Citat:
Ursprungligen postat av
10FtGanjaPlant
öh jag försöker. Natten är dagens mor = well, vad föregår dagen om inte...? Syftar på att ur natten föds dagen. Har nog med ljus och att det mörka, dåliga går över att göra att han skriver om natt och dag på det viset.
kaos är granne med gud = säkert lättare om man ser det i sitt sammanhang och läser texten, men misstänker att gud finns i närheten för att reda ut kaoset, precis som en granne är nära? Dagen kommer ju efter natten också i samma mening, vilket tyder på det. Att det hemska kommer gå över.
komma för när = komma för nära, kanske? :S
stå i stocken = skamstocken kanske? Vet ej.
Dikten handlar om en person i ett medvetslöst tillstånd där allt blir mörkt och kroppens funktioner håller på att falla, sedan nämns en ängel som räddar personen (troligen en religös figur) och man ska glädjas och sjunga i bedrövelsens mörker för att Natten är dagns mor och kaos är granne med gud.
De andra uttrycken har jag hittat i Robet burns dikt "Och gott öl kom".
Det handlar om en alkoholist som säljer sina ägodelar för ölen och berättar hans kärlek för öl.
Komma för när: "Och gott öl har gjort mig så arm som jag är och haft mig att komma min piga för när."
Stå i stocken: "för gott öl skull i stocken jag stod, med gott öl håller jag upp mitt mod."
Jag tror att det finns en grej i det du säger med skamstocken, kan betyda att han "står i stocken för sina handlingar" i hans fall öl. Ölet gör honom självsäker och han blir modig, problemet ligger i "komma för när" det har jag problem med att förstå.