2016-01-29, 16:51
Medlem
Carl-Johan.s avatar
Jag har 100 000kr att gå in i marknaden med, hur skulle placera kapitalet? I storbolag/småbolag/medelstora?

Ska tillägga att det här väldig långsiktigt sparande, i den mån att jag inte ska spendera kapitalet
Senast redigerad av Carl-Johan. 2016-01-29 kl. 16:55.
Citera
2016-01-29, 17:07
Medlem
BrotherJohns avatar
Om du siktar på att inte röra pengarna på 10+ år är 100% aktier helt klart att föredra. Då kör du helt enkelt på passivt förvaltade indexfonder. Annars skulle jag råda dig att ha max 10%-20% i aktier nu och har resten i råvaror och räntefonder. Sedan ökar du aktieandelen när börsen gått ner lite.
Citera
2016-01-29, 17:16
Medlem
MyskooMojss avatar
Spiltan aktiefond investmentbolag eller Spiltan aktiefond stabil, men skulle dock avvakta lite nu. Visst, du kan förvalta dem själv och placera men skulle rekommendera dessa fonder om man inte orkar lägga ner tillräckligt mycket tid på det.
Citera
2016-01-29, 20:16
Medlem
Puffes avatar
100 000 är en stabil grund :-)
Men sikta på att investera mer med tiden, gärna månadsvis
Och försök läsa på lära dig med tiden.
Skippa råvaror och räntefonder i nuläget.

Mina tips är:
25% avanza zero
25% spiltan investmentbolag
25% amf småbolag
25% spp japan
Citera
2016-01-29, 20:28
Medlem
Tammers avatar
100 000? Småpengar. Du måste ha minst en miljon för att kunna tjäna pengar, helst 5-10 miljoner. För 100 000, ta en långsemester i Västindien och skaffa ett minne för livet, eller köp en bil eller sommarstuga. Lev livet.
Citera
2016-01-29, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
100 000? Småpengar. Du måste ha minst en miljon för att kunna tjäna pengar, helst 5-10 miljoner. För 100 000, ta en långsemester i Västindien och skaffa ett minne för livet, eller köp en bil eller sommarstuga. Lev livet.

Hade du placerat 100 000 i Fingerprint för några år sen hade du kunnat plocka ut 5-10 miljoner.

Men ja, du verkar ha en tråkig form av humor.
Citera
2016-01-29, 21:40
Medlem
BrotherJohns avatar
Citat:
Följ verkligen inte detta råd. Någonstans måste man börja. Tänker man så där kommer man ingenstans.
Citera
2016-01-29, 21:43
Medlem
DeMysteriiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktien
Hade du placerat 100 000 i Fingerprint för några år sen hade du kunnat plocka ut 5-10 miljoner.

Men ja, du verkar ha en tråkig form av humor.

Bara en idiot hade placerat 100 000 i Fingerprint för några år sedan, oavsett hur rätt det hade varit med facit i hand. För facit hade man inte för några år sedan. Och hade det gått att lista ut Fingerprints framtida potential så hade professionella investerare gjort det långt före någon som sitter och läser RedEye-inlägg hemma i vardagsrummet. Det lätt att föreställa sig att övriga marknaden "missat" vilket potential ett bolag har, men i själva verket är det helt enkelt bara det att det inte finns tillräckligt med substans för att göra bedömningen än. Och då kan man välja att tro och hoppas. Som på lotto. Men man lurar sig själv om man tror att man ser något som inte andra ser.
Senast redigerad av DeMysteriis 2016-01-29 kl. 21:45.
Citera
2016-01-29, 22:45
Medlem
MyskooMojss avatar
Citat:

Sparar TS 3000 kr i månaden, får ut 15 % avkastning om året så blir det efter 10 år 1 242 854 kr. 15 % är helt rimligt så att man behöver ha en miljon för att tjäna pengar stämmer inte, bara att börja någonstans.
Citera
2016-01-30, 00:55
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe

Mina tips är:
25% avanza zero
25% amf småbolag
25% spp japan

Varför investmentbolag just nu, dom värderas för tillfället väldigt högt i relation till innehaven?

Och varför småbolag just nu, många av dom har ett p/e som inte kommer att kunna försvaras?
Citera
2016-01-30, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeMysteriis
Bara en idiot hade placerat 100 000 i Fingerprint för några år sedan, oavsett hur rätt det hade varit med facit i hand. För facit hade man inte för några år sedan. Och hade det gått att lista ut Fingerprints framtida potential så hade professionella investerare gjort det långt före någon som sitter och läser RedEye-inlägg hemma i vardagsrummet. Det lätt att föreställa sig att övriga marknaden "missat" vilket potential ett bolag har, men i själva verket är det helt enkelt bara det att det inte finns tillräckligt med substans för att göra bedömningen än. Och då kan man välja att tro och hoppas. Som på lotto. Men man lurar sig själv om man tror att man ser något som inte andra ser.

Tog det som ett rent exempel på att det går att göra stora pengar med mindre kapital, för att någon ovan menade på att man måste ha miljoner.

Ditt inlägg påminner mig för övrigt om att jag måste gå och bajsa.
Citera
2016-01-30, 01:09
Medlem
Razys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe

Mina tips är:
25% avanza zero
25% amf småbolag
25% spp japan

Så 75% i Sverige och resterande 25% i Japan?

Hur var det med diversifiering och riskspridning nu igen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in