• 1
  • 2
2016-01-29, 19:06
Medlem
Om mitt BMR är 1400 kcal/ dag och mitt dagliga behov är uträknat till att bli 3000 kcal/dag

om jag ändå bara äter 1400 kalorier om dagen, täcker det mitt BMR då eller ska man ha 1400 kalorier KVAR när man räknat BORT kalorierna man förbrukat genom annat??

Jag är kvinna på 22 år väger (just nu) 49 kg och är 175 cm lång. Jag äter 1400 kcal/dag och tränar styrka 1 timme/dag och promenerar ca 2-3 timmar/dag samt står upp hela tiden och har en allmänt aktiv vardag. Äter bara protein bortsett från de kolhydrater jag får från rotfrukter och äpple. Ändå förlorar jag muskler......

Var går svältläget för mig? dvs...jag går ju inte under mitt BMR när jag äter som jag gör MEN gör jag det ändå eftersom jag tränar bort mycket kalorier? Står typ still i vikt eller går sakta sakta neråt...men har ätit BETYDLIGT mer (ca 3000 kcal/dag) och ändå stått still också....så tror ni att jag kan öka mitt intag till typ 2000 utan att skapa fettinlagring? Vill bygga muskler! Är inte detta typ som att deffa? Äter itne under mitt BMR behov men ändå så tappar jag inte fett utan allt...mest muskler....fattar inte varför? Äter jag för lite kolhydrater och fett för att tappa effektivt/rätt massa? Eller är min kropp inställd på svält efter alla år av svår anorexia och beter sig annorlunda än andras kroppar när jag kommer på gränsen till att det blir för lågt intag ?

Tror ni min kropp skulle göra sig av med mer kalorier om jag stressade den mindre genom att till exempel sitta ner när jag äter eller åker buss och liknande?

Kom med allt ni har, vill ha diskussioner! Är väldigt kunnig inom området så vill inte ha några basicsaker eller kommentarer om att det inte finns svältläge osv för det är så omdiskuterat....
Citera
2016-01-29, 19:13
Medlem
General.Maximus.s avatar

Du behöver definitivt äta mer. Du påstår att du vill bygga muskler och då kommer du garanterat behöva mer än 1400kcal/dag, i synnerhet så mycket som du tränar. Låter dessutom som att du behöver äta mer fett också.
Citera
2016-01-29, 19:22
Medlem
Det är mycket info du har med i din post och kan inte skilja på de olika sakerna. Det finns säkert något guide på forumet som du kan läsa i lugn och ro som tar upp hur man tex bygger muskler, går ner eller upp i vikt med mera.
Citera
2016-01-29, 20:37
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iztapp
Om mitt BMR är 1400 kcal/ dag och mitt dagliga behov är uträknat till att bli 3000 kcal/dag

om jag ändå bara äter 1400 kalorier om dagen, täcker det mitt BMR då eller ska man ha 1400 kalorier KVAR när man räknat BORT kalorierna man förbrukat genom annat??

Jag är kvinna på 22 år väger (just nu) 49 kg och är 175 cm lång. Jag äter 1400 kcal/dag och tränar styrka 1 timme/dag och promenerar ca 2-3 timmar/dag samt står upp hela tiden och har en allmänt aktiv vardag. Äter bara protein bortsett från de kolhydrater jag får från rotfrukter och äpple. Ändå förlorar jag muskler......

Var går svältläget för mig? dvs...jag går ju inte under mitt BMR när jag äter som jag gör MEN gör jag det ändå eftersom jag tränar bort mycket kalorier? Står typ still i vikt eller går sakta sakta neråt...men har ätit BETYDLIGT mer (ca 3000 kcal/dag) och ändå stått still också....så tror ni att jag kan öka mitt intag till typ 2000 utan att skapa fettinlagring? Vill bygga muskler! Är inte detta typ som att deffa? Äter itne under mitt BMR behov men ändå så tappar jag inte fett utan allt...mest muskler....fattar inte varför? Äter jag för lite kolhydrater och fett för att tappa effektivt/rätt massa? Eller är min kropp inställd på svält efter alla år av svår anorexia och beter sig annorlunda än andras kroppar när jag kommer på gränsen till att det blir för lågt intag ?

Tror ni min kropp skulle göra sig av med mer kalorier om jag stressade den mindre genom att till exempel sitta ner när jag äter eller åker buss och liknande?

Kom med allt ni har, vill ha diskussioner! Är väldigt kunnig inom området så vill inte ha några basicsaker eller kommentarer om att det inte finns svältläge osv för det är så omdiskuterat....

Du käkar 1400 kcal om dagen och är fysiskt aktiv och blir förvånad när du förlorar muskelmassa?
Citera
2016-02-15, 17:08
Medlem
Hekatonkheirs avatar
Ja du ska äta mer! Det där är inte bra alls. BMR är din kropps förbrukning om du skulle vara i en neutral temperatur, i total vila, och utan mat för att tarmarna ska slippa jobba. Det är alltså den absolut lägsta förbränning du kan uppnå och kräver att du ligger i typ en kuvös. Med den höga nivån av aktivitet som du har så förbränner du förmodligen ungefär 1.7-1.8 ggr din BMR dvs 2400-2500 kcal. Kanske mer, beroende på intensiteten på din träning. Att ligga på ett så stort underskott är inte hälsosamt och kommer göra att du förlorar (mycket) muskler.

Eftersom du redan är underviktig så undrar jag varför du vill ligga på ett underskott överhuvudtaget? För att bygga muskler bör du ligga på ett modest överskott i kaloriintag, ca 200kcal/dag, dvs ca 2600-2700 kcal totalt. Det är nästan dubbelt så mycket som du ligger på idag.

Sen skriver du att du äter bara proteiner. Det här är inte heller bra. Du behöver inte mer än ca 1 gram protein per kilo kroppsvikt och dag. Du äter ungefär 7 gånger den mängden. Det leder till ojämna blodsockernivåer, belastning av njurar och många andra saker. Ät balanserat och uteslut för gud skull inte fett från kosten!
Citera
2016-02-15, 22:54
Medlem
Men borde det inte tas av fettreserverna först?

Jag har denna veckan ökat två kilo men jag hoppas att de är vätska för äter exakt identiskt samma som alltid ...

Jag vill äta fett (typ från avokado å lax) men får inte in de i min kalorisumma för vill hellre äta annat ja får ut mer av (typ blir mättare på större mängd, fett ger mer energi per gram)
Citera
2016-02-16, 01:08
Medlem
BlaBlaBrahs avatar
Först och främst bör du fundera allvarligt på om du kanske har en ätstörning. Jag kan naturligtvis inte ställa några diagnoser, men du är underviktig, tränar som fan och ligger på ett sjukt stort underskott. Om du tror att du kan ha några sådana problem bör du söka hjälp i vården, inte på flashback.

Som svar på din fråga, om du verkligen ligger på balans vid 3000 kcal (vilket iofs låter högt) är det vad du ska utgå ifrån. Vad din BMR är spelar ingen roll. Jag vet inte vad du ligger på för kroppsfett och så vidare, men ett underskott på 1600 kcal/dag (som du ligger på nu) är alldeles oavsett helt vansinnigt på din vikt. Om du inte har en ätstörning, utan bara normal-nojjar för att lägga på dig fett kanske ett leangains-upplägg skulle passa dig. Du äter då på balans över veckan, men har ett överskott på träningsdagar och ett underskott på vilodagar.
Citera
2016-02-16, 10:43
Medlem
Hekatonkheirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iztapp
Men borde det inte tas av fettreserverna först?

Jag har denna veckan ökat två kilo men jag hoppas att de är vätska för äter exakt identiskt samma som alltid ...

Jag vill äta fett (typ från avokado å lax) men får inte in de i min kalorisumma för vill hellre äta annat ja får ut mer av (typ blir mättare på större mängd, fett ger mer energi per gram)

Man kan inte förbränna fett hur fort som helst. Muskler däremot går fort att förbränna så vid ett stort underskott så ryker dem. Kroppen kommer att hålla hårt i de sista fettreserver din kropp har och förbränna muskler för att få ner din viloförbränning så att du inte svälter ihjäl. Med mindre muskler på kroppen kommer det lilla fett du har kvar att vara mindre smickrande. Man kan bära förvånansvärt mycket fett på kroppen och fortfarande se mycket vältränad ut om man har en hälsosam muskelmassa under.

Att du har ökat två kilo beror förmodligen på vätska, men varför oroar det dig? Hur ska du kunna bygga muskler utan att öka i vikt?

Tar du bort det stora överskottet du har av proteiner får du plats med mycket fett i din kalorisumma. Hur hungrig/mätt man är sett över en hel dag har ganska lite att göra med hur stor volymen är på det man äter och mer med hur det påverkar ens blodsocker. Protein ger dig ett nästan lika svajjigt blodsocker som snabba kolhydrater. Därför kommer du att bli hungrig igen bara någon timme efter att du har ätit. Fett minskar den här effekten.

Prova att lägga om kosten så att du äter 50-60 gram protein varje dag och delar resten av dina kalorier (~2400kcal) jämnt mellan fett och kolhydrater, dvs ca 133 gram fett och 290 gram kolhydrater. Avokado och lax är mycket bra, men andra fetter är inte farliga. Variera dig. Väg dig sen inte varje dag utan vänta minst några veckor med den kosten för att se effekten. Har du fortsatt träna under den tiden kommer du förmodligen ha lagt på dig muskler och fått en mycket bättre kroppskomposition.

Edit: Se Kaninsvält för referens på proteinförgiftning.
Senast redigerad av Hekatonkheir 2016-02-16 kl. 11:22.
Citera
2016-02-16, 12:14
Medlem
Jag tycker mig inte känna någon skillnad i att ja håller mig mätt längre på fett. Är väldigt fixerad vid att kalorierna jag får i mg ska va "värda" dvs ta lång tid att äta å så mycke som möjligt för så lite kaloriinnehåll som de går.

Vill öka kaloriintaget å hade planerat att göra det med 50-100 kalorier per vecka men stoppades av att ja har ökat nästan 2,5 kg på en vecka. Om de vore vätska skulle jag väl ha gått ner de igen?

Om jag ökar direkt till ca 2300 så kommer fettinlagringen va extrem eftersom ja har ätit så dåligt så länge? Så ville vänja kroppen lite i taget.

Så dom som deffar då, varför bränner dom inte muskler utan mest fett?
Citera
2016-02-16, 12:32
Medlem
Hekatonkheirs avatar
Vätskevikt kan ligga kvar som glykogeninlagring i musklerna efter kolhydratintag. Det här är energi som kan användas till träning, och gör dessutom att man ofta ser mer vältränad ut eftersom vätskan ansamlas i stor utsträckning i skelettmuskulaturen. Man blir lite upp-pumpad s.a.s.

Visst kan du trappa upp över loppet av, säg, en vecka eller så men det är inte nödvändigt. Det här är anledningen till att jag rådde dig att inte väga dig över en lite längre period. Du har uppenbarligen ett ganska osunt förhållande till mat, vikt och träning och skulle säkert må bra av att ta ett steg bort från vågen (obs! jag är ingen expert på ätstörningar). Risken är att du ser en förändring på vågen som kan bero på vätska, fett eller muskler, får panik och faller tillbaka till en osund kosthållning. Med din träningsnivå kan du äta praktiskt taget vad du vill så länge du inte vräker i dig godis, läsk och alkohol. Ät dig mätt på riktig mat med fett och grönsaker och vad du tycker om. Du kommer inte att bli fet.

Efter några veckor med ordentlig näring har din kropp bättre näringsomsättning och hormonnivåer och du kan börja se resultat av träningen!

Edit: Angående deff; Att begreppet deff existerar beror på att det är snudd på omöjligt att bygga muskler på ett kaloriunderskott. Därför ligger man på ett överskott (bulk) för att bygga muskler och accepterar då en del fettinlagring. Många ligger under bulk på ett alldeles för stort överskott och lägger på sig onödigt mycket fett. Under den påföljande deffen kommer man att förlora muskler! Att minimiera den förlorade mängden muskler och samtidigt bränna fett är en hel vetenskap, men steg ett är att ligga på ett Litet kaloriunderskott.
Senast redigerad av Hekatonkheir 2016-02-16 kl. 12:36.
Citera
2016-02-18, 19:47
Medlem
Tror ni/du jag kan ha proteinbristen trots att mitt intag består till större delen av protein? Att dom kalorierna förbrukas eftersom intaget är för lågt å ändå ger proteinbrist? Med tanke pp min svullna mage...

Vägde ytterligare 1,5 kg mer imorse än igår..dvs 3,5 kg på knappt två veckor ..
Magen är stor som en ballong dygnet runt och de känns som ja lagt på mig runt överkroppen (inte armar men buk/rygg)

Har tagit prover å är bara leukocyter å trombocyter som var lågt och ett högt värde av b12 ..

Men på 1400 kalorier om dagen å stor energiförbrukning pga aktivitet borde väl de inte va fysiskt möjligt att öka så mycke i äkta vikt? Oavsett om ja misshandlat min kropp hårt under åren?
Citera
2016-02-18, 20:16
Medlem
Dreass avatar
Tjejer ska inte ligga på för stort underskott. Köldskörteln eller liknande slutar fungera optimalt och du går inte ner.

Vätska kan bindas av kroppslig stress. Jag har inte koll på anorexia och råder dig att söka hjälp. Jag hade nog ökat kcalintaget med 100-200kcal och mer fett. Bara äta protein är inte så bra heller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in