Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-01-28, 21:03
  #1
Medlem
Så komikern Martin Soneby grävde lite (inte så mycket, men tillräckligt) och kom fram till att hela 95% av DN Kulturs 90 000 twitterföljare är fejkkonton

https://pbs.twimg.com/media/CZw6uelWEAA3AcT.jpg

Dessutom så har Wolodarski ca 40 000 fejkade konton

https://pbs.twimg.com/media/CZ0ufTtVAAAS4aC.png

Det är ju på inget sätt olagligt, antagligen ej heller direkt oetiskt, men man kan ju tycka att det ändå är ett ganska seriöst övertramp på den journalistiska trovärdighet DN nu ämnar sig besitta.
__________________
Senast redigerad av Cygnus-X 2016-01-28 kl. 21:06.
Citera
2016-01-28, 21:12
  #2
Medlem
Västkustskts avatar
Syftet måste ju vara att få annonsörerna att tro att DN har mer läsare än vad de har så jag tycker att det är bedrägeri. Borde vara åtalbart.
Citera
2016-01-28, 21:28
  #3
Medlem
Gammelmedia blir bara mer och mer patetiska med tiden efter att de tappar läsare efter läsare. Det här är ren och skär humor All publicitet är väl bra publicitet?

Nej men jag håller med en talare ovan, det är bedrägeri det här, trots allt ger de medvetet ut en felaktig prognos, vilket skadar annonsörerna, trots allt når annonsörerna ut till mindre människor, än vad de först trott.
__________________
Senast redigerad av herrtanke 2016-01-28 kl. 21:30.
Citera
2016-01-28, 21:34
  #4
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Gammelmedia blir bara mer och mer patetiska med tiden efter att de tappar läsare efter läsare. Det här är ren och skär humor All publicitet är väl bra publicitet?

Nej men jag håller med en talare ovan, det är bedrägeri det här, trots allt utger de medvetet en felaktig prognos, vilket skadar annonsörerna, trots allt når annonsörerna ut till mindre människor, än vad de trott.

Ja jisses, de har verkligen ingen skam i kroppen dessa journalister, men det vet vi ju alla redan. Kan dock inte låta bli att känna mig skamsen och generad å deras vägnar. Deras desperation lyser verkligen som en strålkastare i ansiktet på dem.

Solklart fall av bedrägeri. Undrar hur många annonsörer de manipulerat med de här siffrorna?

Med de anser säkert att de "har rätt att göra detta" eftersom de är journalister och därmed lite förmer än vanliga människor.
Citera
2016-01-28, 21:39
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Ja jisses, de har verkligen ingen skam i kroppen dessa journalister, men det vet vi ju alla redan. Kan dock inte låta bli att känna mig skamsen och generad å deras vägnar. Deras desperation lyser verkligen som en strålkastare i ansiktet på dem.

Solklart fall av bedrägeri. Undrar hur många annonsörer de manipulerat med de här siffrorna?

Med de anser säkert att de "har rätt att göra detta" eftersom de är journalister och därmed lite förmer än vanliga människor.

Men det här borde ju annonsörerna kunna stämma DN för? De lär i vilket fall som helst tappa ett par "stora annonsörer" efter en sådan här skandal, som det trots allt är.

Ja klart att det är pinsamt och genant, men samtidigt sitter jag här hemma och småmyser, rent utav njuter av att gammelmedia gång efter gång förorsakar skandal efter skandal, är det inte vinklat eller mutor inblandat så är det desperata åtgärder. Jag trodde för några år sedan att botten var nådd när de började med sina "missvisande rubriker" för att få klick, men uppenbarligen är de beredda att gå längre ut på linan.
Citera
2016-01-28, 21:43
  #6
Medlem
Sighajs avatar
Haha ordet "twitterstorm" de gärna kör med fick just en ny betydelse
Citera
2016-01-28, 21:49
  #7
Medlem
Det står att Wolodarski har 96000 fake följare på länken i trådstart!
Citera
2016-01-28, 21:51
  #8
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Frågan är om det är DN som fixat de fakade kontona eller någon annan. Och, såklart, om det i så fall kan visas att DN gjorde det.
Citera
2016-01-28, 21:53
  #9
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImMcGyverLOL
Frågan är om det är DN som fixat de fakade kontona eller någon annan. Och, såklart, om det i så fall kan visas att DN gjorde det.

När erkände DN att de gjort något fel senast??
Citera
2016-01-28, 22:04
  #10
Medlem
FittJannes avatar
De vill givetvis få redaktionen att se populär ut så att vanligt folk får för sig att de minsann också ska gilla normkritik och andra marxistiska avarter.
Folk i gemen är lättlurade men jag klandrar dem inte. Sanning och ansvar är nämligen tunga bördor att bära.
Vi förlitar oss hellre till bekvämligheten i ett system som lyfter dessa ok från våra axlar än att fullt ut uppleva och förstå den bistra men oändligt vackra verkligheten.
Citera
2016-01-28, 22:42
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blankdank
Det står att Wolodarski har 96000 fake följare på länken i trådstart!
Mycket riktigt, mixade ihop siffrorna.
Citat:
Ursprungligen postat av ImMcGyverLOL
Frågan är om det är DN som fixat de fakade kontona eller någon annan. Och, såklart, om det i så fall kan visas att DN gjorde det.
Frågan är hur troligt det skulle vara att någon annan skulle ha fixat fejkkonton. Det går ju ej heller att förklara bort en sådan fruktansvärt stor mängd fejkföljare som någonting som bara slumpmässigt hänt på Twitter heller.
__________________
Senast redigerad av Cygnus-X 2016-01-28 kl. 22:46.
Citera
2016-01-28, 23:00
  #12
Medlem
PiusXIIIs avatar
Hur fejkar man Twitterföljare?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback