2016-02-02, 01:40
Medlem
H0M3Rs avatar
Hej!

Jag har lekt lite med tanken att flytta till Nya Zeeland, frst fr att plugga och sen fr att jobba.
Nu har jag lite frgor angende kostnader, och hur det r att bo dr.
Men mest tror jag att jag lgger en post fr att jag inte har ngra vnner eller familj att prata med.
Och det r rtt sknt att frklara fr ngon annan d det stter sig i skallen lite bttre d.
Jag har lite eller ingen erfarenhet av att resa, studera p hgre niv och att jobba utomlands.
Tnker drfr att jag vill vara ute i god tid med vad jag behver veta och hur mycket pengar jag behver.
Drmmen r att bli kvar i landet som medborgare!

Jag har anvnt mig av den hr hemsidan fr att jmfra lite priser p mat och hyra bland annat.
http://www.numbeo.com/cost-of-living...ry=New+Zealand

Lt oss sga att jag har dessa utgifter:
(1 bedroom) Outside of Centre 1,017.54 NZ$
Basic (Electricity, Heating, Water, Garbage) for 85m2 Apartment 189.62 NZ$
Internet (10 Mbps, Unlimited Data, Cable/ADSL) 83.04 NZ$
Monthly Transportation Pass (Regular Price) 140.00 NZ$
Sen kan vi dra till med mat fr 100.00 NZ$ (Antagligen mer)

Det blir sammanlagt: 1530.2 NZ$

Jag kollade ven upp vad de lgsta lnerna ligger p.
http://www.careers.govt.nz/jobs-data...-what/#cID_428
Och det r runt $32,000 om ret / 12 = 2666 / Mn

Det verkar ju helt okej nd, ven om jag hrt att bostderna ska vara ganska risiga.
Nu undrar jag lite hur det fungerar med studieln och skulder till csn sen innan.
Jag hittade inte Nya Zeeland i listan p deras hemsida, nr jag gick in p "Studera utomlands".
S jag antar att jag inte kan ska studiemedel fr det?
Och jag har ca 120K skuld till dom sen innan, hur mycket mste jag betala varje mnad nr jag r utomlands?
Om jag fr studiemedel, mste jag betala tillbaka under den tiden jag pluggar?
Vad brukar det kosta att bo / ta p Universitetet?

Sen undrar jag vad som hnder om det gr t helvete, vet att dom har en del jordbvningar osv.
Vad hnder om min lgenhet rasar ihop?
Vad hnder om jag blir sjuk som fan, vad kostar det att f hjlp p sjukhus?
Om jag fr sparken av ngon anledning, vet inte vad det skulle kunna vara men lt oss sga att det hnder.
Hamnar jag p gatan och fr anvnda mina besparingar att ka hem direkt eller fr jag ngon typ av hjlp under tiden jag sker nytt?
(Frutsatt att jag har en utbildning inom ngot omrde som saknar folk.)

Och till sist, denna frgan kanske passar bttre i utbildningsforumet, men jag r osker p vad jag ska studera.
Hr r en hemsida med "Skill Shortages" i landet: https://www.newzealandnow.govt.nz/wo...obs-industries

Jag har funderat p Agriculture and forestry, fr jag skulle vilja jobba utomhus en del och lra mig om jordbruk.
Men d verkar det som att jag mste vara riktigt duktig p matte, vilket jag inte r.
Frsker bli ett plugghuvud igen och vrmer upp med matte A nu, vilket gr rtt sakta. Men det gr!
Dock tror jag inte jag skulle klara hgre studier av den nivn.
Samma problem att jobba inom IT, jag kan datorer bra, kan koda en del och tycker det r kul.
Men har spenderat s mycket tid vid datorn i mitt liv att jag har ont i fingrar och axlar, s det r nog inget jag vill jobba med heller..

Jag krver inte mycket av livet, vill kunna vara utomhus och knna mig sker, vill leva i ett varmare land som inte r beroende av import/export.
Ha ngonstans att bo, och pengar till mat. Sen r jag njd.
Tanken r att jag skall ska Student Visa, sedan ska Employer assisted Post Study Work Visa.
Och med tiden f medborgarskap! Det r nog lngt ifrn enkelt, men ja.. Vill nd se ver hela grejen!
S om ni skulle dra till med en summa jag behver ha utver biljetten dit, vad skulle det vara?
r pank fr tillfllet, vore roligt med ett ml s jag vet hur mycket jag behver jobba ihop!

Har ngon hr inne lust att hjlpa mig lite med dessa funderingar och frgor?
Jag sitter och kikar lite p den hr sidan ocks: http://www.careers.govt.nz/courses/

Tackar s vldigt mkt fr alla svar.

Fridens liljor!
Citera
2016-02-02, 02:04
Medlem
Skaffa ett Working holiday visa om du r under 31. D fr du stanna och jobba under ett rs tid (max 6 mnader p samma arbetsplats tror jag). Vill du fortfarande stanna efter s kan du anska om studentvisum, d vet du hur landet fungerar osv
Citera
2016-02-02, 07:03
Medlem
H0M3Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qual
Skaffa ett Working holiday visa om du r under 31. D fr du stanna och jobba under ett rs tid (max 6 mnader p samma arbetsplats tror jag). Vill du fortfarande stanna efter s kan du anska om studentvisum, d vet du hur landet fungerar osv

Jag r 23 r gammal.
Har funderat lite p Working holiday visa, men jag antar att jag mste hitta en arbetsplats sjlv d?
Tv till och med om det stmmer som du sger att man bara fr vara p ett stlle 6 mnader.

"You must not take up permanent employment (unless you apply for and are granted an ordinary work visa while youre here)."
Jag antar att efter sex mnader rknas det som permanent?
Sen mste jag allts hitta boende sjlv?
Vore ju guld om man kunde bo p en grd dr man jobbar..

Sen angende vad jag behver ha som ml rent ekonomiskt s tror jag att jag har en ngorlunda klar bild av vad det r! Flygbiljett dit 8000KR, biljett hem 8000KR, sen minst 25000KR som jag behver fr levende under tiden.
S sammanlagt 41000KR, men sen str det att jag behver omfattande sjukhusfrskring.
Var hittar jag kostnader fr det? Finns det olika?

S mycket pengar har jag aldrig sett i hela mitt liv, s om jag ska spara ihop till det s vill jag ha strsta mjliga chans att f bli kvar. Ser ingen framtid i Sverige verhuvudtaget.
Senast redigerad av H0M3R 2016-02-02 kl. 07:09.
Citera
2016-02-18, 00:10
Medlem
Jag r ven intresserad att studera/jobba i nya zeeland. Dock dyra studieavgifter
Citera
2016-02-23, 01:49
Bannlyst
lter billigt med 8k fr o ka till nya Zeeland?
Citera
2016-02-23, 08:45
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9ekompaniet
lter billigt med 8k fr o ka till nya Zeeland?

Nej, nej nej. Inte fr en enkelresa. Enkelresa kan du f fr ca 5000 vissa avgngar.
Citera
2016-02-23, 09:14
Medlem
Ngon som vet hur det fungerar vid hus kpande i NZ? Fr man ga allt som utlndsk medborgare eller mste man skriva in sig i landet?
Citera
2016-02-23, 09:19
Medlem
Historiks avatar
Jag kan tipsa om denna sida ifall du vill studera en kortare tid.

http://www.avista.nu/

Det r ganska dyrt, men csn berttigat.
Citera
2017-05-21, 23:47
Medlem
Leviathan99s avatar
Bumpar denna trden.

Ngra fler p forumet som har erfarenhet av landet?
Jobbmarknaden?
Bostder?
etc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in