• 1
  • 2
2016-01-30, 14:15
Medlem
Hej! Jag har grubblat lite på följande på sistone och tänkte höra om Flashback kan komma med någon insikt.

Jag tror inte att Gud existerar. Vad jag egentligen menar när jag säger det är att jag tror att det är väldigt osannolikt att Gud existerar. Problemet är att jag bedömer att sannolikheten inte är noll och ifall Gud existerar så förändrar det allt. Betrakta följande resonemang. (Jag har valt islam för att det är en populär religion med en klar tro på himlen och helvetet.)

1. Jag vill som individ maximera min lycka från och med nu till och med att mitt liv slutar. (Till och med att jag slutar vara medveten.)
2. Sannolikheten för att den islamska läran stämmer är endera 0, infantismalt liten, eller större än så. Ifall den är 0 eller infantismalt liten så behöver jag inte bry mig om islam. Ifall den är större än så, exempelvis 10^(-1000000), så kan jag behöva bry mig om islam. Det är också av intresse vad sannolikheten för ~islam är där ~islam är definierat som en lära som kräver att man gör allt som islam förbjuder och förbjuder allt som islam kräver, motsatsen till islam alltså. Ifall sannolikheten för islam är samma som sannolikheten för ~islam så behöver jag inte heller bry mig om islam.
3. Många personer tror på islam, så jag tycker att det är rimligt att anta att sannolikheten för islam är större än både 0, infantismalt litet och ~islam.
4. Det följer att för att maximera min lycka bör jag bli muslim för att konsekvenserna av himmel och helvete gör allt annat i mitt liv försumbart.

Jag vill inte bli muslim, snälla hjälp mig att argumenter mot detta ^^ OBS! Jehovas Vittnen, mormonism, etc etc kan ersätta islam i resonemanget.
Citera
2016-01-30, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik87
Hej! Jag har grubblat lite på följande på sistone och tänkte höra om Flashback kan komma med någon insikt.

Jag tror inte att Gud existerar. Vad jag egentligen menar när jag säger det är att jag tror att det är väldigt osannolikt att Gud existerar. Problemet är att jag bedömer att sannolikheten inte är noll och ifall Gud existerar så förändrar det allt. Betrakta följande resonemang. (Jag har valt islam för att det är en populär religion med en klar tro på himlen och helvetet.)

1. Jag vill som individ maximera min lycka från och med nu till och med att mitt liv slutar. (Till och med att jag slutar vara medveten.)
2. Sannolikheten för att den islamska läran stämmer är endera 0, infantismalt liten, eller större än så. Ifall den är 0 eller infantismalt liten så behöver jag inte bry mig om islam. Ifall den är större än så, exempelvis 10^(-1000000), så kan jag behöva bry mig om islam. Det är också av intresse vad sannolikheten för ~islam är där ~islam är definierat som en lära som kräver att man gör allt som islam förbjuder och förbjuder allt som islam kräver, motsatsen till islam alltså. Ifall sannolikheten för islam är samma som sannolikheten för ~islam så behöver jag inte heller bry mig om islam.
3. Många personer tror på islam, så jag tycker att det är rimligt att anta att sannolikheten för islam är större än både 0, infantismalt litet och ~islam.
4. Det följer att för att maximera min lycka bör jag bli muslim för att konsekvenserna av himmel och helvete gör allt annat i mitt liv försumbart.

Jag vill inte bli muslim, snälla hjälp mig att argumenter mot detta ^^ OBS! Jehovas Vittnen, mormonism, etc etc kan ersätta islam i resonemanget.

Om du seriöst funderar på att bli schizofren självmant så är det ju bara att köra, varför vänta tills du blir gammal och blir det naturligt?
Citera
2016-01-30, 14:52
Medlem
Citat:

Det här är pascals trossats och har visats inte stämma.

1. Att du vill maximera din lycka kan jag inte säga så mycket om. Du kanske blir lycklig att vara religiös, vad vet jag.

2. Även om ~islam skulle vara falskt innebär inte detta att islam är sant.

3. Argument ad populum, antalet som tror något påverkar inte dess sanningshalt eller sannolikhet.
och OM man skulle spela det spelet kan man säga att det är fler som inte tror på islam än de som tror på islam. (Jag vet att du definiera ~islam som allt tvärtemot islam)

4. du vet inte vilken av alla 1000 tals religioner är rätt. Hur vet du att du inte väljer fel religion. Om du väljer islam och den ortodoxa kristendomen är rätt så åker du till helvetet.

Din slutsats bygger på helt felaktiga premisser och den känns som en slags variant av Pascals trossats som också har visats falsk.
Citera
2016-01-30, 15:02
Medlem
Finiss avatar
Vad är du så rädd för eftersom du söker dig till en "tro" när det bara kommer att begränsa dig? Alla former av föreställningar måste man ständigt ifrågasätta, validera och bygga vidare på. Att sätta sig i en viss form av religiös "kategori" är enbart bekvämt och använd din hjärna till mer avancerat arbete än så.

/ Finis
Citera
2016-01-31, 03:17
Medlem
Apologists avatar
Oavsett du är ateist eller tror på Islam kommer du ändå hamna i helvetet.
Citera
2016-01-31, 03:57
Medlem
Gameplayers avatar
Gör vad du vill ska vara lagens hela.

Du kan bli thelemit?

http://www.thelema101.com/intro

Kärlek är lagen, kärlek under vilja.

Gameplayer
Citera
2016-01-31, 12:30
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Oavsett du är ateist eller tror på Islam kommer du ändå hamna i helvetet.

Vi kanske redan lever i helvetet. Även i himmelen, livet blir vad man gör det till.
Citera
2016-01-31, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagge85
Det här är pascals trossats och har visats inte stämma.

1. Att du vill maximera din lycka kan jag inte säga så mycket om. Du kanske blir lycklig att vara religiös, vad vet jag.

2. Även om ~islam skulle vara falskt innebär inte detta att islam är sant.

3. Argument ad populum, antalet som tror något påverkar inte dess sanningshalt eller sannolikhet.
och OM man skulle spela det spelet kan man säga att det är fler som inte tror på islam än de som tror på islam. (Jag vet att du definiera ~islam som allt tvärtemot islam)

4. du vet inte vilken av alla 1000 tals religioner är rätt. Hur vet du att du inte väljer fel religion. Om du väljer islam och den ortodoxa kristendomen är rätt så åker du till helvetet.

Din slutsats bygger på helt felaktiga premisser och den känns som en slags variant av Pascals trossats som också har visats falsk.

Pascal's trosats, intressant. Mycket riktigt känns det jag skrev som en variant av den.

1. Om jag blir lycklig av att vara religiös eller ej har inte så stor betydelse. Det är om jag kommer att känna lycka eller smärta i mitt eventuella oändliga efterliv som är viktigt.

2. Jag tror att du missuppfattade betydelsen av ~islam något, jag kunde nog ha beskrivit det tydligare. Ponera att det finns en religion som heter snöism, man kommer till himlen om och endast om man äter snö. Sedan en religion ~snöism, man kommer till helvetet om och endast om man äter snö. Bör jag äta snö? Jag har ingen anledning att tro på varken snöism eller ~snöism så sannolikheterna för att de är sanna antar jag vara lika. Så det kvittar om jag äter snö eller ej.

3. Jag resonerar som så att en tro på islam är orimlig. Men runt en miljard personer anser att det är rimligt. Bör jag anse att min förmåga till logisk deduktion är bättre än andra människors? Jag kanske har fel och de kanske har rätt. Jag är inte speciell. Att det finns fler personer som inte tror på islam än som tror på islam pekar väl på att det är osannolikt att islam är sant. Men det är en stor skillnad på att något är osannolikt och att sannolikheten för det är noll. Sannolikheten för att islam är sant måste i princip vara noll (se vad jag skrev om det) för att det inte ska vara rationellt att bli muslim.

4. Det har ingen betydelse. Säg att du måste kasta en etta med en tusensidig tärning för att överleva. Det är inte så troligt att du kastar en etta, men det är ändå bättre att kasta tärningen än att avstå.
Citera
2016-02-01, 21:38
Medlem
Citat:

Jag tror inte att Gud existerar. Vad jag egentligen menar när jag säger det är att jag tror att det är väldigt osannolikt att Gud existerar. Problemet är att jag bedömer att sannolikheten inte är noll och ifall Gud existerar så förändrar det allt. [edit]

Den här frågan hör inte riktigt hemma här i Filosofi forumet men vi kör i alla fall.

1. Du tror inte att gud existerar.
2. Men om han/hon/det gör det blir det plötsligt annorlunda.
3. Guds "existens" förändrar allt.

Det är vad du säger. Nå, har du någon anledning att tro, baserat på observation av världen, att allt blir annorlunda för en ateist jämfört med en troende exempelvis.
Citera
2016-02-01, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Den här frågan hör inte riktigt hemma här i Filosofi forumet men vi kör i alla fall.

1. Du tror inte att gud existerar.
2. Men om han/hon/det gör det blir det plötsligt annorlunda.
3. Guds "existens" förändrar allt.

Det är vad du säger. Nå, har du någon anledning att tro, baserat på observation av världen, att allt blir annorlunda för en ateist jämfört med en troende exempelvis.

Ja, det finns miljarder människor som tror att jag kommer att brinna i helvetet ifall jag inte binder mig till deras tro.
Citera
2016-02-02, 00:13
Medlem
Citat:
Ja, det finns miljarder människor som tror att jag kommer att brinna i helvetet ifall jag inte binder mig till deras tro.

Bra poäng. Tror inte att de finns "miljarder" människor som vill det men nog så många.

Med andra ord bör du anpassa din religion till vad andra tycker, om du är rädd. Du är rädd för trubbel helt enkelt. Men det har inte riktigt med din ursprungliga fråga att göra eller hur. Om du tror på Odin är du inte rädd för en miljard människor som vill skära din hals.

Du vill veta varför du ska tro på det ena eller andra, inte vad andra människor tänker. Du vill veta "varför att", inte "därför att". De två frågorna är väldigt skilda från varandra. Förstår du hur jag menar.

"Varför" har med kunskap att göra.
"Därför" har med konsekvens att göra.

Jag är en stolt ateist och tar konsekvensen av min hållning.

Skriv mer, du är bland vänner här.
Citera
2016-02-03, 05:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Vi kanske redan lever i helvetet. Även i himmelen, livet blir vad man gör det till.
Varför tror du vi lever i helvetet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in