Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-01-29, 09:12
  #1
Medlem
EU tycker att det ska vara åldersgränser för sociala medier.
Sverige nappar direkt - förståss.

Syftet med dessa åldersgränser lär inte vara att skydda barn, utan att skydda makten mot kritik.
För att få detta att fungera så krävs ju i förlängningen att man kan idientifiera sig vid registering och inloggning. Annars blir ju åldergränserna omöjliga att kontrollera.

"Sociala medier" ska det gälla. Är inte flashback det? Ja, alla platser där man kan utbyta åsikter, lämna ros och ris som medborgare mot politik och religion. Mot feminism och invandringpolitik.

För mig verkar dessa åldersgränser ha ett helt annat syfte - att i förlängninge ta bort möjligheten till att vara anonym på internet helt och hållet.
2016-01-29, 09:19
  #2
Medlem
Källa på på att bankID ska behövas...

Åldersgräns på Fejjan är ngt helt annat.
Du övertolkar medvetet eller så är du idiot helt enkelt...
2016-01-29, 09:21
  #3
Medlem
HemskeSvens avatar
Visst, det är en övertolkning, men det är i den riktningen det går.
2016-01-29, 09:24
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemskeSven
Visst, det är en övertolkning, men det är i den riktningen det går.
Eller så glider man medvetet på sanningen, för att det ska passa ens egen agenda...
2016-01-29, 09:28
  #5
Medlem
HemskeSvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horfest
Eller så glider man medvetet på sanningen, för att det ska passa ens egen agenda...
Visst. Men du kan inte gärna neka till att åldersgräns på sociala medier ÄR ett steg i samma riktning som bank-id på flashback.
2016-01-29, 09:28
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horfest
Eller så glider man medvetet på sanningen, för att det ska passa ens egen agenda...

Jag har ingen "agenda" men är bekymrad över hur möjligheterna till att vara anonym på internet ständigt utsätts för nya hot. Jo, kanske. Agendan är isf att verka för möjligheterna till att vara anonym på nätet.

Att man som anonym kan hota och förtala är givetvis ett problem.
Men att man som anonym kan komma med stark kritik mot makten och media inte minst samt att man kan ventilera personliga problem väger mer enligt mig.

Många som mår dåligt, varit utsatta för övergrepp och liknande skulle aldrig skrika på hjälp på nätet, få chansen att diskutera med andra som befinner sig i liknande situationer om de inte säkert visste att de får vara anonyma. Lika så för de som vill avslöja kriminalitet, visselblåsare etc.

Rubriken är skriven efter vad jag tror kommer hända framöver.
Vidare kan du inte gömma dig under ett nick utan måste alltid ha med ditt riktiga namn.
__________________
Senast redigerad av MrStreamer 2016-01-29 kl. 09:37.
2016-01-29, 09:33
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemskeSven
Visst. Men du kan inte gärna neka till att åldersgräns på sociala medier ÄR ett steg i samma riktning som bank-id på flashback.
Att "målsman" ska godkänna att deras "barn" leker på fejjan. Nej jag ser inte kopplingen till bankID på FB...
2016-01-29, 09:38
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horfest
Att "målsman" ska godkänna att deras "barn" leker på fejjan. Nej jag ser inte kopplingen till bankID på FB...

Jag förstår det. Det är inte heller meningen att du ska.
2016-01-29, 09:40
  #9
Avstängd
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horfest
Att "målsman" ska godkänna att deras "barn" leker på fejjan. Nej jag ser inte kopplingen till bankID på FB...

TS jag är med på vad du tänker. Och jo vänta lite... Inom sin framtid behövs BankID kanske för att ens kunna öppna Webbläsaren. Och skall någon annan använda datorn får denne aktivera sig med sitt BankID, och så vidare. Men vad gör detta... "den som har rent mjöl i påsen" sa dom ju när FRA lagen kom...
2016-01-29, 09:41
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Jag förstår det. Det är inte heller meningen att du ska.
Nej jag tolkar ju inte fakta hur som helst heller...
2016-01-29, 09:52
  #11
Medlem
SkepticalHippos avatar
Dög det inte med det befintliga ämnet utan du var tvungen att skapa en dramaqueen-tråd där du överdriver den faktiska informationen också?

(FB) Ministerns besked: Åldersgräns på sociala medier
2016-01-29, 10:01
  #12
Medlem
loliravers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
EU tycker att det ska vara åldersgränser för sociala medier.
Sverige nappar direkt - förståss.

Syftet med dessa åldersgränser lär inte vara att skydda barn, utan att skydda makten mot kritik.
För att få detta att fungera så krävs ju i förlängningen att man kan idientifiera sig vid registering och inloggning. Annars blir ju åldergränserna omöjliga att kontrollera.

"Sociala medier" ska det gälla. Är inte flashback det? Ja, alla platser där man kan utbyta åsikter, lämna ros och ris som medborgare mot politik och religion. Mot feminism och invandringpolitik.

För mig verkar dessa åldersgränser ha ett helt annat syfte - att i förlängninge ta bort möjligheten till att vara anonym på internet helt och hållet.

Sociala medier (singular: socialt medium) betecknar webbplatser och mobila appar med vars hjälp människor kan interagera i mänskliga sociala nätverk och, i motsats till traditionella medier, bidra med användargenererat innehåll. Sociala medier kan innefatta Internetforum, sociala nätverkstjänster, bloggar, vloggar, wikier, poddradio och artikelkommentarer. Sociala medier som teknik är exempel på Webb 2.0.


Barn under 16 kommer inte få lov att titta på jewtube utan att ha frågat mamma först ;______;
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback