Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-29, 18:37
  #1
Medlem
Hallåå


Undrar lite kring tidsramen på min påbörjade diet. Har en ganska välplanerad plan upplagd men nu har en vän gjort mig lite fundersam efter en hetlevrad diskussion.
pga. vissa inlägg kan jag ej lägga upp bild och outa mig här.

Aktuella värden:
Vikt: 96,9kg
Ålder: 24
Längd: 181 cm
BF: 14,3% Kaliper-mått
Livsstil: Hyfsat stillasittande jobb, (kundmottagare). Tung styrketräning 60min~ 6dgr/veckan, övrig tid soffläge.

Kcal intag: ca 2500kcal första 6 veckorna för att sedan sänka ytterligare 300kcal.
Kolhydrater 260g, Protein 200g, Fett 50g, kan justeras en aning ibland.

Mål:
Min tanke är att dieta i ungefär 12v för att uppnå 90 - 91kg och ett bf på 9% ungefär.
Är detta möjligt? Eller är jag helt ute och cyklar.


Tack på förhand
Citera
2016-01-29, 18:39
  #2
Medlem
Killer-queens avatar
Låter väl ganska rimligt. Vad var invändningen?
Citera
2016-01-29, 18:55
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Låter väl ganska rimligt. Vad var invändningen?
Att jag har lagt mig på för högt kaloriintag samt avsaknad av cardio, dvs att det skulle ta mig längre tid än vad jag har gissat på.

Medan jag motiverade att cardio inte är livsviktigt så länge jag kan hålla kaloriintaget på ett betydande underskott genom att bara äta mindre, och ändå få i mig mina nödvändiga makros. Cardio behöver väl egentligen inte tillföras förrän jag nått den platån att jag inte klarar av att ligga på underskott genom att endast äta mindre mat och utföra den aktuella träningen. Korrekt?
Citera
2016-01-29, 19:03
  #4
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fundersam1
Att jag har lagt mig på för högt kaloriintag samt avsaknad av cardio, dvs att det skulle ta mig längre tid än vad jag har gissat på.

Medan jag motiverade att cardio inte är livsviktigt så länge jag kan hålla kaloriintaget på ett betydande underskott genom att bara äta mindre, och ändå få i mig mina nödvändiga makros. Cardio behöver väl egentligen inte tillföras förrän jag nått den platån att jag inte klarar av att ligga på underskott genom att endast äta mindre mat och utföra den aktuella träningen. Korrekt?

Tycker kaloriintaget låter rimligt för en man av din vikt och träningsmängd, iaf till en början.
Citera
2016-01-29, 19:25
  #5
Medlem
2000-2500 kalorier om dagen låter helt rimligt. Bara att välja något att börja på.
Citera
2016-01-29, 19:32
  #6
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fundersam1
Att jag har lagt mig på för högt kaloriintag samt avsaknad av cardio, dvs att det skulle ta mig längre tid än vad jag har gissat på.

Medan jag motiverade att cardio inte är livsviktigt så länge jag kan hålla kaloriintaget på ett betydande underskott genom att bara äta mindre, och ändå få i mig mina nödvändiga makros. Cardio behöver väl egentligen inte tillföras förrän jag nått den platån att jag inte klarar av att ligga på underskott genom att endast äta mindre mat och utföra den aktuella träningen. Korrekt?
Nej, det är inte nödvändigt med konditionsträning. Så länge du hamnar på underskott så går du ner. Bra även att börja på ett något högre kaloriintag och sedan sänka allt efterhand.
Citera
2016-01-29, 19:35
  #7
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Bara jag som tycker att 2500 kcal låter lite? Visst är du stillasittande, men du har en bra mängd muskler och tränar mycket.
Citera
2016-01-29, 20:12
  #8
Medlem
Killer-queens avatar
Jag skulle nog i och för sig flytta över en del kalorier från kolhydrater till fett om jag vore du. Mättar vanligen bättre och hjälper till att hålla hormonerna i balans. 50g låter väldigt lite, 80-90g skulle nog vara bättre.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback