Flashback bygger pepparkakshus!
2016-01-31, 10:36
Medlem
Ska få fiber in i min lägenhet och har fått två alternativ att ta ställning till.

Alt 1: installation i hallen
Router och fiberkonverter monteras bredvid inkommande fiber.

Alt 2: installation av fiber i hallen samt vidaredragning av kopparledning till 1st uttag från enhet till vardagsrum vid antennuttag.

Varför vill man ha grejerna i hallen som i alt. 1? Och vad är det som dras till uttaget i alt 2? Kommer tvn anslutas med antennsladden till vad det nu är som dras dit?
Citera
2016-01-31, 11:41
Medlem
Mogaku-sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ObotligtFrisk
Ska få fiber in i min lägenhet och har fått två alternativ att ta ställning till.

Alt 1: installation i hallen
Router och fiberkonverter monteras bredvid inkommande fiber.

Alt 2: installation av fiber i hallen samt vidaredragning av kopparledning till 1st uttag från enhet till vardagsrum vid antennuttag.

Varför vill man ha grejerna i hallen som i alt. 1? Och vad är det som dras till uttaget i alt 2? Kommer tvn anslutas med antennsladden till vad det nu är som dras dit?
Alternativ 2 är väl det som känns mest logiskt. De drar troligtvis en cat6 kabel mellan fiberkonvertern och nätverksuttaget vid antennuttag. Din tv kommer nog fortfarande få sina kanaler från antennuttaget.

I den bostadsrätt som jag har så sitter det ett vidarekopplat nätverksuttag i hallen som går till ett dubbeluttag i vardagsrummet. Från dubbeluttaget så går det att stoppa in en nätverkskabel i andra jacket och senare gå från uttaget i hallen vidare till sovrummet.
Senast redigerad av Mogaku-san 2016-01-31 kl. 11:45.
Citera
2016-02-09, 01:07
Medlem
cykelsadels avatar
Jag skulle köra alternativ två. Behövs sedan patcha upp flera uttag i framtiden så görs detta i kopplingsskåpet
Citera
2016-02-09, 11:37
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cykelsadel
Jag skulle köra alternativ två. Behövs sedan patcha upp flera uttag i framtiden så görs detta i kopplingsskåpet

Vilket skåp?

/capmac
Citera
2016-02-09, 11:49
Medlem
cykelsadels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cykelsadel

Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Vilket skåp?

/capmac

Ser ju nu att jag har läst helt fel. Får skylla på tiden när jag postade inlägget att jag läste fel

Så för att vara Ontopic...

Det spelar ingen roll om du väljer alternativ 1 eller 2. Deras avlämningspunkt är i din hall vilket betyder att du kan börja med alternativ 1 och skulle det inte passa dig så kan du välja alternativ 2.

Om du väljer alternativ två och drar fiberkonverter > sladd > router > tv så kan du koppla in flera enheter i samma router runt tvn (TV-spel, mediaspelare osv...) istället för att dra flera kablar.

Min fiber är dragen till mitt skåp med elsäkringar. I samma skåp har jag min router som jag sedan kan patcha upp mina uttag i huset. Men jag har bara 1 uttag patchat och det är vid tvn. där har jag en switch som resten av enheterna går till.
Citera
2016-02-10, 19:18
Medlem
plasttygs avatar
Finns ju en drös olika kopplingsmöjligheter men du kommer ju ha CPE (fiberkonverter) direkt i hallen oavsett nästan. Några få undantag när de sätter CPE direkt i vardagsrummet/sovrum etc. Men alternativ nr 2 är såklart att föredra om du inte vill ha Router + Tv-box i hallen eller långa kablar dragna. Det är ju en typ av förlängning just för att slippa det. Om du får välja mer själv och lägga till så skulle jag nog satsa på att dra till typ alla rum egentligen, höjer ju värdet en hel del. Tror det är standard vid nybyggen nu också men detta kanske är hyresrätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in