• 1
  • 2
2016-01-29, 21:56
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaffelpärm
Jag läser ständigt annonser i lokaltidningen där det står "Förlorat Pass" med namn och sedan mobilnummer. I 100% är det icke svenska pass. Vad är poängen?
För några år sedan såg jag mycket ofta såna annonser. Jättekonstigt, dom har ju slängt sina pass? Måste ha handlat om nån sorts tvång , typ "Du kan inte få ett nytt pass nu igen din spjuver, annonsera först så kanske fem-sex stycken av dina pass som du tappat återfinns, din lille slarver !"
Citera
2016-01-29, 21:57
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Kanske någon som vill köpa ett stulet pass?
Ja så kan det faktiskt vara!
Citera
2016-01-29, 22:01
Medlem
GunsAndHorsess avatar
Tydligen så kan ett pass vara värt 200 000kr på svarta marknaden, men då tror jag att det är ett europeiskt eller nordamerikanskt pass som gäller, vad har man för nytta av ett irakiskt pass. Hon (polisen) sade också att det har och göra med människohandeln. Fattar inte. Ok om man vill ha uppehållstillstånd eller om man ska ta en massa krediter eller köpa nåt, en telefon eller så. Då förstår jag.
Citera
2016-01-29, 22:07
Medlem
Uphills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abwehr
Ingen vidare bra info du fått då, vilka som är sugna på att köpa irakiska pass läser svenska tidningar?
Det är som föregående postare skriver att man måste visa att man blivit av med (sålt ) sitt pass för att kunna ansöka om ett nytt.

Nu är du bra naiv va?
Det är ju stående annonsspalter i malmötidningarna med "förlorade pass".
Ibland krävs det att förlusten annonseras.
Helt självklart att passen sålts för grova pengar för att hjälpa fler migranter att ta sig in i Sverige.

För handen på hjärtat: Hur många gånger har du själv, dina familjemedlemmar eller dina vänner och bekanta "tappat" passet?
Vill minnas att jag läst om folk som "tappat" sitt pass 20 gånger.
Den naiva svenska rättsapparaten går på det varje gång

Detta måste du väl förstå är satt i system.
Citera
2023-04-15, 21:56
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaffelpärm
Tanken har slagit mig.

Senast var det 5st annonser från samma Irakiska familj, samtliga pass var "borttappade" på tågstationen i Växjö. Konstigt att man vet var man har tappat bort dem

Bump! Jag hittade ett irakiskt pass på en tågstation runt 2006 när detta inlägg skrevs, mysko!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in