2016-01-30, 01:14
Medlem
Carl-Johan.s avatar
tack så mycket för alla goda råd
Citera
2016-01-30, 09:12
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Varför investmentbolag just nu, dom värderas för tillfället väldigt högt i relation till innehaven?

Och varför småbolag just nu, många av dom har ett p/e som inte kommer att kunna försvaras?

Varför hänger du upp dig på Just Nu?
Ts ville ha tips och jag gav ett par tips på vad jag tror
kommer gagna honom under ett långsiktigt sparande.
Fyra fonder med låga avgifter och trevlig historik.
Citera
2016-01-30, 09:20
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razy
Så 75% i Sverige och resterande 25% i Japan?

Hur var det med diversifiering och riskspridning nu igen?

Ja med i mitt tips var att ts skulle spara mer med tiden och lära sig själv :-)
Tar väl lite för givet att ts då sprider riskerna i fler fondtyper vilket var fel av mig.
Kanske bara borde skrivit, satsa allt i Lancelot Avalon och luta dig tillbaka ;-)
Citera
2016-01-30, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyskooMojs
Sparar TS 3000 kr i månaden, får ut 15 % avkastning om året så blir det efter 10 år 1 242 854 kr. 15 % är helt rimligt så att man behöver ha en miljon för att tjäna pengar stämmer inte, bara att börja någonstans.

Att man inte behöver en miljon för att tjäna pengar håller jag med dig om men 15% årlig real avkastning är inte "helt rimligt" över tid.

Historiskt har den reala avkastningen legat någonstans runt 8% över tid.
Citera
2016-01-30, 11:10
Medlem
Razys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Ja med i mitt tips var att ts skulle spara mer med tiden och lära sig själv :-)
Tar väl lite för givet att ts då sprider riskerna i fler fondtyper vilket var fel av mig.
Kanske bara borde skrivit, satsa allt i Lancelot Avalon och luta dig tillbaka ;-)

Varför inte diversifiera redan från början?

En global indexfond + Spiltan Investmentbolag med fördelning 70/30 ger dig bra diversifiering till en låg avgift. Betydligt bättre grund än ditt förslag.
Citera
2016-01-30, 11:27
Medlem
MyskooMojss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Att man inte behöver en miljon för att tjäna pengar håller jag med dig om men 15% årlig real avkastning är inte "helt rimligt" över tid.

Historiskt har den reala avkastningen legat någonstans runt 8% över tid.

Njaa, om vi kollar på lite historik på diverse kända aktier, investmentbolag och fonder så är inte 15 % jättemycket. Många som klarar över 15 på ett år. Index kanske har varit ungefär 8 % men vem orkar syssla med sånt.
Citera
2016-01-30, 11:37
Medlem
Citat:
Njaa, om vi kollar på lite historik på diverse kända aktier, investmentbolag och fonder så är inte 15 % jättemycket. Många som klarar över 15 på ett år. Index kanske har varit ungefär 8 % men vem orkar syssla med sånt.

Suck, jag orkar inte ens ta diskussionen. Du får fortsätta leva i din bubbla så lever jag i verkligheten.
Citera
2016-01-30, 11:48
Medlem
MyskooMojss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Suck, jag orkar inte ens ta diskussionen. Du får fortsätta leva i din bubbla så lever jag i verkligheten.

Min bubbla har i alla fall givit mig en avkastning på 23 % i snitt de senaste 3 åren inklusive börsraset i höstas, det är inte svårt. Men lev du kvar med ditt index skit.
Citera
2016-01-30, 12:02
Medlem
Citat:
Min bubbla har i alla fall givit mig en avkastning på 23 % i snitt de senaste 3 åren inklusive börsraset i höstas, det är inte svårt. Men lev du kvar med ditt index skit.

Som sagt, jag orkar inte diskutera med någon som inte förstår.
Citera
2016-01-30, 12:22
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razy
Varför inte diversifiera redan från början?

En global indexfond + Spiltan Investmentbolag med fördelning 70/30 ger dig bra diversifiering till en låg avgift. Betydligt bättre grund än ditt förslag.

Smaksak om du kommer med en bättre grund.
Ja absolut om säkerhets aspekten i en globalfond är viktig dvs lägre avkastning och lägre risk.
Tycker definitivt att globalfonder är bra men ser de ungefär som räntefonder...öka innehavet i dem med att åldern närmar sig pension.
Fick uppfattningen om att Ts är ung och investerar väldigt långsiktigt, vart jag fick det ifrån?
Citera
2016-01-30, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Tycker definitivt att globalfonder är bra men ser de ungefär som räntefonder...öka innehavet i dem med att åldern närmar sig pension.

En global indexfond har inga som helst likheter med en räntefond och du begår ett stort misstag om du sparar i en sådan i tron om att det skulle vara samma risknivå som en räntefond.
Citera
2016-01-30, 13:21
Medlem
olovpalmes avatar
Skit i allt vad fonder heter.
Det är första och bästa rådet till att börja med enligt mig.Fonder ger för lite avkastning vanligtvis så bästa rådet är att köpa aktier direkt för 100 000.Det rådet har jag själv fått privat från bankanställda och ekonomer och folk som har byggt upp förmögenheter.

Köp storbolag i första hand.Om du hittar medelstora eller småbolag som du tror mer på så kan du köpa dessa.

Sen gäller det att sälja och köpa vid rätt tillfällen.Det kan ge en rejäl avkastningökning att uttnyttja kursförändringar.
En bra strategi är att försöka sälja och köpa minst några gånger per år tror jag.Att köpa aktier en gång och ha kvar dessa i exempelvis 10 år oavsett kursförändringar tror jag är mycket dåligt.

Tror dessa bolag är bra Volvo B 77,55 och Sandvik 71,25 och Skf B 130,20 till att börja med.
Senast redigerad av olovpalme 2016-01-30 kl. 13:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in