• 1
  • 2
2016-01-31, 21:54
Medlem
Ngon som har tips p ngon lite "finare" whiskey? Tnkte mig runt 1000-lappen men det kanske r normalpris fr whiskey? Dricker sjlv inte s har noll koll.
2016-01-31, 21:57
Medlem
https://www.systembolaget.se/dryck/s...agavulin-40001

Vldigt rkig. En favorit.
2016-01-31, 21:57
Medlem
4-Gotts avatar
Har du tillgng till att inspektera hans nuvarande whiskey stash (om han har ngot?). Det finns ju s mnga olika smaker, sjlv fredrar jag de rkigare med en lagring p 18 r.
2016-01-31, 22:12
Medlem
AA_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GillarKebabtallrik
Ngon som har tips p ngon lite "finare" whiskey? Tnkte mig runt 1000-lappen men det kanske r normalpris fr whiskey? Dricker sjlv inte s har noll koll.
Hade jag ftt en Bowmore hade jag blivit lycklig
https://www.systembolaget.se/dryck/s...owmore-8002601
2016-01-31, 22:16
Medlem
Kaustis avatar
Kp en till flaska av ngonting han har.

Whiskey och liknande personliga smakgrejer r vldigt personliga, och risken r stor att du kper ngonting han inte kommer njuta fullt ut av. Om han nu kpt en flaska sjlv s gillar han den garanterat, att f en till likadan r ingenting han kommer bli missnjd med.
2016-01-31, 22:47
Medlem
Strsta smakfrgan brukar vara rkig eller inte. Det kan du frska kolla upp.
Annars kan du ta frsta bsta whisky med ett skotskt/irlndskt klingande namn fr som inte beskrivs som rkig, s satsar jag mina egna njurar p att den gr hem.

Skra kort r annars Bowmore och Highland Park, som kan va en smula rkiga men inte verdrivet. finns i prisklasser frn 500 spnn och det r inte ndvndigtvis s att de dyrare r mrkbart bttre.

Gillar han att prva nya saker kan du kpa en Japansk whisky tex Nikka eller Yamazaki - vldigt snygga flaskor som r kul att ge bort och ha i hyllan.
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Kp en till flaska av ngonting han har.
Whiskey och liknande personliga smakgrejer r vldigt personliga, och risken r stor att du kper ngonting han inte kommer njuta fullt ut av. Om han nu kpt en flaska sjlv s gillar han den garanterat, att f en till likadan r ingenting han kommer bli missnjd med.
Jag vgar pst tvrt om: Det spelar ingen roll. De flesta whiskydrickare gillar nstan all whisky utom det billigaste. Brukar vara va rkighet som r vattendelaren.
Men det finns nog inte en enda flaska whisky fr 600-1000 kr som jag skulle bli missnjd med (frutom kanske nn knepig kryddad specialversion av en amerikansk whisky)

Fr min del skulle strsta besvikelsen just vara om jag fick samma som jag nyss druckit.
De flesta whiskydrickares stora problem r ju att de gillar det mesta men bara har rd att prva s f sorter, s jag vill ha ngot nytt varje gng
Citat:
Ursprungligen postat av GillarKebabtallrik
runt 1000-lappen men det kanske r normalpris fr whiskey?
Du kan f riktigt bra whisky fr 500-700 kr, tex Bowmore och Lagavulin, och jag skulle sga att de flesta whiskydrickare inte r srskilt bekanta med dyrare whisky eller ens skulle tycka att dyrare whisky smakar nmnvrt mycket bttre.
Senast redigerad av MarcoBolan 2016-01-31 kl. 23:13.
2016-02-01, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Strsta smakfrgan brukar vara rkig eller inte. Det kan du frska kolla upp.
Annars kan du ta frsta bsta whisky med ett skotskt/irlndskt klingande namn fr som inte beskrivs som rkig, s satsar jag mina egna njurar p att den gr hem.

Skra kort r annars Bowmore och Highland Park, som kan va en smula rkiga men inte verdrivet. finns i prisklasser frn 500 spnn och det r inte ndvndigtvis s att de dyrare r mrkbart bttre.

Gillar han att prva nya saker kan du kpa en Japansk whisky tex Nikka eller Yamazaki - vldigt snygga flaskor som r kul att ge bort och ha i hyllan.
Jag vgar pst tvrt om: Det spelar ingen roll. De flesta whiskydrickare gillar nstan all whisky utom det billigaste. Brukar vara va rkighet som r vattendelaren.
Men det finns nog inte en enda flaska whisky fr 600-1000 kr som jag skulle bli missnjd med (frutom kanske nn knepig kryddad specialversion av en amerikansk whisky)

Fr min del skulle strsta besvikelsen just vara om jag fick samma som jag nyss druckit.
De flesta whiskydrickares stora problem r ju att de gillar det mesta men bara har rd att prva s f sorter, s jag vill ha ngot nytt varje gng
Du kan f riktigt bra whisky fr 500-700 kr, tex Bowmore och Lagavulin, och jag skulle sga att de flesta whiskydrickare inte r srskilt bekanta med dyrare whisky eller ens skulle tycka att dyrare whisky smakar nmnvrt mycket bttre.

Tack s mkt fr ett bra svar. D ska jag frska luska fram om han gillar rkigt eller icke.
2016-02-01, 06:59
Medlem
Ngon whisky frn Springbank kanske?
Hazelburn om man vill ha ngot orkt, Springbank om det r mttligt rkt som nskas eller Longrow som r mer rkt n de vriga.
2016-02-01, 07:24
Medlem
BlaBlaBrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4-Gott
Har du tillgng till att inspektera hans nuvarande whiskey stash (om han har ngot?).
This. Om du listar hans nuvarande frrd kan du nog f ett bra tips om en liknande virre som kommer falla honom i smaken. Men det r vl roligare att ge honom ngot nytt n att fylla p med ytterligare en pava av ngot han redan sitter p.
2016-02-01, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AA_Sweden
Hade jag ftt en Bowmore hade jag blivit lycklig
https://www.systembolaget.se/dryck/s...owmore-8002601

Jag har precis kpt en Bowmore till Svgern och Svgerskan som Tack till hundvakt. 1 liter i en snygg kartong. Kommer Svgern g ner p kn fr mig? Han har inte ftt den n. Kpte den bara fr att den var dyrast p hyllan p flygplatsen.
2016-02-01, 07:44
Medlem
lugnbaralugns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wieso
Jag har precis kpt en Bowmore till Svgern och Svgerskan som Tack till hundvakt. 1 liter i en snygg kartong. Kommer Svgern g ner p kn fr mig? Han har inte ftt den n. Kpte den bara fr att den var dyrast p hyllan p flygplatsen.

Haha dyrast p flygplatsen? Vilken flygplats om man fr frga? rnskldsvik? Eller Tomelilla?
2016-02-01, 08:20
Medlem
Phuket
vik...dr har Lfven kpt alla redan.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in