att använda sökfunktionen på google som dig

Låter i mina öron som du är någon 16 åring som försöker vara cool på flashback.
100% på att du skryter om att du just skaffat ett flashhback konto inför hela klassen

Skäms på dig!!

Edit: Var bara tvungen att skratta lite åt dig, hahahahahahahahahahahahahahahaahahahahaha

Mupp!

Vänta, måste bara skratta lite till, hahahahahahahahahaha
Senast redigerad av Shroomely 2016-02-02 kl. 13:11.
Citera
2016-02-02, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shroomely
Du verkar helt blåst verkligen, hittade inget om snus och träning?
http://lmgtfy.com/?q=p%C3%A5verkar+snus+konditionen

Överskott på kromosomer som du brukar säga kanske passar bäst in på dig?
Helt otroligt att det finns folk som är så dåliga på att använda sökfunktionen på google som dig

Låter i mina öron som du är någon 16 åring som försöker vara cool på flashback.
100% på att du skryter om att du just skaffat ett flashhback konto inför hela klassen

Skäms på dig!!

Edit: Var bara tvungen att skratta lite åt dig, hahahahahahahahahahahahahahahaahahahahaha

Mupp!

Vänta, måste bara skratta lite till, hahahahahahahahahaha

Vet inte vad du har rökt egentligen men uppenbarligen så har du något fel i hjärnan
Hade nog inte förvånat mig om du var oskuld och tillbringade dagarna med att åka runt i en jävla epatraktor så inavlad som du är
Jag försöker endast hitta svar på min fråga så vänligen respektera det
Citera
2016-02-02, 13:46
Medlem
Har du någon länk? Tack!
Citera
2016-02-02, 21:58
Medlem
Sqeptisks avatar
Nikotinet i snus höjer pulsen. Inte bra om man skall ligga på elitnivå i någon konditionssport.
Som amatör eller motionär, inga problem...snusa på bara.

Sedan finns det andra nackdelar med snus...har blivit dyrt,bland annat
Citera
2016-02-03, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
Nikotinet i snus höjer pulsen. Inte bra om man skall ligga på elitnivå i någon konditionssport.
Som amatör eller motionär, inga problem...snusa på bara.

Sedan finns det andra nackdelar med snus...har blivit dyrt,bland annat

Finns ju en del hockeyproffs som snusar så jag följer dom
Citera
2016-02-03, 22:25
Medlem
praxes avatar
Jag hade snusuppehåll i 1,5 år nästan, sedan började jag igen. Kan inte säga att det gjorde varken till eller från för min träning, ingen stor effekt dvs.

Snusar dock aldrig under själva träningen. Lägger ut innan passet och håller själva träningen snusfri. Nån studie visade på att snusare löper lite större risk att skada sig, så det är nog en god ide att inte lägga in en monsterprilla precis medans man tränar.
Citera
2016-02-07, 22:28
Medlem
Strinders avatar
2011 ville WADA, internationella antidopingsbyrån, undersöka möjligheten att dopingklassa snus.

Istället för att lyssna på en blåst svensk doktor som gör en kommentar i SvD helt baserad på förutfattade meningar och framförallt helt utan vetenskaplig basis, kan du istället visa upp en vetenskaplig studie gjort på faktiska resultat.

https://wada-main-prod.s3.amazonaws....chiamulera.pdf

Var så god, snus förhöjde prestationsnivån ifall det användes av sedan tidigare snusare med ca 13.1% och kan komma att dopingklassas.
Citera
2016-02-09, 21:14
Medlem
Gymnasten1982s avatar
Långsiktig påverkan skulle jag säga är negativ, medan kortsiktiga effekter kan vara positiva. Detta då nikotin binder in till nikotinerga receptorer i acetylkolins ställe (nikotin är en agonist till acetylkolin som är kroppens "normala" transmittorsubstans för att aktivera bland annat det sympatiska nervsystemet) och kan inducera frisläppande av noradrenalin och adrenalin. Även frisläppandet av dopamin och betaendorfin kan man argumentera för skulle kunna fungera i riktning mot att nyttjare kan pressa sig till det yttersta (pga smärtlindrande verkan).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in