2016-12-30, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gilla
Intressant att se vad tingsrätten kommit fram till i det här ärendet.
Dock har ju frun ALLA odds mot sig och kommer med största sannolikhet att bli dömd för mord på sin man.

Av det man har läst i media och i tråden så tror jag också att hon kommer att bli dömd för mordet på sin man och sen kommer hon att överklaga till hovrätten.

Har kanske redan framkommit i tråden men vet man om hon gjort en rättspsykiatrisk undersökning?
Citera
2016-12-30, 11:15
Medlem
Orgelnistens avatar
16 års fängelse.

http://www.sydsvenskan.se/2016-12-30...xmord-i-hjarup

http://www.skd.se/2016/12/30/hustrun...hjarupsmordet/
Citera
2016-12-30, 11:17
Medlem
Upp med domen!
Citera
2016-12-30, 11:23
Medlem
Gillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saloot
Upp med domen!
Vaddå "upp med domen"? Det har inte slagit dig att du kan göra det själv?
Citera
2016-12-30, 11:25
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orgelnisten
16 års fängelse.

http://www.sydsvenskan.se/2016-12-30...xmord-i-hjarup

http://www.skd.se/2016/12/30/hustrun...hjarupsmordet/
Märkligt att hon inte fick livstid. Fast märkligt är det ju egentligen inte, kvinnor får ju per automatik alltid lägre straff.

Och varför inga rubriker som tex "Mansmördaren" med namn och bild på kvinnan? Det kan vi såklart bara spekulera i...
Citera
2016-12-30, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Märkligt att hon inte fick livstid. Fast märkligt är det ju egentligen inte, kvinnor får ju per automatik alltid lägre straff.

Och varför inga rubriker som tex "Mansmördaren" med namn och bild på kvinnan? Det kan vi såklart bara spekulera i...

Det står ju i Aftonbladet att mannen kränkt kvinnan och barnen "i sådan omfattning och under så lång tid att detta måste ses som förmildrande omständigheter.”
Citera
2016-12-30, 12:25
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polyethene.
Det står ju i Aftonbladet att mannen kränkt kvinnan och barnen "i sådan omfattning och under så lång tid att detta måste ses som förmildrande omständigheter.”
Precis. Men denna "förmildrade omständighet" hade man aldrig tagit hänsyn till om det vorit vice versa
Citera
2016-12-30, 12:34
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung

Ja, hon har ju fyllt kriterierna för livstid med råge tycker jag.

Angreppet var uppenbarligen planerat sedan en tid tillbaka. Hon ordnade bl.a. fram sömntabletter som, ironiskt nog, Gregors mamma försåg henne med.

Även om barnen inte direkt bevittnade själva händelsen då hon slog ihjäl deras pappa så var dom högst involverade i det dramatiska tumultet som uppstod omedelbart därefter. Dessutom exponerades den blodige och svårt brände Gregor för sin yngste son. Denne son har efteråt kunnat berätta om sin fars traumatiska dödskamp med sin ansträngda och rosslande andning strax före han dog.

Dessa omständigheter tycker jag räcker för att man kan anse att hennes brott ska bedömas som synnerligen grovt och hänsynslöst. Därför bör hon i min bok dömas till livstids fängelse.

16 års fängelse är i praktiken 10 år och 8 månader om hon ska sitta 2/3. Det får man nog anse som väldigt billigt för att ha mördat en människa under dessa omständigheter.
Citera
2016-12-30, 12:49
Medlem
hum.by.666s avatar
TR-dom:

https://minfil.org/neBbr3bfb7/B_517-16__TR_.pdf
Citera
2016-12-30, 12:51
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hum.by.666
TR-dom:

https://minfil.org/neBbr3bfb7/B_517-16__TR_.pdf
Tackar!
Citera
2016-12-30, 13:05
Medlem
Universells avatar
Ni som är insatta i fallet, tycker ni att det är en rättvis bedömning?

Citat:
Vid den samlade straffvärdesbedömningen måste tingsrätten emellertid också ta
hänsyn till vad C Liebler berättat om Gregor Lieblers beteende mot henne och
barnen. Det hon har beskrivit innefattar sådana kränkningar som får räknas henne
till godo som förmildrande omständigheter

Definitivt förmildrande omständigheter
Men tycker ni som är insatta i fallet, att hon kanske var en liten galning? Eller nåt
Citera
2016-12-30, 18:28
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Universell
Ni som är insatta i fallet, tycker ni att det är en rättvis bedömning?

Definitivt förmildrande omständigheter
Men tycker ni som är insatta i fallet, att hon kanske var en liten galning? Eller nåt

Jag är övertygad om att hennes motiv är helt och fullt utav ekonomisk karaktär. Att framhålla kränkande beteende från Gregor som förmildrande omständighet betraktar jag som en konstruktion från försvaret som iofs tyckts ha gått hem hos tingsrätten. Det som jag anser att Cecilia upplever som kränkningar från Gregor är att det finns ett äktenskapsförord som säger att han är ensam ägare till huset och att han hade mer pengar än hon.

Vi ska ha i tankarna att Cecilia har ertappats med minst båda händerna i syltburken då resultatet av förundersökningen klart och tydligt har visat att hon ensam har begått brottet som ledde till Gregors död. Även Cecilia måste inse detta då hon läste FUPen. Trots denna tydliga bevisning väljer hon ändå att anta en patetisk approach och förnekar all inblandning i brottet. Det är som att påstå att solen går upp i väster och kräva att bli trodd.

Skulle Cecilia verkligen känna sig kränkt då Gregor exempelvis ger henne pikar för att hon bar fula kläder, knullade runt med andra män eller städade för dåligt skulle hennes reaktion klart yttra sig annorlunda då hon förstod att bevisen mot henne var obestridliga. Förmodligen genom att ”gå i taket” och mer eller mindre skrikande uttala sitt tydliga hat mot denna plågoande:

- Ja, jag erkänner. Jag slog ihjäl den satans diktatorn Gregor och jag njöt av varje sekund. Äntligen är jag fri! Låt mig nu få mitt rättmätiga straff. Hur hårt ni än dömer mig är det ändå en befrielse för vad jag har fått utstå under alla dessa år.

Typ...

Edit: PS. Tack för domen hum.by.666 DS.
Senast redigerad av FuckBlash 2016-12-30 kl. 18:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in