2016-01-30, 00:42
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Idioterna i den här tråden tycks tro att det här är ett svenskt påhitt som politikerna tänker försöka upprätthålla. Glöm det. Det här ger bara föräldrarna rätt att få barnens konto raderade/avaktiverade om de känner att det påverkar barnen negativt.

Konspirationsteoretiker går väl inte att påverka, men man kan väl för i helvete kunna förvänta sig att ett diskussionsforum med artonårsgräns kan ha ett visst minimum av kunskap när det kommer till hur saker och ting fungerar rent praktiskt? Nivån på majoriteten av inläggen här ligger på samma nivå som att klaga på att busschauffören bara stannar vid busshållplatser och inte kör folk fram till dörren.

Som jag ser det så är det ett försök att avanonymisera internet. Frågan är hur ska kunna verifiera åldern på folk och det är genom någon tjänst som gör att man måste bevisa sin identitet. Plötsligt så kan man då koppla sociala medier till en person.

Konspirationsteoretiker har en förmåga att få rätt på sistone.
Citera
2016-01-30, 09:14
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Som jag ser det så är det ett försök att avanonymisera internet. Frågan är hur ska kunna verifiera åldern på folk och det är genom någon tjänst som gör att man måste bevisa sin identitet. Plötsligt så kan man då koppla sociala medier till en person.

Konspirationsteoretiker har en förmåga att få rätt på sistone.

Bra iaktagelse - hur skall åldern verifieras med mindre än att samtliga användare identifieras? En knapp där man intygar att man är 18+ som på porrsiterna har ju bevisligen inte stoppat någon.

Blir det personlig inloggning hos internetoperatörerna framöver baserat på personnummer och bank-id? Och vad gör dom om ungarna använder Tor och uppger att de är Werner Mbongo från Kameron?

Idioti.
Citera
2016-01-30, 10:44
Medlem
beardbraids avatar
Är ju bra att skydda barn från sig själva. Tänk om Lisa, 14, varit på we are sthlm och nästan blivit våldtagen och sen i affekt skriver på facebook att hon hatar blattar och aldrig mer kan få ett jobb för att hon är rasist?
Citera
2016-01-30, 11:34
Medlem
svarttaxins avatar
Hur ska detta genomföras? Ska ett speciellt lås installeras på alla telefoner som säljs i Sverige? Hur ska man kunna ha åldersgräns på att ladda hem en app?
Citera
2016-01-30, 11:37
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Vad kommer att räknas som sociala medier?
Citera
2016-01-30, 14:46
Medlem
Brakveds avatar
Riskerar inte det här att bli lika kontraproduktivt som andra försök att skydda folk från verkligheten?

Bortsett livets alla glädjeämnen kommer eländets knytnäve då och då försöka blodmosa ditt ansikte. Är du stark kan du blocka, är du snabb hinner du ducka, och är du smart står du inte ens i knytnävens väg.

Försöken "skydda" folk från verkligheten gör bara skadan större när verkligheten väl knackar på dörren. Målet borde istället vara att stärka ungarna och ge dem verktyg att hantera livet. Faller man i småbitar över ett elakt tweet är man en del av problemet.
Citera
2016-01-30, 14:54
Medlem
Jag tycker att det är alldeles utmärkt att förbjuda småbarn från sociala medier. Helst skulle de portas från internet helt och hållet.
Det jag frågar mig är hur man hade tänkt att se till att lagen efterlevs.
Citera
2016-01-30, 14:56
Medlem
Naravodomoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzIam
Jag tycker att det är alldeles utmärkt att förbjuda småbarn från sociala medier. Helst skulle de portas från internet helt och hållet.

Nån typ av e-legitimation som inloggning kanske. Håller med om att det är ett bra förslag, dels för att ungdomar förpestar internet med både trams och trollande och får vuxna att sjunka till deras nivå. Sen givetvis för deras egen skull, det kan inte vara sunt idag att växa upp med alla sociala medier och det anonyma hat och like-hets som åtföljer.
Citera
2016-01-31, 06:19
Medlem
vad jag tycker är intressant är hur det ska lyckas få till det här effektivt... för med nu använda medel är det som skrivet att blir ännu en flopp från EUs sida. när de försöker leka duktiga men i verkligheten inte gör någonting överhuvudtaget.
Citera
2016-01-31, 07:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av najeban
Det är väl för fan inte samma sak. Grooming & nätmobbning är två stora problem man skulle undvika med detta. Sedan för att inte dra in alla andra positiva effekter som redan vissa nämnt här.
Sociala medier och socialt umgänge är ju snarlika, eller hur? Just småfrallor var kanske inte helt allvarligt menat.

IRL-umgänge är ju potentiellt ännu farligare än sociala medier.
Citera
2016-01-31, 12:04
Medlem
Fruity Freshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzIam
Det handlar inte om att förbjuda dom, det handlar om att de behöver målsmans tillstånd vilket innebär att samma målsmän kan få kontot nerstängt om de upptäcker att barnen är där mot deras vilja.
Citera
2016-01-31, 12:51
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemskeSven
Sociala medier och socialt umgänge är ju snarlika, eller hur? Just småfrallor var kanske inte helt allvarligt menat.

IRL-umgänge är ju potentiellt ännu farligare än sociala medier.

18-års gräns på dagis?

Osedvanligt korkad lagstiftning, vad kommer härnäst? Ingen under arton år får vistas i trafiken utan målsmans sällskap, det skadas och dör fler barn och ungdomar i trafiken än vad som råkar ut för grooming?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in