2016-01-29, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbakattla
Tänker att att Radiotjänst inte litade på min avanmälan och satte genast igång med att undersöka mig ?

Radiotjänst jobbar inte så. Deras pejlare skulle aldrig ens få för sig att gå in i din lägenhet, eftersom de vet att det är otroligt lätt att bli anmäld för hemfridsbrott. Pejlningsutrustning går dessutom inte att använda på lägenhetshus eftersom det finns för många konfliktande signaler.

Du kommer förstås att bli uppringd i framtiden och kanske även få hembesök. Det får alla som inte anmält tv-innehav. Det är bara att säga att "nej, jag har ingen tv". Du behöver inte ge några skäl till detta eller hålla på att krumbukta runt med konstiga bortförklaringar. "Nej, jag har ingen tv" räcker i 100 fall av 100.
Citera
2016-01-29, 08:30
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Radiotjänst jobbar inte så. Deras pejlare skulle aldrig ens få för sig att gå in i din lägenhet, eftersom de vet att det är otroligt lätt att bli anmäld för hemfridsbrott. Pejlningsutrustning går dessutom inte att använda på lägenhetshus eftersom det finns för många konfliktande signaler.

Du kommer förstås att bli uppringd i framtiden och kanske även få hembesök. Det får alla som inte anmält tv-innehav. Det är bara att säga att "nej, jag har ingen tv". Du behöver inte ge några skäl till detta eller hålla på att krumbukta runt med konstiga bortförklaringar. "Nej, jag har ingen tv" räcker i 100 fall av 100.

Håller med till 100% här, Radiotjänst har inga knep eller befogenheter. Och om man nu mot förmodan råkar försäga sig och Radiotjänst får nys om att TV finns i lägenheten, då är det bara att ringa nästa dag och säga att man sålt den.
Citera
2016-01-30, 16:30
Medlem
Har du gjort något med ditt antennuttag? Dina grannar har nog tappat sina tv kanaler. Ring teknikern så han kan kolla detta.
Citera
2016-01-30, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INOP
Jag tycker det låter väldigt suspekt med ett handskrivet nummer sådär. Behöver någon från ComHem komma in hos dig ska du kunna få det verifierat hos kundtjänsten. Jag tycker detta verkar skumt, mer som om någon vill komma in och reka för inbrott eller liknande.

/Paranoid

Håller med... Låter definitivt som något tjuvar skulle kunna försöka med, de gillar ju att utge sig för att vara reparatörer av diverse slag. Får ge lite kudos till dem ifall det är sant, för att få brottsoffren att boka tid hos dem

Men kolla med grannarna, skulle det vara Radiotjänst (vilket låter osannolikt) bör ingen annan ha fått ett sådant papper... Är det tjuvpatrask, så har de förmodligen fått samma. Och skulle det mot förmodan vara Comhem, så borde ett samtal till deras kundtjänst bekräfta det.
Citera
2016-01-30, 17:16
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Ganska vanligt att teknikern skriver sitt direktnummer. Det är ju bara att ringa till Comhem för att stämma av om man misstror någonting.

TS är överdrivet paranoid.
Citera
2016-01-30, 17:18
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IGotAGoldenTicket
Ganska vanligt att teknikern skriver sitt direktnummer. Det är ju bara att ringa till Comhem för att stämma av om man misstror någonting.

TS är överdrivet paranoid.
Tänkte precis skriva det. Ibland tycks comhems arbeten läggas ut på andra företag och då skrivs numret till den tekniker som 'är i huset'. Har själv varit med om det.
Citera
2016-01-30, 17:59
Medlem
Zaedrewss avatar
Jag tror ärligt Radiotjänst varken har tid eller större intresse att börja dra igång världens apparat för att se just du nog har din TV kvar. Rent sammanträffade bara men om så är det väl bara att neka denna Radiotjänst förkladd som Com Hem-tekniker tillträde till din bostad. Eller lite bök om men om han kommer bestäm en tid och bär ner TVn till förrådet...
Citera
2016-01-30, 19:05
Medlem
Kontokurts avatar
Radiotjänst jobbar genom att övertyga dig och tjata tills du får dåligt samvete inte genom att tränga sig in hos dig med någon insatsstyrka som hotar dig med skarpladdade fjärrkontroller.
Själv blev jag innan jul nekad att säga upp mitt innehav då "en man i sina bästa år knappast saknar TV".
Frågan är om det ens är lagligt att neka någon utträde på spekulativa grunder som dom gjorde.
Citera
2016-01-30, 19:36
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbakattla
Började med att jag sa upp min TV avgift hos radiotjänst.
Dagen efter får jag ett brev från ComHem där det står:
"Vi misstänker fel i er bostad. Var god kontakta kundservice för tidbokning."

Med kundservice överstruket och ersatt med ett mobilnummer skrivet med bläck.

Bor i en BRF med ComHem. Men jag har inget abbonemang hos ComHem.

Vad kan detta vara? Sammanträffande? Kan det vara fel i min lägenhet som påverkar andra lägenheter?

Det är inte Radiotjänst som ligger bakom detta.

Har du ComHem i din BRF så är nätet kopplat på ett sätt som gör att om du har ett dåligt vägguttag så kommer det störa ut dina grannars tv men din tv kommer troligtvis fungera som den ska.
Ibland kan det räcka med att någon i huset använder en skadad antennkabel för att störa ut nätet för grannar.
Det som kommer hända är att det kommer en tekniker från ComHem och kopplar in ett instrument i ditt tv uttag för att kolla signalen och sedan troligtvis byta ut ditt vägguttag mot ett nytt.
Ovanstående är förstahandsinformation och inget jag hört av en kompis kusin vars farbror en gång hade detta problem

Teknikern skiter fullständigt i om du har tv eller tv licens han vill bara kolla tv uttaget och signalen.
Senast redigerad av svengöran 2016-01-30 kl. 19:42.
Citera
2016-01-31, 13:14
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontokurt
Radiotjänst jobbar genom att övertyga dig och tjata tills du får dåligt samvete inte genom att tränga sig in hos dig med någon insatsstyrka som hotar dig med skarpladdade fjärrkontroller.
Själv blev jag innan jul nekad att säga upp mitt innehav då "en man i sina bästa år knappast saknar TV".
Frågan är om det ens är lagligt att neka någon utträde på spekulativa grunder som dom gjorde.

Du accepterade detta också?

Såklart det inte är lagligt. De kan inte neka på någon grund alls. Säger du att du inte har en TV så har du inte en TV punkt slut. Gäller typ även om du heter Rikard Olsson och jobbar med TV...
Citera
2016-02-01, 16:41
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Vad jag vet så får de inte ens ifrågasätta varför om man säger att man inte har en TV-mottagare. Varför skulle de egentligen? Bara för att de bor i jävla Kiruna där man skär sig i handlederna om man inte har TV att titta på efter skidvallningen så innebär det ju inte alla andra bor i världens utkant och saknar ett liv.
Citera
2016-02-01, 17:36
Medlem
sajebiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Håller med till 100% här, Radiotjänst har inga knep eller befogenheter. Och om man nu mot förmodan råkar försäga sig och Radiotjänst får nys om att TV finns i lägenheten, då är det bara att ringa nästa dag och säga att man sålt den.

Nja, knep vet jag inte om jag ska kalla det men ibland drar de en rövare i a f. En gång ringde radiotjänst till mej och sa att de precis hade vart i min trappuppgång och pejlat och frågade hur länge jag haft TV, eftersom jag inte hade någon så bad jag dem naturligtvis att fara och flyga...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in