• 1
  • 2
2016-01-31, 04:34
Medlem
Lägenheten är ju 45 kvm - ganska stor för att vara just en liten lägenhet - och så ljus den måste vara.
Kan man tro på att lgh är orienterad med norr uppåt mot den bredare delen och väster till vänster på planen?

Vi har alla olika behov och förväntningar av platsen där vi ska bo. Men jag skulle dela upp befintligt utrymme i tre delar - nämligen: hall - kök och sovrum. Något separerad lgh men ändå öppen planlösning.

Takhöjden i lgh är ca 230/240 cm, garderoberna (finns 5) bygger 60x60 cm.

Hallen: plywoodvägg från från andra garderobens möte med diskbänken och 180 cm rakt ut i rummet. Höjd ca 200 cm (öppet mot taket). Passagen in i lägenheten blir alltså en L-formad. Väggen avslutas med en pelare ca 10X10 cm som spänner från golv till tak. Mot ytterdörr: klädhylla etc.
Mot kök: hyllor överst

Sovrumsvägg, plywoodkonstruktion, höjd ca 200 cm. Från läge: badrummets VC-vägg rakt ut i rummet mot avslut i form av pelare 10x10 cm från golv till tak vid ca R i 1ROK. Mot sovrum: hyllor efter behov. Mot kök: hyllor överst.

Förr eller senare kommer du att ha kompisar på besök som behöver sitta runt ett matbord. Lösning: slagbord vid köksfönstret. Nedfällt ca 20x80m cm. Uppfällt 100x 80 cm (eller större efter behov). Plus, fyra lätta stolar.

Sovrummet: säng som dagtid är soffa. Antingen tvärs badrumsväggen eller längs med den. Arbetsbord med separat arbetsstol vid sovrummets yttervägg.

Alla rumsdelare målas och behandlas som rummet i övrigt.

Var ligger denna lägenhet?

Tillägg: Du har en stor divansoffa och planerar att skaffa en säng som är 140 cm bred. Spontant: För stora grejor för en person på så litet utrymme.
Senast redigerad av HgF 2016-01-31 kl. 04:58.
Citera
2016-01-31, 22:38
Medlem
Spyrrans avatar
Ska du absolut ha en säng, så tycker jag att du ska skaffa en loftsäng. Det ger dig möjligheten att ha ett skrivbord under själva sängen, eller om du föredrar något annat därunder. Det beror dock delvis på takhöjden, samt måtten vid badrumsväggen (där jag skulle placera en loftsäng i så fall).

Skulle det inte vara lämpligt med loftsäng, och du inte vill skaffa en bäddsoffa så går det ju att ordna en ihopfällbar gästsäng alternativt uppblåsbar madrass (finns både som enkelmadrass och dubbelmadrass). Dessa kan ju plockas undan för att spara utrymme när de inte används, och när det väl är dags att sova så kan du placera gästsängen/luftmadrassen var det behagar dig (mer eller mindre).
Citera
2016-02-01, 20:32
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Lägenheten är ju 45 kvm - ganska stor för att vara just en liten lägenhet - och så ljus den måste vara.
Kan man tro på att lgh är orienterad med norr uppåt mot den bredare delen och väster till vänster på planen?

Vi har alla olika behov och förväntningar av platsen där vi ska bo. Men jag skulle dela upp befintligt utrymme i tre delar - nämligen: hall - kök och sovrum. Något separerad lgh men ändå öppen planlösning.

Takhöjden i lgh är ca 230/240 cm, garderoberna (finns 5) bygger 60x60 cm.

Hallen: plywoodvägg från från andra garderobens möte med diskbänken och 180 cm rakt ut i rummet. Höjd ca 200 cm (öppet mot taket). Passagen in i lägenheten blir alltså en L-formad. Väggen avslutas med en pelare ca 10X10 cm som spänner från golv till tak. Mot ytterdörr: klädhylla etc.
Mot kök: hyllor överst

Sovrumsvägg, plywoodkonstruktion, höjd ca 200 cm. Från läge: badrummets VC-vägg rakt ut i rummet mot avslut i form av pelare 10x10 cm från golv till tak vid ca R i 1ROK. Mot sovrum: hyllor efter behov. Mot kök: hyllor överst.

Förr eller senare kommer du att ha kompisar på besök som behöver sitta runt ett matbord. Lösning: slagbord vid köksfönstret. Nedfällt ca 20x80m cm. Uppfällt 100x 80 cm (eller större efter behov). Plus, fyra lätta stolar.

Sovrummet: säng som dagtid är soffa. Antingen tvärs badrumsväggen eller längs med den. Arbetsbord med separat arbetsstol vid sovrummets yttervägg.

Alla rumsdelare målas och behandlas som rummet i övrigt.

Var ligger denna lägenhet?

Tillägg: Du har en stor divansoffa och planerar att skaffa en säng som är 140 cm bred. Spontant: För stora grejor för en person på så litet utrymme.

Ja exakt, gavelsidan mot väster.

Jag gillar ditt tänk här och ska definitivt utgå från din inredningsidé, och när det gäller pelarna, är det något som då skall borras in eller finns det typ skruv/spännbara fötter eller så?
Jag får tänka på hur jag gör med soffa/säng, men som jag sagt till vänner/kollegor jag bollat med, det blir så sjukt svårt att planera utifrån endast en planritning

Lägenheten ligger i Hyllie, Malmö.

EDIT: Jag kanske tolkar ditt inlägg fel, men ingången är nerifrån, dvs den smalare sidan. Och den franska balkongen är den bredare sidan där uppe.

Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Ska du absolut ha en säng, så tycker jag att du ska skaffa en loftsäng. Det ger dig möjligheten att ha ett skrivbord under själva sängen, eller om du föredrar något annat därunder. Det beror dock delvis på takhöjden, samt måtten vid badrumsväggen (där jag skulle placera en loftsäng i så fall).

Skulle det inte vara lämpligt med loftsäng, och du inte vill skaffa en bäddsoffa så går det ju att ordna en ihopfällbar gästsäng alternativt uppblåsbar madrass (finns både som enkelmadrass och dubbelmadrass). Dessa kan ju plockas undan för att spara utrymme när de inte används, och när det väl är dags att sova så kan du placera gästsängen/luftmadrassen var det behagar dig (mer eller mindre).

Jag har kollat på olika, snygga lösningar på loftsäng och har snubblat över ett par riktigt snygga alternativ. Blir det ett alternativ så är det två flugor i en smäll, skrivbordet undertill som du säger.
Höjden är väl den nya standarden på 230-240, om jag inte har fel?
Citera
2016-02-02, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nza
Jag har kollat på olika, snygga lösningar på loftsäng och har snubblat över ett par riktigt snygga alternativ. Blir det ett alternativ så är det två flugor i en smäll, skrivbordet undertill som du säger.
Loftsäng vill jag avråda från. Nu har jag inte haft någon loftsäng men däremot tillbringade jag min tid inom försvaret i en våningssäng och har även använt sådana på olika vandrarhem. Att behöva klättra upp och ner så fort man skall i eller ur sängen är så pass omständligt att den golvyta sängen upptar oftast är ett mindre problem. Det finns även en överhängande risk att det blir så svajigt att sängen av den anledningen blir otrevlig att använda. Till och med en gästsäng av bättre sort som man kan vika ihop på dagen är att föredra framför att behöva klättra upp och ner varenda gång man skall i eller ur sängen.
Citera
2016-02-02, 08:04
Medlem
skippa loftsäng om du har under 3,5 meter i tak , satsa på ett mindre soffbord , ett mindre köpsbord med utdragsskiva från Perstorp har jag funkar fint varit 8 pers som ätit och det är bara att torka av om man spiller rödvin mm jag tycker det funkar fint med 41 kvm +7 kvm kuvös bara man har rätta lite nätta möbler och du tänk på att många 2r är på 45 kvm
Citera
2016-02-02, 15:32
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
skippa loftsäng om du har under 3,5 meter i tak , satsa på ett mindre soffbord , ett mindre köpsbord med utdragsskiva från Perstorp har jag funkar fint varit 8 pers som ätit och det är bara att torka av om man spiller rödvin mm jag tycker det funkar fint med 41 kvm +7 kvm kuvös bara man har rätta lite nätta möbler och du tänk på att många 2r är på 45 kvm

Någon speciell anledning till att du anser att man måste ha såpass hög takhöjd? Beroende på loftsängen och dess mått, så kan det räcka med en takhöjd på 240 cm.

Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Loftsäng vill jag avråda från. Nu har jag inte haft någon loftsäng men däremot tillbringade jag min tid inom försvaret i en våningssäng och har även använt sådana på olika vandrarhem. Att behöva klättra upp och ner så fort man skall i eller ur sängen är så pass omständligt att den golvyta sängen upptar oftast är ett mindre problem. Det finns även en överhängande risk att det blir så svajigt att sängen av den anledningen blir otrevlig att använda. Till och med en gästsäng av bättre sort som man kan vika ihop på dagen är att föredra framför att behöva klättra upp och ner varenda gång man skall i eller ur sängen.

Alla är olika. Jag har själv sovit i våningssängar och haft en loftsäng med skrivbord därunder. Jag finner det inte omständigt, eller att det har blivit svajigt så att sängen därmed blir otrevlig att använda.
Citera
2016-02-02, 15:54
Medlem
[quote=Spyrran|56221765]Någon speciell anledning till att du anser att man måste ha såpass hög takhöjd?

ska man göra ett sovloft ska man göra det ordentligt och det kan man göra när man har ca 3,5 m i takhöjd man gör en våning till t ex om rummet är 3X 5 meter gör man ett sovloft på 3x 2 m i trä sen slänger man upp sängen och gör en ordentlig trapp upp med räcke och man får ett utrymme med ca 2 meters takhöjd under , inte kul att klättra upp på en ranglig stege
Citera
2016-02-04, 15:52
Okej, loftsäng/sängloft med den höjden kanske verkar svår att lösa, såvida sängen inte skall endast vara 90 bred och se lite mer...tolka mig inte fel nu, men "vuxet" ut. Utesluter dock inget, och det är några månader kvar innan inflyttning sker så kommer hålla tråden vid liv för mer tips och tricks från er alla

Någon tipsade om bäddsoffa, och tänkte lite i de banorna då. Har dock läst att det såklart är skillnad mellan bäddsoffa och bäddsoffa.
Hittade inte så mycket info på nätet här heller, men bäddsoffa för "permament bruk" har jag förstått ska kosta lite mer än 10k? Men har någon av er konkreta förslag på snygga bäddsoffor?
Citera
2016-06-23, 15:21
Medlem
Lånar tråden lite
Jag ska flytta till en mindre lägenhet och skulle behöva hjälp med att hitta något smidigt sätt att inreda lägenheten.

Såhär ser den ut:
http://imgur.com/kE0rRR0

Såhär hade jag tänkt mig:
http://imgur.com/JY4adlr

Någon som har något annat förslag? Eller tror ni det här kommer att duga?

Mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in