2016-01-31, 14:57
Medlem
Hej! jag tänkte höra hur det fungerar angående följande saker:

Ifall du inte är anställd någonstans, inte har ett företag och inte har någon ekonomi/bidrag vid sidan av, men vill sälja en produkt du själv har skapat?

Exempelvis kan det vara en algoritm till ett företag eller en hårdvara till något annat företag/kommun/privatperson som är "skräddarsydd" till dessa personer/person. Hur fungerar detta egentligen?

Jag skickade ett mejl till swedbank som sa att allt jag säljer(då jag inte är anställd eller annat) kommer skattas på max 30% då det räknas som "kapitalskatt". Men gäller detta all typ av inkomst? kan jag sälja ett engångsprojekt utan att ha något företag eller annat och sedan skatta det som kapitalvinst eller hur fungerar detta?.
Citera
2016-01-31, 14:59
Medlem
Starta enskild firma, dra av dina utvecklingskostnader mot inkomster.
Citera
2016-01-31, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Starta enskild firma, dra av dina utvecklingskostnader mot inkomster.

Jag har funderat på detta, men undrade mer om det är ett "måste" att göra detta för att få sälja så som jag beskrev ovan eller om man faktiskt kan sälja det utan att ha ett företag då det är engångsprodukter som är specialutvecklade/designade till företag/kommun/privatperson?

Skapar jag egenföretag/enskild firma så kommer skatten ligga på betydligt mer än 30% med tanke på inkomsten, samt att jag inte kommer tjäna lika mycket pengar själv efter alla skatter m.m.
Har jag eget företag/enskild firma så kommer jag även behöva balansera mina inkomster mer.. exempelvis spendera 50% av inkomsten på produktutveckling och lön(där man betalar extra 50% per person för att få betala ut) sedan vanlig skatt på det kanske, samtidigt som jag ska skatta för resten av det jag inte spenderat? plus företags skatt..
Citera
2016-01-31, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeverist
Jag har funderat på detta, men undrade mer om det är ett "måste" att göra detta för att få sälja så som jag beskrev ovan eller om man faktiskt kan sälja det utan att ha ett företag då det är engångsprodukter som är specialutvecklade/designade till företag/kommun/privatperson?
Ska du sälja till företag och kommuner får du se till att bilda en firma av något slag.
Citera
2016-01-31, 23:35
Medlem
Starta ett AB och ta utdelning, istället för lön = 22% skatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in