Citat:
Ursprungligen postat av
Divination
Fast moraliska eller religiösa "värden" har ingenting med "värde" att göra i uttrycket "allas iika värde". Det är du som ägnar dig åt begreppsförvirring och inte jag.
Den exakta innebörden av ordet värde i det vaga begreppet "allas lika värde" lämnar jag alltså därhän. Däremot handlar begreppet värde
inom utilitarismen om moraliska värden. Utilitarismen är alltså ett etiskt system som föreskriver att allt som ökar det totala mänskliga välbefinnandet har ett
etiskt värde. Alltså fungerar det inte att säga "allas lika värde är utilitaristisk för värde är ett utilitaristiskt begrepp". Begreppet värde är alltså precis lika förekommande inom plikt- som konsekvensetik, båda behandlar
etiska värden.
Citat:
Läs igenom inläggen i den här tråden så kanske det klarnar. "Lika i värde och rättigheter" står det i den svenska översättningen av artikel 1 så det råder ingen tvekan om att det är utfall som avses.
Hur får du "alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter" att bli en fråga om utfall? Vilket utfall menar du att den meningen åsyftar?
Citat:
Utilitarism implicerar förövrigt betydligt mer än ditt lilla exempel. Om värdet på förbättringarna för en grupp överstiger värdet på försämringarna för en annan grupp så anses det vara en god åtgärd utifrån utilitarism.
Jag skriver klart och tydligt maximera. Du kanske inte förstår det ordets innebörd heller?