2016-01-31, 12:50
Medlem
Hej, jag har velat bli mer sofistikerad och har börjat läsa svenska och engelska dikter översatt till svenska, framförallt från romantiken.

Jag har haft svårt att förstå följande meningar i dikten i bland annat Erik Johan Stagnelius dikt "Vän, i förödelsens stund"

"Natten är dagens mor, kaos är granne med gud." Vad menas i denna mening? Hur kan jag tolka det?

Förrutom detta undrar jag vad dessa uttryck innebär. Jag har hört de men har inte riktigt förstått de.
"komma för när"
"stå i stocken"

Tack i förhand.
Citera
2016-01-31, 13:00
Medlem
10FtGanjaPlants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lagentaestamuyloca
Hej, jag har velat bli mer sofistikerad och har börjat läsa svenska och engelska dikter översatt till svenska, framförallt från romantiken.

Jag har haft svårt att förstå följande meningar i dikten i bland annat Erik Johan Stagnelius dikt "Vän, i förödelsens stund"

"Natten är dagens mor, kaos är granne med gud." Vad menas i denna mening? Hur kan jag tolka det?

Förrutom detta undrar jag vad dessa uttryck innebär. Jag har hört de men har inte riktigt förstått de.
"komma för när"
"stå i stocken"

Tack i förhand.

öh jag försöker. Natten är dagens mor = well, vad föregår dagen om inte...? Syftar på att ur natten föds dagen. Har nog med ljus och att det mörka, dåliga går över att göra att han skriver om natt och dag på det viset.

kaos är granne med gud = säkert lättare om man ser det i sitt sammanhang och läser texten, men misstänker att gud finns i närheten för att reda ut kaoset, precis som en granne är nära? Dagen kommer ju efter natten också i samma mening, vilket tyder på det. Att det hemska kommer gå över.

komma för när = komma för nära, kanske? :S

stå i stocken = skamstocken kanske? Vet ej.

EDIT:

Såg nu att dikten heter "Vän, i förödelsens stund", varmed min analys nog är korrekt.
Senast redigerad av 10FtGanjaPlant 2016-01-31 kl. 13:17.
Citera
2016-01-31, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10FtGanjaPlant
öh jag försöker. Natten är dagens mor = well, vad föregår dagen om inte...? Syftar på att ur natten föds dagen. Har nog med ljus och att det mörka, dåliga går över att göra att han skriver om natt och dag på det viset.

kaos är granne med gud = säkert lättare om man ser det i sitt sammanhang och läser texten, men misstänker att gud finns i närheten för att reda ut kaoset, precis som en granne är nära? Dagen kommer ju efter natten också i samma mening, vilket tyder på det. Att det hemska kommer gå över.

komma för när = komma för nära, kanske? :S

stå i stocken = skamstocken kanske? Vet ej.

Dikten handlar om en person i ett medvetslöst tillstånd där allt blir mörkt och kroppens funktioner håller på att falla, sedan nämns en ängel som räddar personen (troligen en religös figur) och man ska glädjas och sjunga i bedrövelsens mörker för att Natten är dagns mor och kaos är granne med gud.

De andra uttrycken har jag hittat i Robet burns dikt "Och gott öl kom".

Det handlar om en alkoholist som säljer sina ägodelar för ölen och berättar hans kärlek för öl.

Komma för när: "Och gott öl har gjort mig så arm som jag är och haft mig att komma min piga för när."

Stå i stocken: "för gott öl skull i stocken jag stod, med gott öl håller jag upp mitt mod."

Jag tror att det finns en grej i det du säger med skamstocken, kan betyda att han "står i stocken för sina handlingar" i hans fall öl. Ölet gör honom självsäker och han blir modig, problemet ligger i "komma för när" det har jag problem med att förstå.
Citera
2016-01-31, 13:25
Medlem
10FtGanjaPlants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lagentaestamuyloca
Dikten handlar om en person i ett medvetslöst tillstånd där allt blir mörkt och kroppens funktioner håller på att falla, sedan nämns en ängel som räddar personen (troligen en religös figur) och man ska glädjas och sjunga i bedrövelsens mörker för att Natten är dagns mor och kaos är granne med gud.

Dåså. Håller fast vid min analys. Dag kommer efter natt på samma vis som en unge är efterkommande till en mor. Natt är en metafor för mörker i bemärkelsen bedrövelse och dag är motsatsen till natt. Och gud finns nära och hjälper när katastrofen är framme. Man vill väcka hopp.

Det där med pigan. Kommit för när = kommit för nära. Och i detta sammanhang: han har gjort närmanden när han varit full (hur allvarliga dessa varit framgår inte. Våldtäkt? Äktenskapsbrott?), sen fått stå i skamstocken för det?
Senast redigerad av 10FtGanjaPlant 2016-01-31 kl. 14:04.
Citera
2016-01-31, 13:36
Medlem
cyberbanans avatar
"för när" = "för nära"
I den där texten blev han för närgången.

"stå i stocken" = stå fastspännd i skamstocken
Dvs fastspänd i ett slags "tortyrredskap" ute på nåt torg för allmän bespottning som straff för nåt brott.

Han drack öl, blev full och odräglig och våldtog pigan (eller nåt liknande).
Som straff fick han stå i skamstocken.
Men han lärde sig inte sin läxa, eftersom han står och suktar efter nästa glas öl.
Citera
2016-01-31, 16:08
Medlem
petter eremitens avatar
Textraden "Kaos 'är granne med Gud" bygger på skapelseberättelsen i Gamla Testamentet.
http://www.academia.edu/1806036/Grun...ningar_ht_2008
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in