Citat:
Ursprungligen postat av
HgF
Lägenheten är ju 45 kvm - ganska stor för att vara just en liten lägenhet - och så ljus den måste vara.
Kan man tro på att lgh är orienterad med norr uppåt mot den bredare delen och väster till vänster på planen?
Vi har alla olika behov och förväntningar av platsen där vi ska bo. Men jag skulle dela upp befintligt utrymme i tre delar - nämligen: hall - kök och sovrum. Något separerad lgh men ändå öppen planlösning.
Takhöjden i lgh är ca 230/240 cm, garderoberna (finns 5) bygger 60x60 cm.
Hallen: plywoodvägg från från andra garderobens möte med diskbänken och 180 cm rakt ut i rummet. Höjd ca 200 cm (öppet mot taket). Passagen in i lägenheten blir alltså en L-formad. Väggen avslutas med en pelare ca 10X10 cm som spänner från golv till tak. Mot ytterdörr: klädhylla etc.
Mot kök: hyllor överst
Sovrumsvägg, plywoodkonstruktion, höjd ca 200 cm. Från läge: badrummets VC-vägg rakt ut i rummet mot avslut i form av pelare 10x10 cm från golv till tak vid ca R i 1ROK. Mot sovrum: hyllor efter behov. Mot kök: hyllor överst.
Förr eller senare kommer du att ha kompisar på besök som behöver sitta runt ett matbord. Lösning: slagbord vid köksfönstret. Nedfällt ca 20x80m cm. Uppfällt 100x 80 cm (eller större efter behov). Plus, fyra lätta stolar.
Sovrummet: säng som dagtid är soffa. Antingen tvärs badrumsväggen eller längs med den. Arbetsbord med separat arbetsstol vid sovrummets yttervägg.
Alla rumsdelare målas och behandlas som rummet i övrigt.
Var ligger denna lägenhet?
Tillägg: Du har en stor divansoffa och planerar att skaffa en säng som är 140 cm bred. Spontant: För stora grejor för en person på så litet utrymme.
Ja exakt, gavelsidan mot väster.
Jag gillar ditt tänk här och ska definitivt utgå från din inredningsidé, och när det gäller pelarna, är det något som då skall borras in eller finns det typ skruv/spännbara fötter eller så?
Jag får tänka på hur jag gör med soffa/säng, men som jag sagt till vänner/kollegor jag bollat med, det blir så sjukt svårt att planera utifrån endast en planritning
Lägenheten ligger i Hyllie, Malmö.
EDIT: Jag kanske tolkar ditt inlägg fel, men ingången är nerifrån, dvs den smalare sidan. Och den franska balkongen är den bredare sidan där uppe.
Citat:
Ursprungligen postat av
Spyrran
Ska du absolut ha en säng, så tycker jag att du ska skaffa en loftsäng. Det ger dig möjligheten att ha ett skrivbord under själva sängen, eller om du föredrar något annat därunder. Det beror dock delvis på takhöjden, samt måtten vid badrumsväggen (där jag skulle placera en loftsäng i så fall).
Skulle det inte vara lämpligt med loftsäng, och du inte vill skaffa en bäddsoffa så går det ju att ordna en ihopfällbar gästsäng alternativt uppblåsbar madrass (finns både som enkelmadrass och dubbelmadrass). Dessa kan ju plockas undan för att spara utrymme när de inte används, och när det väl är dags att sova så kan du placera gästsängen/luftmadrassen var det behagar dig (mer eller mindre).
Jag har kollat på olika, snygga lösningar på loftsäng och har snubblat över ett par riktigt snygga alternativ. Blir det ett alternativ så är det två flugor i en smäll, skrivbordet undertill som du säger.
Höjden är väl den nya standarden på 230-240, om jag inte har fel?