• 1
  • 2
2016-01-29, 18:59
Medlem
Burkens avatar
Hejsan.
Sitter och funderar på att byta bil.
Har funderingar på en SUV eller en pick-up eller nått däromkring.
När jag surfar runt så ser jag de här (enormt fula) bilarna:
http://www.blocket.se/hela_sverige?q...&l=0&md=th&cp=

Nu bryr jag mig inte om utseendet direkt utan vill ha en hyfsat pålitlig bil med automatlåda.

Vad vet vi om det här bilmärket?
Drivlina?
Motor?
Kamrem eller kamkedja?
Växellåda?
El?
Rosten?
Kända fel och brister?
Är det någon som har eller haft en sån här bil, vad tycker/tyckte du?

Hittar en del med låga mil (5000-10000/mil) och ett anständigt pris, kolla länken och se på årsmodellerna 07-09.

Vilket bilmärke med samma mil och samma pris kan vara konkurrent?
Hoppas på svar!
Citera
2016-01-29, 19:52
Medlem
nittontrettons avatar
Det är Mercedes - Motor i dem. Du finner inte en enda ChingChong Action Spört ägare som inte är snabb att påpeka det.

Finns vettigare Pick-uper att skaffa, typ en Toyota Pickis, riktiga arbetshästar.

'känner en som känner en' som har en ChingChong Action och har kört 12tusen mil 'problemfritt' men det säger ju inte allt. Jag personligen gillar inte utseendet.
Citera
2016-01-29, 21:09
Medlem
morkfromorks avatar
En kollega hade sån som lånebil ett tag, och redan efter ett par dagar ville han ha en dunk fotogen och tändstickor för att elda upp eländet
Citera
2016-01-29, 22:25
Medlem
Är det MB motor i dessa med 2 liters motor ??

MB själva har väl bara 1,8 och 2,2 liters diesel runt dessa årsmodeller.
Citera
2016-01-30, 03:03
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burken
Hejsan.
Sitter och funderar på att byta bil.
Har funderingar på en SUV eller en pick-up eller nått däromkring.
När jag surfar runt så ser jag de här (enormt fula) bilarna:
http://www.blocket.se/hela_sverige?q...&l=0&md=th&cp=

Nu bryr jag mig inte om utseendet direkt utan vill ha en hyfsat pålitlig bil med automatlåda.

Vad vet vi om det här bilmärket?
Drivlina?
Motor?
Kamrem eller kamkedja?
Växellåda?
El?
Rosten?
Kända fel och brister?
Är det någon som har eller haft en sån här bil, vad tycker/tyckte du?

Hittar en del med låga mil (5000-10000/mil) och ett anständigt pris, kolla länken och se på årsmodellerna 07-09.

Vilket bilmärke med samma mil och samma pris kan vara konkurrent?
Hoppas på svar!

Verkar överlag vara ett dåligt beslut att välja en Ssangyong om du har alla de där kraven, bara en sån sak som att det bara finns en handfull ställen i hela Sverige som säljer dem säger ju en del. Sen att de är så fula att det gör ont i ögonen är rätt fascinerande år 2016 när det estetiska har blivit viktigare och viktigare.

Då skulle jag 100 ggr hellre köpa en Kia Sportage med stora dieseln och 7-års garanti, det garanterar ett bekymmersfritt bilägande.
Citera
2016-01-30, 08:12
Medlem
Burkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Verkar överlag vara ett dåligt beslut att välja en Ssangyong om du har alla de där kraven, bara en sån sak som att det bara finns en handfull ställen i hela Sverige som säljer dem säger ju en del. Sen att de är så fula att det gör ont i ögonen är rätt fascinerande år 2016 när det estetiska har blivit viktigare och viktigare.

Då skulle jag 100 ggr hellre köpa en Kia Sportage med stora dieseln och 7-års garanti, det garanterar ett bekymmersfritt bilägande.

Min fetning ovan.
Jag tror det kan blivit ett missförstånd nu, de enda krav jag har i min trådstart är :"- vill ha en hyfsat pålitlig bil med automatlåda.".
Det andra som jag skrev var frågor om nämnda bilmärke, vad vet man om t.ex. drivlinan, rosten, elen o.s.v.
Och ja - de är fula bilar.

Sen avslutar jag första inlägget med en nätt och fin fråga:
" - Vilket annat bilmärke med samma mil och samma pris kan vara konkurrent?" = ge tips
Tack för ditt tips, ska kolla upp Kian.
Citera
2016-01-30, 10:04
Medlem
Provocative2.0s avatar
Något matnyttigt kan inte jag komma med.
Men jag gillar att tänka själv.
Jag utgår från vad jag vet.
Stora volymer sänker priser. Där är ett minus för den bilen. När den går sönder riskerar det att bli dyrt samt att du nog får vänta på reservdelar samt ett helvete att hitta en verkstad som kan/vill ta sig an märket.
Citera
2016-01-31, 10:18
Medlem
Burkens avatar
Ojsan, det verkar vara dåligt med nått "matnyttigt" om nämnda bil.
Det kanske är en varningssignal om något.

Måste dock säga att på den nyaste versionen av bilen har de ryckt upp sig ordentligt på designfronten iaf:
http://bilweb.se/i?u=group1%2FM00%2F...px&w=675&h=675
Citera
2016-01-31, 21:20
Medlem
Drivlinan och motor är tillverkade på licens från MB men det innebär inte någonstans att det är en MB motor tbh.

Motorn har så pass pissiga avgasvärden att skatten går på över 9000 kr(Modellen Rodius som exempel)

*ACC suger dase, tar 100 år innan man får bort imman på rutan även med AC på. Värmen tar även ett halvt sekel innan det nått värmepaketet bak i bilen(Rodius).
*Rövvärmen är antingen svinkall eller grillad.
*Allt är billig plast som går sönder hela tiden, handtag lossnar, plast spricker, hela taket är plast förfan
*Svaga fram och bakvagnar, bussningar glappar något fruktansvärt.
*Motorn når nästan varvstopp innan lådan växlar och bränsleekonomin ska vi inte tala om.
*Flera bilar som vi haft inne har haft grymma problem med växellådan som slirar och tappar växlar i tid och otid. Inte pålitligt.

Har jobbat på ett ställe som servade och sålde dessa under en period. Ingen köpte skiten så nu servar dom bara asen som dom med nöd och näppe lyckats lura på folk. Samma bilar är inne flera gånger om året på div reparationer.

Med andra ord, nej och åter nej. Koreansk skit i grunden som numera är indiskt. Det ända positiva är att fyrhjulsdriften är rätt ok men inte mer än så.
Citera
2017-10-27, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Since25
Drivlinan och motor är tillverkade på licens från MB men det innebär inte någonstans att det är en MB motor tbh.

Motorn har så pass pissiga avgasvärden att skatten går på över 9000 kr(Modellen Rodius som exempel)

*ACC suger dase, tar 100 år innan man får bort imman på rutan även med AC på. Värmen tar även ett halvt sekel innan det nått värmepaketet bak i bilen(Rodius).
*Rövvärmen är antingen svinkall eller grillad.
*Allt är billig plast som går sönder hela tiden, handtag lossnar, plast spricker, hela taket är plast förfan
*Svaga fram och bakvagnar, bussningar glappar något fruktansvärt.
*Motorn når nästan varvstopp innan lådan växlar och bränsleekonomin ska vi inte tala om.
*Flera bilar som vi haft inne har haft grymma problem med växellådan som slirar och tappar växlar i tid och otid. Inte pålitligt.

Har jobbat på ett ställe som servade och sålde dessa under en period. Ingen köpte skiten så nu servar dom bara asen som dom med nöd och näppe lyckats lura på folk. Samma bilar är inne flera gånger om året på div reparationer.

Med andra ord, nej och åter nej. Koreansk skit i grunden som numera är indiskt. Det ända positiva är att fyrhjulsdriften är rätt ok men inte mer än så.

Jag har en SsangYong Actyon Sports 2007 som rullat 33000 mil. Aldrig haft några av dem problemen du påtalar.

*Motorn har så pass pissiga avgasvärden att skatten går på över 9000 kr(Modellen Rodius som exempel) Jag betalar 5041 kr i årsskatt på min 10 år gamla Actyon Sports.
*ACC fungerar utmärkt i min bil, prova att fylla gas i systemet kanske? Låter som att verkstan du jobbade på kunde något om bilar...eller inte.
*Rövvärmen är antingen svinkall eller grillad. Japp, men den går att stänga av.
*Allt är billig plast som går sönder hela tiden, handtag lossnar, plast spricker, hela taket är plast förfan En ren lögn, har aldrig bytt en plastdel på hela bilen.
*Svaga fram och bakvagnar, bussningar glappar något fruktansvärt. Har bytt 2 spindelleder på min bil på 33000 mil som dessutom gick på garantin eftersom tillverkaren hade kampanj.
*Motorn når nästan varvstopp innan lådan växlar och bränsleekonomin ska vi inte tala om. Jag kör min 2,5 ton tunga pickup på 0,9L diesel milen.
*Flera bilar som vi haft inne har haft grymma problem med växellådan som slirar och tappar växlar i tid och otid. Inte pålitligt. Har aldrig bytt en skruv på lådan utöver oljebytet.

Visst, rövvärmen är antingen på eller av men det är ingen BMW 750 vi åker i. Det är en pickup som kostar från 199,900 plus moms, fullutrustad med skinnklädsel, drag, navigation etc för 249+moms Nästan halva priset mot en Nissan Navara eller Toyota Hilux. Notera dock att 2017 års Actyon Sports har ställbar rövvärme! Yay!

Så många mil jag fått ur min bil för den lilla slanten jag gav för den innebär att det blir SsangYong även nästa gång för min del.

Har forskat lite i dem nya Euro 6 modellerna och det må hända att det är Koreaner som bygger bilarna och att dem ägs av indier men motorerna utvecklas av ett institut i Österrike, samma institut arbetar även för andra europeiska biltillverkare så där sitter man nog ganska säker. Mellan 5-8 års garanti på bilarna också.

Vill någon ha mitt regnr så att ni kan bekräfta att den visst gått 33000 mil så PMa gärna så kan ni kolla mätarställningen via senaste besiktningsuppgifterna hos transportstyrelsen https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/
Senast redigerad av Tivook 2017-10-27 kl. 11:03.
Citera
2017-10-31, 23:25
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tivook
Jag har en SsangYong Actyon Sports 2007 som rullat 33000 mil. Aldrig haft några av dem problemen du påtalar.

*Motorn har så pass pissiga avgasvärden att skatten går på över 9000 kr(Modellen Rodius som exempel) Jag betalar 5041 kr i årsskatt på min 10 år gamla Actyon Sports.
*ACC fungerar utmärkt i min bil, prova att fylla gas i systemet kanske? Låter som att verkstan du jobbade på kunde något om bilar...eller inte.
*Rövvärmen är antingen svinkall eller grillad. Japp, men den går att stänga av.
*Allt är billig plast som går sönder hela tiden, handtag lossnar, plast spricker, hela taket är plast förfan En ren lögn, har aldrig bytt en plastdel på hela bilen.
*Svaga fram och bakvagnar, bussningar glappar något fruktansvärt. Har bytt 2 spindelleder på min bil på 33000 mil som dessutom gick på garantin eftersom tillverkaren hade kampanj.
*Motorn når nästan varvstopp innan lådan växlar och bränsleekonomin ska vi inte tala om. Jag kör min 2,5 ton tunga pickup på 0,9L diesel milen.
*Flera bilar som vi haft inne har haft grymma problem med växellådan som slirar och tappar växlar i tid och otid. Inte pålitligt. Har aldrig bytt en skruv på lådan utöver oljebytet.

Visst, rövvärmen är antingen på eller av men det är ingen BMW 750 vi åker i. Det är en pickup som kostar från 199,900 plus moms, fullutrustad med skinnklädsel, drag, navigation etc för 249+moms Nästan halva priset mot en Nissan Navara eller Toyota Hilux. Notera dock att 2017 års Actyon Sports har ställbar rövvärme! Yay!

Så många mil jag fått ur min bil för den lilla slanten jag gav för den innebär att det blir SsangYong även nästa gång för min del.

Har forskat lite i dem nya Euro 6 modellerna och det må hända att det är Koreaner som bygger bilarna och att dem ägs av indier men motorerna utvecklas av ett institut i Österrike, samma institut arbetar även för andra europeiska biltillverkare så där sitter man nog ganska säker. Mellan 5-8 års garanti på bilarna också.

Vill någon ha mitt regnr så att ni kan bekräfta att den visst gått 33000 mil så PMa gärna så kan ni kolla mätarställningen via senaste besiktningsuppgifterna hos transportstyrelsen https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/

Så klart. Fantastisk bil. Du och de två andra ägarna måste vara toknöjda! (joke)

Älskar när någon kommer med en wall of text med helt enastående fakta om en biljävel ingen köper.

Rosten då, koreaner brukar ju vara duktiga på rostskydd, eller har du folierat hela underredet?
Citera
2017-11-13, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Så klart. Fantastisk bil. Du och de två andra ägarna måste vara toknöjda! (joke)

Älskar när någon kommer med en wall of text med helt enastående fakta om en biljävel ingen köper.

Rosten då, koreaner brukar ju vara duktiga på rostskydd, eller har du folierat hela underredet?

Vad skulle jag tjäna på att ljuga? Vill du ha mitt regnr för att verifiera att jag faktiskt äger en SsangYong?

Säger bara som det är, att det inte överensstämmer med dina egna tankar om märket vittnar ju bara om att du är ovillig att lära dig något nytt.

Rosten är obefintlig. Har inte underredsbehandlat bilen utan har endast tvättat den någon gång i månaden som sig bör året om.

När bilen var inne på sin 10 års besiktning så sa dom att chassinumret som står stansat på ramen syntes lite dåligt men det gick att läsa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in