Citat:
Ursprungligen postat av
Carl Serung
Märkligt att hon inte fick livstid. Fast märkligt är det ju egentligen inte, kvinnor får ju per automatik alltid lägre straff.
Och varför inga rubriker som tex "Mansmördaren" med namn och bild på kvinnan? Det kan vi såklart bara spekulera i...
Ja, hon har ju fyllt kriterierna för livstid med råge tycker jag.
Angreppet var uppenbarligen planerat sedan en tid tillbaka. Hon ordnade bl.a. fram sömntabletter som, ironiskt nog, Gregors mamma försåg henne med.
Även om barnen inte direkt bevittnade själva händelsen då hon slog ihjäl deras pappa så var dom högst involverade i det dramatiska tumultet som uppstod omedelbart därefter. Dessutom exponerades den blodige och svårt brände Gregor för sin yngste son. Denne son har efteråt kunnat berätta om sin fars traumatiska dödskamp med sin ansträngda och rosslande andning strax före han dog.
Dessa omständigheter tycker jag räcker för att man kan anse att hennes brott ska bedömas som synnerligen grovt och hänsynslöst. Därför bör hon i min bok dömas till livstids fängelse.
16 års fängelse är i praktiken 10 år och 8 månader om hon ska sitta 2/3. Det får man nog anse som väldigt billigt för att ha mördat en människa under dessa omständigheter.