2016-01-29, 18:59
Medlem
Nostradumbasss avatar
Var tog föräldraansvaret vägen kan jag undra? Nu ska staten uppfostra mina barn också. Inte en dag för tidigt att bli homeschooling-förespråkare så jag kan lära mina barn det dom behöver så jag kan skydda mina barn mot golablistkommunisterna och Agenda 2030-förespråkande MP idioter.
Citera
2016-01-29, 19:01
Medlem
HipToBeSquares avatar
Vi finns inte en chans att man kan stoppa unga att kommunicera över internet. De är smarta nog själva att övervinna allt på de teknologiska sidan och kommer hela tiden hitta nya vägar runt idiotlagen.

I framtiden är det snarare jag som måste fråga någon unge hur man kommer runt internetcensuren.
Senast redigerad av HipToBeSquare 2016-01-29 kl. 19:05.
Citera
2016-01-29, 19:16
Avslutad
Jag tycker det här känns som en jätteviktig lag att införa. Givetvis måste det läggas ordentligt med polisiära resurser på att se till att lagen efterlevs. 12-åriga Klara som använder Snapchat utan lov ska jagas och lagföras, eller snarare hennes föräldrar. Det känns viktigt att polisen avdelar resurser på detta istället för att se till att jaga grova brottslingar eller se till att unga tjejer är säkra på festivaler. Den här lagen är precis vad jag längtar efter, i det här läget som Sverige är.
Citera
2016-01-29, 19:24
Medlem
MeanMEs avatar
Det är ju bara ett sätt att kunna kontrollera vem som suttit bakom datorn om brott begåtts. Sedan vad som anses vara ett brott av en regering det är en annan sak.

Snart nog kommer vi alla få legitimera oss elektroniskt för att få tillgång till nätet över huvud taget.
Citera
2016-01-29, 19:34
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Var tog föräldraansvaret vägen kan jag undra? Nu ska staten uppfostra mina barn också. Inte en dag för tidigt att bli homeschooling-förespråkare så jag kan lära mina barn det dom behöver så jag kan skydda mina barn mot golablistkommunisterna och Agenda 2030-förespråkande MP idioter.
Drar till med en liten seriestripp för att belysa problemet:

http://humorhub.net/wp-content/uploads/2013/07/Explain-these-bad-grades.jpg

Föräldraansvaret urholkades i takt med attdebatten runt uppfostran blev allt mer hysterisk. Efter viktiga segrar som att barnaga förbjöds gick extremisterna längre och längre och nu får man inte ens skälla på ungarna längre. Det har i sin tur lett till att de anser sig vara jämlikar med de vuxna vilket de inte är och istället måste vi reglera e.g. social media med åldersgränser.

Frågan är givetvis hur det skall kontrolleras eller hade de tänkt sig att om skit händer och det var minderåriga så kan föräldrarna lagföras?
Citera
2016-01-29, 20:18
Medlem
Nycticoraxs avatar
Dummaste jag hört. Ungar ska inte behöva be om lov för att vara sociala. Dessutom kommer det inte att fungera. Internet är bara ett medium. Föräldraransvar, god uppfostring och bra lärare är det som gäller.
Citera
2016-01-29, 20:29
Medlem
Det är naturligtvis ett oerhört komplicerat ämne det här. Det finns fördelar med åldergränser och fördelar med att vuxna godkänner närvaron på sociala medier.

Generellt är det även ett problem med gilla-klickandet och faktumet att vi ser det totala antalet klick på en del sociala och osociala medier, det kan ev. trigga oss att göra spektakulära eller till och med olämpliga saker och dokumentera det för att få uppmärksamhet och så att säga bli populära. Reklam och marknadsekonomi nästlar sej samtidigt in i det hela. Dessutom hänger det ihop med vilken slags våld, snusk och liknande som bör tillåtas eller modereras bort i olika medier, det gör det sammantaget extra komplicerat. De mest extrema avarterna bör i vilket fall som helt tas bort eftersom det är ett problem för alla parter. Det är dock svårt att förbjuda mycket av den övriga verkligheten på nätet, alla bör ha rätt att yttra sej och finnas till i någon form även i sociala medier då det hör till yttrandefriheten.
Citera
2016-01-29, 20:59
Medlem
Nostradumbasss avatar
Sanningen är den som sagts i tråden tidigare att regeringen och etablisemanget vill ta bort anonymiteten på internet. Det handlar inte primärt om åldersgränser, det handlar om att inte kunna vara anonym.

Etablisemanget lovprisade internet under den "arabiska våren"; men när den "svenska våren" är på väg med forum, alternativa medier osv. är internet inte alls lika roligt för etablisemanget.
Citera
2016-01-29, 22:14
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Sanningen är den som sagts i tråden tidigare att regeringen och etablisemanget vill ta bort anonymiteten på internet. Det handlar inte primärt om åldersgränser, det handlar om att inte kunna vara anonym.

Etablisemanget lovprisade internet under den "arabiska våren"; men när den "svenska våren" är på väg med forum, alternativa medier osv. är internet inte alls lika roligt för etablisemanget.

Du har nog rätt. Tyskland har redan ett system för att kontrollera åldern på användarna som har varit igång minst ett decennium. Sverige har redan liknande system som kan anpassas för detta endamål.

Hur som helst är det fullkomligt meningslöst för ungdomar kommer bara hitta nya sätt att komma runt det. Personuppgiftskontroll och censur på Facebook kommer bara döda tjänsten vilket är bara bra.
Citera
2016-01-29, 22:26
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Hur som helst är det fullkomligt meningslöst för ungdomar kommer bara hitta nya sätt att komma runt det. Personuppgiftskontroll och censur på Facebook kommer bara döda tjänsten vilket är bara bra.

Alla kommer hitta vägar runt det. Alla nördar som känner nån kommer att köpa co-lo-rack i rätt land och sen kommer anybody who's anybody att köra proxygrejer och det gamla etablisemanget kommer att fundera vad som hände.

Det här är 2016s version av att förbjuda parabolantenner.
Senast redigerad av Nostradumbass 2016-01-29 kl. 22:29.
Citera
2016-01-29, 23:47
Medlem
Mogaku-sans avatar
Facebook har väl redan i dag 13 år som lägsta ålder?

Detta är förstås bara början på den nätcensur som MP vill införa. De börjar med sociala medier för att sedan rikta in sig mot anonyma bloggar och andra självtänkande individer som delar med sig av sin bild av samhället.
Citera
2016-01-30, 00:09
Medlem
Den här tråden är som en fallstudie i idioti.

Först och främst har inte svenska politiker ett smack att säga till om det här, det är ett EU-direktiv som medlemsländerna måste införa, och åldersgränsen är bara en i mängden av förändringar. Och hade det inte varit nog med det så handlar det alltså inte om att barn inte tillåts använda sociala medier - utan bara att de måste ha målsmans tillstånd. Dessutom är åldergräns redan ett faktum på bland annat Facebook och Flashback.

Idioterna i den här tråden tycks tro att det här är ett svenskt påhitt som politikerna tänker försöka upprätthålla. Glöm det. Det här ger bara föräldrarna rätt att få barnens konto raderade/avaktiverade om de känner att det påverkar barnen negativt.

Konspirationsteoretiker går väl inte att påverka, men man kan väl för i helvete kunna förvänta sig att ett diskussionsforum med artonårsgräns kan ha ett visst minimum av kunskap när det kommer till hur saker och ting fungerar rent praktiskt? Nivån på majoriteten av inläggen här ligger på samma nivå som att klaga på att busschauffören bara stannar vid busshållplatser och inte kör folk fram till dörren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in