Hej,
Blev anstlld i ett fretag. Det var timanstllning dvs. Vid behov.
Jag tog ett arbetspass och samma dag, min mamma dog. Jag ringde till chefen och berttade om situationen och han blev vldigt frbannad och sa till mig att han avregistrerar mig frn deras fretag.
Jag har inte ftt ven ngot skriftlig brev frn dom. Detta hnde i augusti. nu undrar jag om de hade rtt att avskedda mig p detta stt?
I de flesta kollektivavtal har man rtt till att vara hemma vid nra anhrigs dd.
Men det beror lite p vad som str i ditt anstllningsavtal och vilken typ av anstllning du har.
Vid en timanstllning finns det lite olika regler.
Med reservation d jag inte vet vilket kollektivavtal eller vad som str i ditt avtal.
Du har sannolikt en intermittent anstllning dr arbetsgivaren ringer och hr hur du kan jobba. Jag tror du har en mnads uppsgning hr med men arbetsgivaren behver inte erbjuda dig jobb.
r det en sdan anstllning du haft kan du inte gra ngonting.
r det en timanstllning med fasta tider likstlls det med en visstidsanstllning och d har arbetsgivaren sannolikt gjort fel. Det r dock mycket svrt att driva sdant sjlv och utan facklig hjlp inget jag skulle rda dig till.
Du br g vidare och alla arbetstagare borde undvika denna formen av anstllning om det r mjligt om det inte r ngot man sjlv har nytta av vid tex studier eller extraarbete.
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!