• 1
  • 2
2016-01-30, 09:44
Medlem
Visste ni att Sverige är ett av få länder som inte har en minimilön? Tycker ni att det är dags att vi får en fast minimilön eller är detta något som fack/marknaden ska styra? Vad är det bästa vi kan göra utav situationen?
Citera
2016-01-30, 09:50
Medlem
Jag ser ingen anledning att införa minimilön. Facken har mer eller mindre spelat ut sin roll, då de fokuserar på helt fel saker, dvs högre lön. Det som händer när tio fackförbund förhandlar upp lönerna är att alla priser stiger och så har det inte hänt någonting.

Det vi ska ha är en välfärd som garanterar alla en dräglig (inte lyxig) levnadsstandard oavsett om en är arbetslös eller ej, och oavsett skäl till arbetslösheten.

Vi behöver basinkomst.
Senast redigerad av RulleRivare 2016-01-30 kl. 09:54.
Citera
2016-01-30, 09:56
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supratoyota
Visste ni att Sverige är ett av få länder som inte har en minimilön? Tycker ni att det är dags att vi får en fast minimilön eller är detta något som fack/marknaden ska styra? Vad är det bästa vi kan göra utav situationen?

Nej självklart inte.

Fri avtals rätt ska råda.

Om jag skulle acceptera en lön på 20 kr / h så skitt du i det. Det är mitt val vill jag inte ha den lönen försöker jag antingen förhandla upp den eller så tackar jag Nej till jobbet.

För ni vet väll om att man kan tacka nej till jobb ? Men ifall någon annan vill ha det jobbet med den lönen så ska inte jag hindra honom det är upp till han.

Dessutom är det så att i Sverige har vi mycket högre ingångslöner än i de flesta länder. Så bara där att man i Sverige i teorin kan erbjuda 10 kr/h så stämmer inte det riktigt i praktiken eftersom vi har bland de högsta ingångslönerna i världen.

De höga ingångslönerna borde istället sänkas. Det är de höga lönerna som gör att många jobb inte finns i Sverige som finns utomlands. Hade de sänkts så hade fler fått jobb.

Så minimilönen i Sverige är i praktiken mycket högre än vad den hade varit om vi enbart hadt en minimilön enligt lag.
Citera
2016-01-30, 10:07
Medlem
pantherTypeGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Nej självklart inte.

Fri avtals rätt ska råda.

Om jag skulle acceptera en lön på 20 kr / h så skitt du i det. Det är mitt val vill jag inte ha den lönen försöker jag antingen förhandla upp den eller så tackar jag Nej till jobbet.

För ni vet väll om att man kan tacka nej till jobb ? Men ifall någon annan vill ha det jobbet med den lönen så ska inte jag hindra honom det är upp till han.

Dessutom är det så att i Sverige har vi mycket högre ingångslöner än i de flesta länder. Så bara där att man i Sverige i teorin kan erbjuda 10 kr/h så stämmer inte det riktigt i praktiken eftersom vi har bland de högsta ingångslönerna i världen.

De höga ingångslönerna borde istället sänkas. Det är de höga lönerna som gör att många jobb inte finns i Sverige som finns utomlands. Hade de sänkts så hade fler fått jobb.

Så minimilönen i Sverige är i praktiken mycket högre än vad den hade varit om vi enbart hadt en minimilön enligt lag.
Om vi hade haft begränsad invandring så hade det fungerat men inte när vi tar in 100 000+ om året. Då kommer folk ta jobb för 20 kr/h. Och nej det kommer inte handla om "fritt val", det kommer handla om överlevnad.
Citera
2016-01-30, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantherTypeG
Om vi hade haft begränsad invandring så hade det fungerat men inte när vi tar in 100 000+ om året. Då kommer folk ta jobb för 20 kr/h. Och nej det kommer inte handla om "fritt val", det kommer handla om överlevnad.
Exakt. Det är knappast ett fritt val att arbeta.

Att säga att det är frivilligt att arbeta är ungefär som att säga att det är frivilligt att leva.
Citera
2016-01-30, 10:35
Medlem
johanponkens avatar
Radio Mises #75: Nej till medborgarlön.
Även om det här handlar om medborgarlön, diskuteras de ekonomiska / sociala mekanismer som även gäller minimilön.
Citera
2016-01-30, 10:46
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantherTypeG

Det är ett fritt val du har rätten att tacka nej till jobb med så låg lön.

Överlevnad kommer det heller inte handla om i Sverige har du A kassa i ett år och har alltså gott om tid på dig att hitta ett jobb med hyfsat lön och lyckas du inte kan du få socialbidrag ifall du inte har råd med mat och boende.

Någon måste ju även ta de sämre jobben med sämre betalt det är en bra inkörningsport för att sedan få ett jobb med hyfsat lön för alla ungdomar och nyanlända som inte har någon erfarenhet eller liknande i Sverige. Då är det perfekt med låglönejobb så att de får chansen att komma in på arbetsmarknaden.
Citera
2016-01-30, 10:52
Medlem
Citat:
Det är ett fritt val du har rätten att tacka nej till jobb med så låg lön.

Överlevnad kommer det heller inte handla om i Sverige har du A kassa i ett år och har alltså gott om tid på dig att hitta ett jobb med hyfsat lön och lyckas du inte kan du få socialbidrag ifall du inte har råd med mat och boende.

Någon måste ju även ta de sämre jobben med sämre betalt det är en bra inkörningsport för att sedan få ett jobb med hyfsat lön för alla ungdomar och nyanlända som inte har någon erfarenhet eller liknande i Sverige. Då är det perfekt med låglönejobb så att de får chansen att komma in på arbetsmarknaden.
Säger du upp dig är det långt ifrån säkert att du får akassa, och för att få socialbidrag måste du springa omkring och söka jobb.

Man kan absolut argumentera för att det är rimligt att ställa krav på folk, men något fritt val är det inte.
Citera
2016-01-30, 11:00
Medlem
Provocative2.0s avatar
I princip har vi redan haft minimilöner. Det var på den tiden som arbetarna förstod vad fackets roll egentligen var. Men i dag är facket för många bara en organisation som motarbetar arbetarna. Samma personer som sedan gnäller över dåliga arbetsvillkor.
Men fram till mitten av 90-talet var nästan alla med i facket o alla företag hade kollektivavtal.
Dessa kollektivavtal reglerade bla minimilöner.
I dag rasar vissa människor när facken fått i uppdrag av en medlem att sätta in tvångsåtgärder mot företag utan kollektivavtal.

Så vi kan lika gärna införa gratisarbeten då så få vill värna om arbetsrätten.
Citera
2016-01-30, 11:08
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Säger du upp dig är det långt ifrån säkert att du får akassa,

Nu syftar jag även på de som förlorar jobbet de har då gptt om tid på sig stt få ett nytt.

När det gäller de som själva säger upp sig har de också rätt till A kassa men har en karenstid på cirka 45 dagar.

Citat:
och för att få socialbidrag måste du springa omkring och söka jobb.

Man kan absolut argumentera för att det är rimligt att ställa krav på folk, men något fritt val är det inte.

Det finns många som lever på socialbidrag och andra bidrag livet ut. Så några större krav ställs det Inte.

Dock är det definitivt rimligt om det ställdes ordentliga krav.

Jo det är fritt val att tacka ja eller nej till ett jobb.

Du har laglig rätt att tacka nej till jobb ifall du vill och det finns gptt om bidrag pch liknande som gör att du ändå överlever.

Det är bra om det finns både låglönejobb, normala jobb och jobb med höglön.
Citera
2016-01-30, 11:26
Medlem
Citat:
Det finns många som lever på socialbidrag och andra bidrag livet ut. Så några större krav ställs det Inte.

Dock är det definitivt rimligt om det ställdes ordentliga krav.

Jo det är fritt val att tacka ja eller nej till ett jobb.

Du har laglig rätt att tacka nej till jobb ifall du vill och det finns gptt om bidrag pch liknande som gör att du ändå överlever.

Det är bra om det finns både låglönejobb, normala jobb och jobb med höglön.
Det finns även många som blir av med socialbidraget av den ena eller den andra anledningen.

Ja, det är ett fritt val att tacka nej till ett jobb, men på grund av konsekvenserna det kan ge är det inte i praktiken ett fritt val. Konsekvensen kan trots allt bli att du blir vräkt.

EDIT:

Vad kul det är med folk som startar trådar utan att medverka i debatten...
Senast redigerad av RulleRivare 2016-01-30 kl. 11:49.
Citera
2016-01-30, 11:58
Medlem
Självklart inte!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem