• 1
  • 2
2016-01-30, 11:33
Hejhej!

Har nu fått tag på en lägenhet, en etta på 45kvm. Inflyttning sker om några månader då bygget inte är färdigt än, så jag har gott om tid att planera samt få tips från så många håll som möjligt.

Har faktiskt aldrig bott helt själv någonsin ännu, så därför ser jag detta som ett stort projekt för mig Men jag har bott i flera år med sambo innan, så självklart har jag bott hemifrån innan och vet hur det är att inte bo hos familjen, dock inte helt själv Det här blir min första egna ungklarslya!

Anyways...Jag har en tresits Kivik-soffa från Ikea med divan, dock utan armstöd. Soffbord har jag också.
Det enda jag inte har införskaffat än är en säng, och då tänkte jag en ramsäng med ben, men bredd är jag inte helt hundra på än. Jag hade tänkt mig en 140 så jag kan ta hem ONS och ändå ha plats, men samtidigt så tar sängen inte för mycket plats så att säga.

Jag är inte typen som äter vid matbord, så matbord tänkte jag skippa.
Det jag dock prioriterar rätt så högt förutom säng är ett inte för djupt skrivbord som skall få plats med två skärmar, DJ-controller och högtalare, så antar att skrivbordet blir lite längre än normalt.

Vad jag då behöver er tips och tricks med är hur jag skall inreda lägenheten som har öppen planlösning utan att det blir för rörigt? Alla tips och tricks mottages gärna. Har jag missat något så hojta till

EDIT: http://www.ladda-upp.se/bilder/igncoxzkaickc/ <--Planritningen är det enda både ni och jag har att gå efter.
Citera
2016-01-30, 11:43
Medlem
Jobbig planlösning. Jag hoppas det löser sig för dig!
Citera
2016-01-30, 11:48
Medlem
Brutes avatar
Även om själv inte äter din mat vid matbord, så bör du absolut skaffa det ändå.
Ja, så vida du inte har sociala problem och aldrig kommer bjuda hem folk.
En middag äter man vid matbord i sociala sammanhang.

Var är entrén till lägenheten? Är det dörren i övre kanten, eller saknas en dörr där till höger över badrummet i den lilla hallen?

Vet du hur lågt fönstren sitter placerat och hur höga de är?
Icke rätvinkliga hörn och en massa fönster + två(?) balkongdörrar ser svårmöblerat ut med säng.

Är det HR eller BR?
Bottenvåning eller högre upp?

//Brute
Citera
2016-01-30, 11:57
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Även om själv inte äter din mat vid matbord, så bör du absolut skaffa det ändå.
Ja, så vida du inte har sociala problem och aldrig kommer bjuda hem folk.
En middag äter man vid matbord i sociala sammanhang.

Var är entrén till lägenheten? Är det dörren i övre kanten, eller saknas en dörr där till höger över badrummet i den lilla hallen?

Vet du hur lågt fönstren sitter placerat och hur höga de är?
Icke rätvinkliga hörn och en massa fönster + två(?) balkongdörrar ser svårmöblerat ut med säng.

Är det HR eller BR?
Bottenvåning eller högre upp?

//Brute

Köper ditt resonemang med matbord, men är mycket hos vänner som också har ettor utan matbord och det är absolut inga problem med den sociala biten. Men absolut, ska ha matbord i åtanke, det är bara så jäkla svårt när man inte fått se interiören än. Blir svårt att gå på endast en ritning, menmen

EDIT: Möjligen en barbord med typ 4 stolar på varsin sida?

Entrén skall vad jag förstått vara längst nere, tolkar det som det med tanke på att dörren öppnas utåt.
Ingången mot badrummet och garderoberna skall inte ha någon dörr, enligt de bilderna jag sett.
https://s3.eu-central-1.amazonaws.co...9c77_thumb.jpg

Höjden på fönstrena är jag osäker på, har åkt förbi bygget och försökt tolka höjden men det är svårt, kan tänka mig att de är precis över "ryggen" på standardsoffor, så kanske en meter?
Det är en HR och högre upp.
Citera
2016-01-30, 12:11
Medlem
Brutes avatar
Okej, då är det en loftgång du går in ifrån i den nedre kanten då och en fransk balkong i andra änden.
Idiotiskt att de inte sätter balkongdörren i högra änden nära garderobsöppningen.
Så åtminstone ett hörn av rummet blir möblerbart, om än med kilform innerst.

Skissa in din tanke på möblering, tex var säng och soffa skall stå.

//Brute
Citera
2016-01-30, 13:51
Medlem
Softis...s avatar
Ursäkta mig, men hur i he*ete kan en rita en sådan lägenhet. Jag ska också fundera lite på olika lösningar. =) Det går alltid att finna en lösning.

Kan du dubbelkolla det där med vilken dörr som är till vad?

EDIT:
Har du t ex Power Point eller liknande program i datorn?
Citera
2016-01-30, 14:51
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nza
Hejhej!

Har nu fått tag på en lägenhet, en etta på 45kvm. Inflyttning sker om några månader då bygget inte är färdigt än, så jag har gott om tid att planera samt få tips från så många håll som möjligt.

Anyways...Jag har en tresits Kivik-soffa från Ikea med divan, dock utan armstöd. Soffbord har jag också.
Det enda jag inte har införskaffat än är en säng, och då tänkte jag en ramsäng med ben, men bredd är jag inte helt hundra på än. Jag hade tänkt mig en 140 så jag kan ta hem ONS och ändå ha plats, men samtidigt så tar sängen inte för mycket plats så att säga.

Jag är inte typen som äter vid matbord, så matbord tänkte jag skippa.
Det jag dock prioriterar rätt så högt förutom säng är ett inte för djupt skrivbord som skall få plats med två skärmar, DJ-controller och högtalare, så antar att skrivbordet blir lite längre än normalt.

Vad jag då behöver er tips och tricks med är hur jag skall inreda lägenheten som har öppen planlösning utan att det blir för rörigt? Alla tips och tricks mottages gärna. Har jag missat något så hojta till

EDIT: http://www.ladda-upp.se/bilder/igncoxzkaickc/ <--Planritningen är det enda både ni och jag har att gå efter.

Skippa sängen och köp en rejäl bäddsoffa istället så spar du plats.

I stället för ett regelrätt köksbord så kanske ett klaffbord/slagbord kan vara en bättre ide? Du spar plats och kan enkelt få plats med 2-3pers till vid bordet om du har gäster.
Citera
2016-01-30, 14:56
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Okej, då är det en loftgång du går in ifrån i den nedre kanten då och en fransk balkong i andra änden.
Idiotiskt att de inte sätter balkongdörren i högra änden nära garderobsöppningen.
Så åtminstone ett hörn av rummet blir möblerbart, om än med kilform innerst.

Skissa in din tanke på möblering, tex var säng och soffa skall stå.

//Brute

Så har jag förstått det

Ja, och retar mig nu när jag får era reaktioner på att inte ens ungefärliga mått finns. Hoppas den vägghörnan mot garderoben rymmer en säng så att jag ligger med huvudet mot väggen och kroppen längs med fönstret.

Ska försöka sätta mig med Paint och rita till något förståeligt, återkommer med det.

Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Ursäkta mig, men hur i he*ete kan en rita en sådan lägenhet. Jag ska också fundera lite på olika lösningar. =) Det går alltid att finna en lösning.

Kan du dubbelkolla det där med vilken dörr som är till vad?

EDIT:
Har du t ex Power Point eller liknande program i datorn?

Haha, berätta, vad retar du dig på? Nyfiken
Alltså, jag fick ett par alternativ på lägenheter på samma bygge, och valde gavellgh pga att man slipper grannar på båda sidor samt mer ljusinsläpp. Men till bekostnad av en isåfall efterbliven planlösning

Jag är 90% på att dörren där nere är huvudingången. Dörren där uppe är dörren som syns påväg till mitt jobb och vad jag sett så är det en fransk balkong. Sen ser det inte ut att finnas någon dörr alls in mot "garderoben"/toalett-delen.

Gällande PP, så nej, men funkar MS Online-version? Isåfall ja
Citera
2016-01-30, 15:00
Medlem
En riktig mardröm till planlösning.
Är entrén från en loftgång i den smala änden av korridoren?
Var hänger man av sig ytterkläderna?
Citera
2016-01-30, 15:08
Medlem
Kolla in sängskåp, där man fäller upp sängen mot väggen. Snyggt och supereffektivt.
Citera
2016-01-30, 15:20
Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
Skippa sängen och köp en rejäl bäddsoffa istället så spar du plats.

I stället för ett regelrätt köksbord så kanske ett klaffbord/slagbord kan vara en bättre ide? Du spar plats och kan enkelt få plats med 2-3pers till vid bordet om du har gäster.

Har faktiskt sovit två pers utan problem på min nuvarande soffa, har tänkt i de banorna jag med, antingen behålla soffan eller byta ut mot bäddsoffa.
Klaffbord har jag inte tänkt på, bra tips...tack Någon specifik typ du har som referens/i åtanke?

Citat:
Ursprungligen postat av HgF
En riktig mardröm till planlösning.
Är entrén från en loftgång i den smala änden av korridoren?
Var hänger man av sig ytterkläderna?

Jaa, no shit. Troligen är den det. Det lär nog isåfall vara nån lösning till höger om ingången.

Citat:
Ursprungligen postat av 0la
Kolla in sängskåp, där man fäller upp sängen mot väggen. Snyggt och supereffektivt.

Tar inte själva modulen i sig mycket plats på väggen då? Ska tänka på det.

http://www.ladda-upp.se/bilder/ywjoqrajhkivme/ <--Utan att veta mått öht utan bara höftar, så har jag ritat snabbt i Paint hur jag tänkt mig med de tre "delarna", dvs säng, skrivbord och soffgrupp/tv.
Vad sägs?
Citera
2016-01-30, 18:14
Medlem
RiverStyxs avatar
De viktigaste är en sängstomme med rejäla spjälor i sänggaveln som du kan sätta fast handklovar i. Nu när du ska leva ungkarlsliv menar jag...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in