2016-01-31, 13:02
Medlem
vigillarfittas avatar
https://kit.se/2016/01/29/33055/studie-i-4-steg-sa-har-far-en-nyhet-eget-orimligt-liv/?utm_source=twitter&utm_medium=post_footer&utm_nam e=website
Citera
2016-01-31, 15:45
Medlem
Hur skall detta kontrolleras? Kommer det mobila bankIDt att öppnas när man startar sin internetbrowser i framtiden?

Det är ALLTID såhär man gör, man öppnar upp dörren lite med goda intentioner om säkerhet för våra barn eller utsatta personer. Men inom 20-30 år så kommer varenda tomte att få legitimera sig för att kunna skriva på internet. Är det detta vi vill ha?

Ska vi ens våga släppa ut våra barn? Tänk om de sitter mittemot en pedofil på tunnelbanan...
Citera
2016-01-31, 19:11
Medlem
bergwall94s avatar
Flera stycken skriver att de inte går att kontrollera.

Ni vet om att det blandannat på flashbsck är 18 årsgräns ? Inte för att den fungerar bäst men den fungerar ju något.

Det är bara att ha som krav att alla måste bli medlemmar på sidan för att få tillgång till sidan.

För att bli medlem ska man vara tvungen att ange fullständigt personummer därefter ska det skickas en kod till personens folkbokföringsadress för att se att man angett ens eget personummer när det har bekräftats genom att man fyllt i koden från brevet så kan man använda kontot om man är över åldersgränsen om inte så kan man klicka på föräldrars tillåtelse där man då skickar en kod till föräldrarna med brev som sedan ska fyllas i.

Ni som säger detta system är krångligt så kan jag berätta att google använder systemet för flertalet tjänster.

Annat alternativ är att man måste fotografera legitimation och sedan föräldrars legitimation för att bekräfta att de godkänner registreringen.
Senast redigerad av bergwall94 2016-01-31 kl. 19:14.
Citera
2016-02-01, 18:57
Bannlyst
Jag håller med om att det kan vara skadligt för ungdomar med sociala medier.
Men ett förbud är helt fel väg att gå!
Citera
2016-02-02, 04:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
...
Idioterna i den här tråden tycks tro att det här är ett svenskt påhitt som politikerna tänker försöka upprätthålla.
...

Vad Sveriges EU-representanter lobbar för inom EU är sällan granskat i Svensk media. Det kan mycket väl vara ett svenskt påhitt, som de vurmat för i korridorerna. Jag ser i alla fall inga svenska politiker som uttalat sig emot det.

Lagen i sig förtydligar att föräldrar är helt och hållet ansvariga för allt barn gör och att klumpiga uttalanden kan straffas med t.ex. Hets mot folkgrupp.

Ibland har domstolar fått skarva lite då uppsåt + handling + effekt skall finnas med, och för ett litet barn kan det vara svårt att bevisa uppsåt när det egentligen handlar om oerfarenhet.
Citera
2016-02-02, 06:14
Medlem
MidnightMusic1s avatar
Några snabba synpunkter

Såvitt jag ser det finns det både bra och dåliga saker i denna fråga.

1. Hur skall denna åldersgräns kunna utföras? I syfte för att motverka nätmobbning och till exempel pedofili är den bra. Möjligheten saknar ju dock kontroll, att ljuga sin ålder gör man lätt. Detta gör lagen totalt meningslös.
2. I stort sett har egentligen föräldrarna ansvar över barnen och vad de gör på internet (eller i detta fall, sociala medierk). Kanske ska detta göra att de tar mer del i om barnet gör eller har för sig något skadligt. Detta är ju en fråga i huruvida föräldern tar sitt ansvar eller inte. Om de godkänner sociala medier, oavsett ålder, kan ju inte någon bekräfta barnets ålder.
3. Om barnet är nog mogen och kan visa sig sköta sociala medier, borde de kunna ha det. Guide i sociala medier och internet borde ingå i skola eller visat av vårdnadshavare.
4. Ett bättre förslag vore att sociala medier/internet har hårdare krav på till exempel innehåll och medlemmar. Noggrannare och bättre genomsökningar av platserna görs. Om någon inte sköter sig, är denne från och med avstängd. Möjligheten att kontakta varandra görs minimal.

Mer kontroller och ansvar från vårdnadshavare.

Ungefär så skulle jag nog se på saken
Senast redigerad av MidnightMusic1 2016-02-02 kl. 06:50. Anledning: Bättre argument/redigering
Citera
2016-02-02, 07:24
Medlem
Staten ska ha ensamrätt på att lära ut värderingar till kommande generationer. Sociala medier, eller allt för starka familjeband måste därför bekämpas.
Citera
2016-02-02, 16:58
Medlem
Falstaff Fakirs avatar
Tycker det känns som en hyfsad ide. Lämplig åldersgräns är dock 15 år, som sammanfaller med straffmyndighetsåldern. Detta gör att man tydligare kan ha ett personligt ansvar för vad man gör på nätet. De föräldrar som vill skall naturligtvis kunna öppna upp för att deras yngre barn har tillgång till sociala medier på nätet om de så önskar. Dock skall det innebära att de i princip blir ansvariga utgivare för vad deras illbattingar hittar på på nätet och ikläder sig det straffrättsliga ansvaret.
Citera
2016-02-02, 23:01
Medlem
Historiks avatar
Jag har inte så mycket att tillägga än att jag håller med många av er.

Vill dock säga att jag avskyr regleringar likt detta, p.g.a det öppnar endast upp för framtida censur.

Men jag snubblade in på detta klipp via youtube idag, detta var tydligen "heta ämnen"

Majoriteten som följer denna bloggare/youtubare? Verkar ha väldigt låg ålder, att yngre får inspiration av en tjej likt denna talar ju bara för vart vi är på väg.

Enligt henne så firar ju inte ens hälften av sverige julen, för att man "kanske" är muslim.
Äh, om ni orkar att ta er igenom max 5 minuter av klippet så förstår ni nog min poäng.

Så sett till detta, så kan åldersgräns vara bra. Men det finns inte en chans att det ens kan efterlevas.

Men i det stora hela, så är det helt upp till föräldrarna att ta ansvar för vad deras avkomma gör på internet.

Anl att jag ens drog upp detta YT-klipp är i.o.m att många har fått för sig att det endast gäller facebook och liknande.
Citera
2016-02-05, 23:39
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falstaff Fakir
Tycker det känns som en hyfsad ide. Lämplig åldersgräns är dock 15 år, som sammanfaller med straffmyndighetsåldern. Detta gör att man tydligare kan ha ett personligt ansvar för vad man gör på nätet. De föräldrar som vill skall naturligtvis kunna öppna upp för att deras yngre barn har tillgång till sociala medier på nätet om de så önskar. Dock skall det innebära att de i princip blir ansvariga utgivare för vad deras illbattingar hittar på på nätet och ikläder sig det straffrättsliga ansvaret.
Aha... Men om mitt barn hittar på någonting på nätet hemma hos ett annat barn vars föräldrar litar på sitt barn. Jag eller de föräldrarna?
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in