2016-02-01, 18:44
Medlem
God kväll.
Står här i kväll igen och lagar mat, och bra går det ju inte.

Har gjort egen korv som jag har fått stora problem att tillaga. Har hängt in korven i röken men de spricker och sölar ner något otroligt.

Smeten jag drog ihop följer nedan.

5kg Älgfärs
2kg vildsvinsfärs
3 kg fläskfärs.
500g grovriven ost
1 kg sidfläsk
chilli
salt och peppar
5 ägg

Börja med att mala upp köttstyckena och blanda sedan samman allt och började stoppa fjälstret.
Gick riktigt bra och så gjorde kedjor om 6 korvar per sammanhängde fjälster.
elda sedan på ordentligt i röken för att bygga upp riktig hög värme. Hängde sedan in korven i rökskåpet och langa på ordentligt med spån. Gick dit 20 min senare för att kolla hur det gick. Då hade alla korvar spruckit helt och hållet. var bara en sån himla röra i röken. Blev till att äta gårdagens pannkakor istället.

Vad gjorde jag för fel när jag gjorde korven. Vill gärna lära mig detta, känns som det kan bli roligt att experimentera med smaker och få till sin egen favorit korv. Var det temperaturen tro i röken som var galet. Kasta in 3 säckar briketter när jag tände på och en till strax innan jag hängde in korven.
Citera
2016-02-01, 18:50
Medlem
boonies avatar
För hårt packade kanske?
Citera
2016-02-01, 18:53
Medlem
constants avatar
Tror också att du stoppat korven för hårt. Det är bara att köra igen. Lycka till!
Citera
2016-02-01, 18:59
Bannlyst
picka små små hål i korvskinnet med en tunn nål så kommer det inte att spricka
Citera
2016-02-01, 20:07
Medlem
får prova att stoppa den lite lösare nästa gång. nu är dessvärre hela batchen förbrukad. synd på det fina köttet.
Citera
2016-02-01, 21:47
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RallyFrida
får prova att stoppa den lite lösare nästa gång. nu är dessvärre hela batchen förbrukad. synd på det fina köttet.
Kasta inte fyllningen, försök få ihop bullar eller något och stek. Bättre det än ingenting.
Citera
2016-02-17, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RallyFrida
God kväll.
Står här i kväll igen och lagar mat, och bra går det ju inte.

Har gjort egen korv som jag har fått stora problem att tillaga. Har hängt in korven i röken men de spricker och sölar ner något otroligt.

Smeten jag drog ihop följer nedan.

5kg Älgfärs
2kg vildsvinsfärs
3 kg fläskfärs.
500g grovriven ost
1 kg sidfläsk
chilli
salt och peppar
5 ägg

Börja med att mala upp köttstyckena och blanda sedan samman allt och började stoppa fjälstret.
Gick riktigt bra och så gjorde kedjor om 6 korvar per sammanhängde fjälster.
elda sedan på ordentligt i röken för att bygga upp riktig hög värme. Hängde sedan in korven i rökskåpet och langa på ordentligt med spån. Gick dit 20 min senare för att kolla hur det gick. Då hade alla korvar spruckit helt och hållet. var bara en sån himla röra i röken. Blev till att äta gårdagens pannkakor istället.

Vad gjorde jag för fel när jag gjorde korven. Vill gärna lära mig detta, känns som det kan bli roligt att experimentera med smaker och få till sin egen favorit korv. Var det temperaturen tro i röken som var galet. Kasta in 3 säckar briketter när jag tände på och en till strax innan jag hängde in korven.
Jag har gjort samma korv och den blev jättebra.Försök med 1,5 kg tamgrisfärs istället och häng inte in korven (som flickan sa) utan vänta i 30 min istället och lägg sen tillbaka alspånen i fjälstret.Lycka till det kommer att funka.
Citera
2016-02-18, 07:20
Medlem
rayraviolis avatar
Vad för slags rök har du? Hur varmt blir det? Fyra säckar briketter låter väldigt häftigt, men då är jag inte särskilt kunnig vad gäller korvrökning.
Citera
2016-02-18, 07:22
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBeltes
Jag har gjort samma korv och den blev jättebra.Försök med 1,5 kg tamgrisfärs istället och häng inte in korven (som flickan sa) utan vänta i 30 min istället och lägg sen tillbaka alspånen i fjälstret.Lycka till det kommer att funka.

Spån i fjälstret?
Citera
2016-05-17, 14:37
Medlem
Du ska aldrig hänga in nystoppad korv rakt in i en varm rök.
Först ska korven torka till något, sen skall den in i en mycket sval rök som sakta höjs i temperatur.
Det hela är inte helt enkelt.

Skaffa en bra bok i ämnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in