2016-01-30, 13:25
Medlem
DeMysteriiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktien
Tog det som ett rent exempel på att det går att göra stora pengar med mindre kapital, för att någon ovan menade på att man måste ha miljoner.

Ditt inlägg påminner mig för övrigt om att jag måste gå och bajsa.

Absolut. Mitt inlägg var bara en uppmaning till TS att inte falla för den vanliga illusionen av att man ligger steget före marknaden, hur vattentäta och glasklara de analyser och foruminlägg man läser verkar vara.
Citera
2016-01-30, 13:29
Medlem
Razys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Smaksak om du kommer med en bättre grund.
Ja absolut om säkerhets aspekten i en globalfond är viktig dvs lägre avkastning och lägre risk.
Tycker definitivt att globalfonder är bra men ser de ungefär som räntefonder...öka innehavet i dem med att åldern närmar sig pension.
Fick uppfattningen om att Ts är ung och investerar väldigt långsiktigt, vart jag fick det ifrån?

Du likställer alltså en global aktieindexfond med en räntefond? Vilket skämt.

Min åsikt är iallafall att det är vansinne att lägga 75% i Sverige och 25% i Japan, även om man är väldigt långsiktig. Det är alldeles för koncentrerat.

Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Skit i allt vad fonder heter.
Det är fösta och bästa rådet till att börja med enligt mig.Fonder ger för lite avkastning vanligtvis så bästa rådet är att köpa aktier direkt för 100 000.Det rådet har jag själv fått privat från bankanställda och ekonomer och folk som har byggt upp förmögenheter.

Köp storbolag i första hand.Om du hittar medelstora eller småbolag som du tror mer på så kan du köpa dessa.

Sen gäller det att sälja och köpa vid rätt tillfällen.Det kan ge en rejäl avkastningökning att uttnyttja kursförändringar.
En bra strategi är att försöka sälja och köpa minst några gånger per år tror jag.Att köpa aktier en gång och ha kvar dessa i exempelvis 10 år oavsett kursförändringar tror jag är mycket dåligt.

Tror dessa bolag är bra Volvo B 77,55 och Sandvik 71,25 och Skf B 130,20.

Du verkar ha mycket kvar att lära dig. Läs på lite mer och kom tillbaka.
Citera
2016-01-30, 13:31
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Varför hänger du upp dig på Just Nu?
Ts ville ha tips och jag gav ett par tips på vad jag tror
kommer gagna honom under ett långsiktigt sparande.
Fyra fonder med låga avgifter och trevlig historik.
Det är väl här och nu som TS ska välja i vad hen ska investera? Då är det väl rimligt att i valet at investeringsobjekt utgå från dom förutsättningar som rådet här och nu? Om förutsättningarna sen förändras, så bör valet som gjort kanske revideras.

För övrigt förstår jag inte varför du menar att det är en god idé att köpa investmentbolag som värderas högre än sitt substansvärde. Då bör man rimligtvis direktköpa i investmentbolagets innehav istället.

Vad gäller småbolagen som jag också kommenterade, så är det rätt uppenbart att många av dom, till följd av bland annat lågräntemiljön, jakten på avkastning och den oerhörda tillgången på likviditet, har en värdering som inte kommer att bestå om vi får räntehöjningar eller minska riskaptit.
Citera
2016-01-30, 13:39
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
En global indexfond har inga som helst likheter med en räntefond och du begår ett stort misstag om du sparar i en sådan i tron om att det skulle vara samma risknivå som en räntefond.

Suck nej räntefonder och globalfonder är inte samma sak
Och nej de har inte samma risknivå men båda är betydligt säkrare än investmentbolag eller Sverige fonder.
Vad skrev jag??

Lämnar det här med tips åt andra framöver och förväntar mig se utförliga diagram
samt uppradning av alla investeringsformer med risknivåer och utdelningsstatistik i liknande trådar framöver.

Till Ts glöm inte bort att inom ekonomi är alla experter och alla har olika strategier men i slutändan är det bara resultatet som räknas och då ska du göra vad du själv tror på :-)
Citera
2016-01-30, 13:57
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razy
Du likställer alltså en global aktieindexfond med en räntefond? Vilket skämt.

Min åsikt är iallafall att det är vansinne att lägga 75% i Sverige och 25% i Japan, även om man är väldigt långsiktig. Det är alldeles för koncentrerat.
.

Återigen nej de är inte samma sak....

100 000 fördelat i fyra olika fonder ja visst är det koncentrerat om man bara har de pengarna.

Jag snöar återigen in på mitt eget synsätt efter mina egna förutsättningar med ungefär halva den summan som går in årligen i olika fonder och aktier.

Alla investerar olika med olika förutsättningar och risknivåer.

Förväntar mig bättre tips ifrån er till Ts och gärna utförliga, dvs visa honom vart era värderingar och uppskattningar kommer ifrån :-)
Citera
2016-01-30, 14:40
Medlem
Citat:
Suck nej räntefonder och globalfonder är inte samma sak
Och nej de har inte samma risknivå men båda är betydligt säkrare än investmentbolag eller Sverige fonder.

Nej, de är inte betydligt säkrare. Du diversifierar bort den osystematiska risken men har fortfarande kvar den systematiska risken när du byter från en Sverigefond till en globalfond. Om du vill äga globalfonder när du närmar dig pension är det ditt val, men försök inte få andra att gå i samma fälla.
Citera
2016-01-30, 14:43
Medlem
Citat:
Förväntar mig bättre tips ifrån er till Ts och gärna utförliga, dvs visa honom vart era värderingar och uppskattningar kommer ifrån :-)

Varför skulle vi behöva komma med egna förslag bara för att vi påpekar felaktigheter?

Ständigt denna "Ahmen gööre bättre sjääälv då!" bara för att man påpekar direkta felaktigheter i någon annans inlägg.
Citera
2016-01-30, 15:53
Medlem
Citat:
Skit i allt vad fonder heter.
Det är första och bästa rådet till att börja med enligt mig.Fonder ger för lite avkastning vanligtvis så bästa rådet är att köpa aktier direkt för 100 000.Det rådet har jag själv fått privat från bankanställda och ekonomer och folk som har byggt upp förmögenheter.

Köp storbolag i första hand.Om du hittar medelstora eller småbolag som du tror mer på så kan du köpa dessa.

Sen gäller det att sälja och köpa vid rätt tillfällen.Det kan ge en rejäl avkastningökning att uttnyttja kursförändringar.
En bra strategi är att försöka sälja och köpa minst några gånger per år tror jag.Att köpa aktier en gång och ha kvar dessa i exempelvis 10 år oavsett kursförändringar tror jag är mycket dåligt.

Tror dessa bolag är bra Volvo B 77,55 och Sandvik 71,25 och Skf B 130,20 till att börja med.

Haha herregud.
Citera
2016-01-30, 18:58
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razy
Du verkar ha mycket kvar att lära dig. Läs på lite mer och kom tillbaka.
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomigubben
Haha herregud.
Hur ska jag och TS tolka dessa inlägg????
Är inte Volvo,Skf,Sandvik värda att satsa 100 000 på?
Ni får precisera vad ni menar egentligen.
Anser själv att det är en mycket sansad och säker investering att satsa 100 000 kr på dom 3 bolagen.
Särskilt just nu när dom är lågt värderade.
Citera
2016-01-30, 19:01
Medlem
Citat:
Anser själv att det är en mycket sansad och säker investering att satsa 100 000 kr på dom 3 bolagen.
Att ens nämna ordet "säker investering" i samband med att man pratar aktier visar bara att man inte har någon som helst koll om någonting.

Det kanske är jättebra investeringar, men det är ingenstans någon säker investering. Dessutom är alla tre aktierna högt korrelerade med varandra, väldigt konjunkturkänsliga och har hög exponering mot Kina. Är det din definition av "säker investering"?

Du har även fel om fonder.
Citera
2016-01-30, 20:05
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Särskilt just nu när dom är lågt värderade.
Är det rimligt att betala 15 gånger högkonjunktursvinsten för ett Volvo som knappt växer?
Citera
2016-01-30, 20:18
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Att ens nämna ordet "säker investering" i samband med att man pratar aktier visar bara att man inte har någon som helst koll om någonting.

Det kanske är jättebra investeringar, men det är ingenstans någon säker investering. Dessutom är alla tre aktierna högt korrelerade med varandra, väldigt konjunkturkänsliga och har hög exponering mot Kina. Är det din definition av "säker investering"?

Du har även fel om fonder.
Ingenting är säkert.Vi kan dö imorgon dag och inte ha ett dugg nytta av pengarna.+Allt kan hända.

Volvo Skf Sandvik och andra storbolag blir nog inga kursraketer.Men en 50% värdeökning är mycket möjlig inom ett år.Det är inte så illa att börja med 100 000 och ha 150 000 inom ett år.

Angående fonder skulle man kunna tro att du är yrkesverksam inom fonder och tjänar pengar på dessa eftersom du verkar vara en fondkramare av stora mått.

Att fonder är skit har jag fått höra av personer som är insatta i finansbranschen.Visst har det blivit mer än ett glas när det diskuterats ibland.Men jag litar på att dessa experter har rätt som föredrar aktier istället för fonder.

Vad skulle du investera i?Fonder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in