Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-01-28, 15:51
Avstängd
Först och främst hoppas jag att detta är den forumdel som passar bäst. Ämnet går in på lite olika saker så det var lite svårt att placera det på något ställe som kändes helt rätt. Men flytta bara till någon lämpligare forumdel om ni hittar någon.

För det andra, håll er till fakta. Jag vill inte ha någon smutskastning mellan Kurder och andra folkslag. Detta gäller även från invandringsfientliga personer (Som Flashback består mycket av).

Intresserade mig precis lite för en sak. Jag frågade en invandrarpolare (alban) som har rätt bra koll på sådant här om man kunde vara Irakier, Arab, Kurd, Muslim och Assyrier samtidigt. Vi behöver inte gå in på vad Irakier (folk ursprungligen från Irak), Araber (Folk från Arabvärlden som Irak tillhör) och Muslimer (Anhängare till det religiösa Islam) är mer än så. Vi gör ett exempel på att man kommer från norra Irak vid gränsen till Turkiet. Då är man ju Irakier och Arab. Är man även troende till Islam är man ju Muslim. Inga konstigheter än så länge.

Men jag trodde också att man var Kurd då för att området på gränsen till Turkiet tillhör Kurdistan (behöver inte gå in på vad Kurdistan är) och är man ifrån Kurdistan är man Kurd (Läs längre ner sen att jag skriver att detta är felaktigt). Jag trodde också (detta också felaktigt) att man var Assyrier då för att detta området på gränsen till Turkiet tillhör också område som en gång i tiden var Assyrien och är man därifrån är man Assyrier.

Men det visade sig som sagt vara fel sedan när jag googlade. Man är inte Kurd bara för att man kommer ifrån Kurdistan och man är inte Assyrier bara för man är ifrån det forntida rike Assyrien. Kurder är ett folkslag och detta folkslaget är tätt befolkat i Kurdistan. Det finns alltså andra folkslag i Kurdistan också. Assyrier är en kristen etnisk folkgrupp som delar gemensam kultur, religion och ursprung.

Här blir jag osäker om man kan vara båda? (Om vi bortser från att mammans sida är det ena och pappans sida det andra. Då är det självklart). Jag tolkar det att det är två olika folkslag och bara för man har ursprung från norra Irak på gränsen till Turkiet innebär det inte att man är kurd och/eller Assyrier. Utan folk är från två olika folkslag? Ingen jätteviktig fråga, men är det då Kurder som senare flyttat till den Irakiska gränsen till Turkiet efter att det landområdet tillhörde Assyrien? Så Kurder har bara med det etniska att göra medan Assyrier handlar om det etniska också (ett annat folkslag än Kurder?), men där är religion och kultur också inblandat. Är jag lite inne på rätt spår nu i alla fall? Rätta mig gärna med det jag har fel i.

Många frågor och mycket att reda ut nu, men jag gissar att har man ursprung ifrån Assyrien men inte delar kulturen och/eller religionen kallar man sej inte Assyrier utan enbart Turk, Syrie/Arab, Irakier/Arab eller Iranier (beroende från vilket av de 4 länderna man kommer ifrån som idag har landområde från dåtidens Assyrien)?

Att vara Assyrier innebär ju också att man är Kristen. Alltså kan man inte vara Muslim också? Fick en intressant tanke här om hur det blir med barnen om en Assyrier gifter sej med en Muslim, men det kanske inte sker?

Så för att sammanfatta lite:

Man kan vara Irakier, Arab, Kurd och Muslim men inte Assyrier?
Man kan vara Irakier, Arab och Assyrier men inte Kurd och/eller Muslim?

Red ut detta för mig nu! Jag är för fan så svensk man kan bli etniskt och fattar inte så mycket Jag hoppas heller inte det blev några missförstånd nu. Vet även att den Kurdiska historian (Och även den Assyriska nog) går långt tillbaka och är väldigt komplicerad, så försök undvika den så mycket som möjligt nödvändigt. Och jag vet att Kurder och Assyrier inte är bästa vänner alltid, så som jag nämnde i början undvik onödigt tjafs
Senast redigerad av 400Ben 2016-01-28 kl. 16:09.
Citera
2016-01-28, 23:23
Medlem
För att göra det enkelt: etnicitet, geografisk tillhörighet(nationalitet) och religion är saker som inte är beroende av varandra. Då både kurd och assyrier till exempel är en etnicitet kan man inte vara både och. Irakier däremot är en geografisk term (eller nationalitet) för alla som bor i Irak, både assyrier, araber och kurder som från Irak kan definiera sig själva som irakier.

Ett bra exempel är Finland - alla medborgare i Finland är finländare. Däremot gör utgör den etniska gruppen finnar den största folkgruppen i landet följt efter [finlands]svenskar.

Eller för att ge ett svenskt exempel (ponera att jag är etnisk svensk). Både du och jag är [etniska]svenskar men du kan vara skåning medan jag kan vara norrlänning. Skulle du konvertera till islam (eller vilken religion som helst) så gör det dig inte mindre svensk för det.

^Som du ser är etnicitet, nationalitet (geografisk tillhörighet) och religion inte beroende av varandra.
Citera
2016-01-28, 23:28
Medlem
Haha, skön trådstart. Tänk om vi skulle blanda in de som kallar sig syrianer också... Hyfsat rörigt!
Citera
2016-01-29, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UltrasSarajevo
För att göra det enkelt: etnicitet, geografisk tillhörighet(nationalitet) och religion är saker som inte är beroende av varandra. Då både kurd och assyrier till exempel är en etnicitet kan man inte vara både och. Irakier däremot är en geografisk term (eller nationalitet) för alla som bor i Irak, både assyrier, araber och kurder som från Irak kan definiera sig själva som irakier.

Ett bra exempel är Finland - alla medborgare i Finland är finländare. Däremot gör utgör den etniska gruppen finnar den största folkgruppen i landet följt efter [finlands]svenskar.

Eller för att ge ett svenskt exempel (ponera att jag är etnisk svensk). Både du och jag är [etniska]svenskar men du kan vara skåning medan jag kan vara norrlänning. Skulle du konvertera till islam (eller vilken religion som helst) så gör det dig inte mindre svensk för det.

^Som du ser är etnicitet, nationalitet (geografisk tillhörighet) och religion inte beroende av varandra.

Vilken mohamed som helst som sätter sin fot i Sverige är 'svensk'. Så mycket för svenskheten
Citera
2016-01-29, 14:25
Medlem
pinuppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
Vilken mohamed som helst som sätter sin fot i Sverige är 'svensk'. Så mycket för svenskheten

Och där kom Flashback. Du får skilja på svensk etnicitet och svensk nationalitet/geografisk tillhörighet. Det är ju detta han förklarat i inlägget ovanför.
Citera
2016-01-29, 15:55
Medlem
Koljarovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Att vara Assyrier innebär ju också att man är Kristen. Alltså kan man inte vara Muslim också? Fick en intressant tanke här om hur det blir med barnen om en Assyrier gifter sej med en Muslim, men det kanske inte sker?

Så för att sammanfatta lite:

Man kan vara Irakier, Arab, Kurd och Muslim men inte Assyrier?
Man kan vara Irakier, Arab och Assyrier men inte Kurd och/eller Muslim?
Man kan givetvis vara Assyrier, arab och muslim samt irakier då den etniska gruppen Assyrier hade sin storhetstid tusen år innan Jesus fötts så kan knappast dom historiska assyrierna varit kristna.
Saddam Hussein byggde monument och hyllade sitt assyriska arv samt att han kommer från samma by som kurden Saladin som besegrade korsriddarna och Saddam var ju trots allt arabisk muslim.

Kristna araber vill gärna skilja ut sig från muslimerna genom att kalla sig assyrier, syrianer eller maroniter men det betyder inte att dom skulle vara mer besläktade med dom forntida folken än random arab.
Citera
2016-02-29, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koljarov
Man kan givetvis vara Assyrier, arab och muslim samt irakier då den etniska gruppen Assyrier hade sin storhetstid tusen år innan Jesus fötts så kan knappast dom historiska assyrierna varit kristna.
Saddam Hussein byggde monument och hyllade sitt assyriska arv samt att han kommer från samma by som kurden Saladin som besegrade korsriddarna och Saddam var ju trots allt arabisk muslim.

Kristna araber vill gärna skilja ut sig från muslimerna genom att kalla sig assyrier, syrianer eller maroniter men det betyder inte att dom skulle vara mer besläktade med dom forntida folken än random arab.

Hur kan man vara kristen arab när man talar sitt eget språk, neo-assyriska (arameisk dialekt med influenser av akkadiska) med andra ord ett språk som är äldre än arabiskan och existerat mer 1000 år längre i det området vi talar om?
Så enkelt för utomstående att klumpa ihop alla, dvs alla från Mellanöstern är araber, turkar, muslimer etc...

Mellanöstern är minst lika komplicerad som Europa om inte mer när det gäller olika etniciteter.

För att svara trådskaparen.
Assyrier och Kurder har aldrig riktigt erkänt gränserna som ritade om Mellanöstern efter 1:a världskriget.
Britter och Fransmän skapade staterna Irak, Syrien, Jordanien, Libanon etc med enkla linjer utan att ta hänsyn att det bodde olika folkgrupper och därav delade man kurder och assyrier i Irak, Syrien, Turkiet och Iran.
Citera
2016-09-12, 19:28
Bannlyst
Hela assyriernas identitet går ut på att smutskasta kurder och sprida falska rykten om de. Det här är en del av vår historia tillsammans med dem. Trots detta så är många kurder för ett assyriskt självstyre (förmodligen av humanitära själ) och även assyrisk självständighet i Nineveh provinsen. Säg mig en enda gång turkar eller assyrier har sagt detsamma om kurderna.
Citera
2016-09-13, 04:05
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:

Klart vi är mer besläktade med forntidens assyrier än vad "araber" är. Och ja, det är helt riktigt att vi är för snobbiga för att associera oss med araber och annat muslimskt pack, men vår snobbighet i den sakfrågan betyder inte att det inte är sant: vi är verkligen ett annat folk än så kallade "araber". Och nej, vi är inte samma folk som muslimska irakier heller för den delen.

Grejen är att, runt 90% eller så (förmodligen mer också) av alla så kallade "araber", inte är araber. Så att assyrier skulle vara araber, det är en ännu mer verklighetsfrämmande lögn än att de som redan kallas "araber" är en lögn. Du kan lika gärna kalla oss "kristna iranier" eller "kristna turkar"; det är precis lika anti-assyriskt att förneka oss vår riktiga etniska identitet och ursprung, genom att påstå att vi är något vi inte är.

Jag är fullt medveten om att ni förståndshandikappade har svårt att hålla koll på terminologin här och vill ha en "one size fits all" term för alla "MENAiter" (förutom för judarna då, som är lite heligare än oss andra dödliga), men assyrier är faktiskt lika lite araber som judarna är. Visserligen gäller en regel för judarna och en annan regel för alla andra, men what's right is right.

De assyrier som kallar sig syrianer är bara korkade och ofta religiöst hjärntvättade av deras präster, och de förstår inte att "syrian" kommer från "assyrian" (Aššūrāyu skiftade enligt ljudlagarna och de fonetiska förändringarna över en period på cirka 3,000 år, från aššūrāyu till suraya/suroyo eller suryaya/suryoyo idag). Syrianerna har även samma mentalitet som pseudo-araberna (och de anatoliska pseudo-turkarna för den delen), att de också tror att språk är detsamma som etnicitet (talar man arabiska så är man tydligen en arab, vem bryr sig om genetik liksom?), så därför tror många assyrier som kallar sig syrianer, att de är etniska araméer, och så vidare. Missförståndet som både du och syrianerna samt pseudo-araberna gör, är att ni inte förstår att folkgrupper är genetiska populationer, och att den assyriska folkgruppen inte bara är rasren, utan även inte beblandad med varken araber eller iranier. Wikipedia är visserligen inte någon bra källa, men fungerar bra som sammanfattning av seriösare akademiska källor:
Late 20th century DNA analysis conducted by Cavalli-Sforza, Paolo Menozzi and Alberto Piazza, "shows that Assyrians have a distinct genetic profile that distinguishes their population from any other population."[143] Genetic analysis of the Assyrians of Persia demonstrated that they were "closed" with little "intermixture" with the Muslim Persian population and that an individual Assyrian's genetic makeup is relatively close to that of the Assyrian population as a whole.[144][145] "The genetic data are compatible with historical data that religion played a major role in maintaining the Assyrian population's separate identity during the Christian era".[143]
https://en.wikipedia.org/wiki/Assyrian_people#Genetics
^^ Länk till studien ifråga:

Genetic differentiation among Iranian Christian communities:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3456196

^^ Den gjordes 1986, och på den tiden var populationsgenetik allt annat än avancerad; moderna genome-wide SNP studier (för att inte tala om haplogruppstudier, som visserligen inte är lika bra teknologi, men stämmer överens med GWAS-studierna) bekräftar vad dessa iranska populationsgenetiker kom fram till under 1980-talet, och även Cavalli-Sforza's banbrytande verk för den delen.

Här kan du studera hur renrasiga assyrier faktiskt är (och svenskar också):

Dodecad K12a spreadsheet:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a10EHnD36vJmnqn1S4lrHVqkpHc_8UAHOaRIs2ybuIw/edit#gid=0

Dodecad K12b spreadsheet:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1GWhNZcfTQ2hMSK9Ni1IqG7aXHB00SRE5L6ED2osPs9M/edit#gid=0

^^ Där kan du jämföra Assyrian_D med t.ex. Saudis, Druze osv, för att se att vi verkligen inte är samma genetiska grupp som så kallade "araber" (oavsett religion). Dodecad är för övrigt ett genetiskt projekt av någon grekisk bloggare som kallar sig "Dienekes".

Hur som helst, vad ni anti-intellektuella vägrar förstå (eftersom ni är korkade och ignoranta), är att det finns inga araber idag. I någon utsträckning finns det väl fortfarande araber kvar i egentlig bemärkelse, på arabiska halvön (alltså Saudiarabien med omnejd). Men den etniskt arabiska folkgruppen rör sig om en så liten befolkning att den statistiskt sett helt enkelt inte är särskilt relevant. Proto-araberna var semitiska talare som kom från norra Levanten (alltså norra Syrien, eftersom de lingvistiska bevisen pekar åt norra Levanten som det proto-semitiska urhemmet), och genetiskt sett, var proto-semiterna mer eller mindre samma genetiska folkstam som dagens assyrier. Problemet med dagens "araber" (både de från Saudiarabien och de lingvistiskt arabiserade pseudo-araberna utanför arabiska halvön) är att de har rasblandats i olika utsträckning med negrer (ett arv från slaveriet), alltså är de inte längre araber. Eftersom ni inte förstår detta, kan vi dumma ner det hela till er nivå, och ställa frågan så att ni också kan förstå hur det ligger till: om varenda svensk i hela Sverige helt plötsligt fick 5-25% negerblod, skulle de fortfarande vara svenskar då? Inget snack om saken att de fortfarande skulle ha betydelsefullt svenskt påbrå, men en sådan rasblandad befolkning skulle i genetiska termer faktiskt vara mindre genetiskt svensk än, tja, både assyrier och kurder (5% negerblod är rätt mycket och skulle få en individ av svenskt påbrå med den mängden negerblod, att hamna utanför Europa på en PCA plot, och 25%? lol, en sådan castizo-svenne skulle hamna bland egyptier, berber eller något).

Så nej, "araberna" är inte araber överhuvudtaget (om man, med araber för att vara vetenskaplig här, menar de första talarna av den semitiska dialekt som kom att formas till det proto-arabiska språket). Och eftersom assyrier till skillnad från "araber" är renrasiga och inte har något negerblod överhuvudtaget (kristna varken ägde eller rasblandade med negerslavar, särskilt inte geografiskt isolerade kristna som assyrier; kopter är liksom en annan femma), så kan vi absolut inte vara araber. Ni kan inte få oss till att vara araber, när de så kallade "araberna" själva inte är araber. Och om vi assyrier inte är svenskar trots att vi talar svenska, så är vi knappast araber trots att en hel del av oss kan arabiska (inklusive undertecknad). Hela poängen med den etniska assyriska identiteten är att det är en anti-arabisk, anti-kurdisk, anti-turkisk och anti-islamisk identitet. Inte för att vi vill vara det, utan eftersom vi måste vara det pga att dessa grupper är anti-assyriska och profiterar på att folkmörda oss.

Rent tekniskt sett dock, om man vill vara autistiskt petig, så kan man faktiskt säga att vi assyrier är de äkta araberna, men detta endast i proto-lingvistiska sammanhang, och vi har i den ras-lingvistiska kontexten mer rätt att kalla oss araber än vad de så kallade araberna har, men problemet är att "arab" är ett skällsord och skamligt att associera sig med; det är helt enkelt en förstörd etnisk identitet, och alltför intimt sammankopplad med islam, negroid admixture och så vidare (det ligger mycket sanning i "sand niggers", och it's funny because it's true). Men jag ser ingen mening med att kalla mig arab, och utifrån det perspektivet är jag även mer genetiskt hebreisk än dagens judar, så den sortens etnisk kukfäkteri är liksom ganska meningslöst.

Vad gäller kurderna så är de helt enkelt Iran's "white trash" och resultatet av Iran's vägran att ta ansvar för Iran's demografiska överskott (Iran har helt enkelt under århundraden av persisk imperialism, exporterat deras kriminella avskum ungefär som Mexiko har gjort i USA:s sydstater så att säga, för att dra en relevant liknelse som Trump började belysa häromåret). Kurderna är inte bara anti-kristna och anti-assyriska folkmördare, utan även ett svenskfientligt marxist-muslimskt pack som det absolut inte är synd om, och de har inget att göra i Assyrien (eller Anatolien för den delen). Konstigare än så är det inte med kurderna. Kurder är ockupanter i Assyrien och snart kommer de göra en Assyrien 2 i Sverige också; först då kanske alla dessa trendiga vänstersvenskar slutar tycka att Özz Nûjen är rolig, och slutar vurma för Kurdistan?

Genetiskt sett är kurder mer eller mindre samma folkgrupp som perser, och lingvistiskt sett tillhör de olika kurdiska dialekterna, den iranska språkgrenen. Dock är kurderna något mer renrasiga än perserna (som av någon anledning ofta men inte alltid, brukar ha runt 5% mongoloid admixture; oklart varifrån exakt det kommer, men troligtvis från Timur's härjningar i Iran, är en rimlig förklaring).

Ett annat allvarligt problem med kurderna som inte bör underskattas, är att de fjäskar för mycket för judarna och hyllar Israel 24/7 (eftersom de hoppas på att judarna ska fullborda det islamo-kurdo-turkiska folkmordet på assyrier, och i bästa chutzpah-anda ge kurderna en nationalstat i just Assyrien).

Aja, detta inlägg var mina två ören. Om inte detta reder ut den allmänna kunskapsfientligheten som är rådande standard på Flashback, så vet jag inte vad som gör det.
Senast redigerad av EliasAlucard 2016-09-13 kl. 04:20.
Citera
2016-09-13, 12:25
Medlem
Koljarovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Klart vi är mer besläktade med forntidens assyrier än vad "araber" är. Och ja, det är helt riktigt att vi är för snobbiga för att associera oss med araber och annat muslimskt pack, men vår snobbighet i den sakfrågan betyder inte att det inte är sant: vi är verkligen ett annat folk än så kallade "araber".
Du har skrivit ett bra inlägg men du verkar ha missat vad jag menade med min text.
Termen arab är en förenklad term för folket i området precis som vi vita europeér av någon lustig andemening benämns kaukasier i USA.
För hundra år sedan kallades beduinerna araber och dom bofasta saracenare, det var först efter WW2 som arabsocialistiska grupper inspirerade av Nassers egypten försökte få hela området att bli en jättelik stat.
Men det gick ju inte så bra.

Citat:
Och nej, vi är inte samma folk som muslimska irakier heller för den delen.
Vi kan ju ta ett exempel på Saddams närmaste man Tariq Aziz, som bytt från sitt egentliga kristna namn Mikhail Yuhanna för att framstå som mer arabisk.
Vi svenskar har roligare saker att göra än att kategorisera alla människor så tycker du att du är genetiskt överlägsen random arab så får du tycka det medan vi andra går efter det gamla talesättet "If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck, fast byt ut duck till arab.

Citat:
Jag är fullt medveten om att ni förståndshandikappade har svårt att hålla koll på terminologin här och vill ha en "one size fits all" term för alla "MENAiter"

Syrianerna har även samma mentalitet som pseudo-araberna (och de anatoliska pseudo-turkarna för den delen), If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck.
Ser du vad du gjorde här?

Du gnäller över hur vi använder ordet arab medan du använder benämningen syrian på ett nedsättande vis mot dina stamfränder.
Eftersom syrian är samma sak som assyrier och du tycker att dom har en arabisk mentalitet så innebär det att du har samma egenskap, du talar dessutom arabiska så du kan nog gå till valfri moské och säga Allahu Akhbar utan att någon reagerar medan dom nog skulle göra det om jag kom dit.

Citat:
att de också tror att språk är detsamma som etnicitet (talar man arabiska så är man tydligen en arab, vem bryr sig om genetik liksom?), så därför tror många assyrier som kallar sig syrianer, att de är etniska araméer, och så vidare. Missförståndet som både du och syrianerna samt pseudo-araberna gör, är att ni inte förstår att folkgrupper är genetiska populationer, och att den assyriska folkgruppen inte bara är rasren, utan även inte beblandad med varken araber eller iranier. Wikipedia är visserligen inte någon bra källa, men fungerar bra som sammanfattning av seriösare akademiska källor:
Problemet är ju att området i olika epoker bebotts av olika folk och styrts av olika härskare men ni väljer att kalla er för assyrier för att det låter finare men ni kan lika gärna kalla er Sumerer eller mesopotamier eller varför inte ottomaner.
Själv är jag så svensk man kan bli men det finns ingen specifik genetisk mapp för vad svenskar är utan det står för svenskspråkiga germaner eller samer.
Dvs en kombination av språk och genetik.

Citat:
Problemet med dagens "araber" (både de från Saudiarabien och de lingvistiskt arabiserade pseudo-araberna utanför arabiska halvön) är att de har rasblandats i olika utsträckning med negrer (ett arv från slaveriet), alltså är de inte längre araber. Eftersom ni inte förstår detta, kan vi dumma ner det hela till er nivå, och ställa frågan så att ni också kan förstå hur det ligger till: om varenda svensk i hela Sverige helt plötsligt fick 5-25% negerblod, skulle de fortfarande vara svenskar då?
Nu är du lite tramsig, araberna kastrerade alltid sina svarta slavar för att undvika sådant då dom ansåg negrer vara översexuella, ofta kastrerades även vita slavar som tagits av araberna.
Barack Obama brukar kallas neger men han är ju hälften vit, Tiger Woods är dubbelt så mycket thailändare än han är neger ändå ser han jävligt svart ut.
Citat:
Så nej, "araberna" är inte araber överhuvudtaget (om man, med araber för att vara vetenskaplig här, menar de första talarna av den semitiska dialekt som kom att formas till det proto-arabiska språket). Och eftersom assyrier till skillnad från "araber" är renrasiga och inte har något negerblod överhuvudtaget (kristna varken ägde eller rasblandade med negerslavar, särskilt inte geografiskt isolerade kristna som assyrier; kopter är liksom en annan femma), så kan vi absolut inte vara araber. Ni kan inte få oss till att vara araber, när de så kallade "araberna" själva inte är araber.
Araber brukade defineras som nomader och beduiner, dvs dom var oftast inte bofasta och reste omkring i mindre klaner.
När dom skaffade en ny fru föredrog man ofta att välja en ur en annan klan för att undvika inavel.
Det finns hemska exempel på små arabiska bosättningar där samma klan bott i många generationer och nu är hälften av dom döva och halvblinda.

Citat:
Och om vi assyrier inte är svenskar trots att vi talar svenska, så är vi knappast araber trots att en hel del av oss kan arabiska (inklusive undertecknad). Hela poängen med den etniska assyriska identiteten är att det är en anti-arabisk, anti-kurdisk, anti-turkisk och anti-islamisk identitet. Inte för att vi vill vara det, utan eftersom vi måste vara det pga att dessa grupper är anti-assyriska och profiterar på att folkmörda oss.
Ni assyrier är alltså lite finare och bättre än andra Menaiter?
På vilket sätt skiljer sig det kaos som ni utför mot andra blattars?
Vi har det lysande exemplet Södertälje som är så unikt som ett litet Assyrien i miniatyr och där har ni bott sedan 60-talet och fullständigt förstört staden med er gängkriminalitet.

Vi kan fråga valfri gammal svensk Södertäljebo om dom tycker att staden var finare innan ni kom dit...

Citat:
Genetiskt sett är kurder mer eller mindre samma folkgrupp som perser, och lingvistiskt sett tillhör de olika kurdiska dialekterna, den iranska språkgrenen. Dock är kurderna något mer renrasiga än perserna (som av någon anledning ofta men inte alltid, brukar ha runt 5% mongoloid admixture; oklart varifrån exakt det kommer, men troligtvis från Timur's härjningar i Iran, är en rimlig förklaring).
Med tanke på mongolernas härjningar så bör rimligtvis dagens iranier i viss mån härstamma från mongoler, som ofta var turkar., ibland även kristna.
Djinghis Khan är den man som anses ha mest släktingar då han fick så otroligt mycket ungar.
Var resten av mongolerna lika kåta så måste det finnas många med deras DNA i området.

Och så för att reda ut det så är jag som sagt svensk sedan iallfall 1645 enligt kyrkoböckerna.
För tusen år sedan var våra släktingar kanske vikingar, och vikingar reste runt en hel del och så genetiskt kanske jag har massor av släktingar i Östersjöområdet men jag nöjer mig med att kalla mig svenne, fint nog.
Citera
2016-09-13, 13:53
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Du har skrivit ett bra inlägg men du verkar ha missat vad jag menade med min text.
Nej jag missade ingenting. Ditt inlägg var inte direkt raketforskning.

Citat:
Termen arab är en förenklad term för folket i området precis som vi vita europeér av någon lustig andemening benämns kaukasier i USA.
Tror du inte att vita amerikaner hade blivit upprörda om man helt plötsligt började kalla dem araber? Tror du inte att svenskar hade blivit upprörda om man började kalla alla vita, etniska svenskar, "pedofiler"? Det är ungefär samma sak. Islam tillåter ju pedofiläktenskap, och araberna legaliserar alltid och direkt pedofili så fort de börjar med deras islamiska stater. Det är alltså djupt förnedrande att bli kallad arab. Nu är jag vanligtvis inte den lättkränkta typen, men att bli kallad arab är lika mycket ett skällsord som att bli kallad pedofil. Speciellt när dessa pedofiler samtidigt folkmördar min folkstam (med fullt stöd från västerländska negrer som Reinfeldt och Obama, kan tilläggas).

Citat:
Vi kan ju ta ett exempel på Saddams närmaste man Tariq Aziz, som bytt från sitt egentliga kristna namn Mikhail Yuhanna för att framstå som mer arabisk.
Vi svenskar har roligare saker att göra än att kategorisera alla människor så tycker du att du är genetiskt överlägsen random arab så får du tycka det medan vi andra går efter det gamla talesättet "If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck, fast byt ut duck till arab.
Fast problemet här är ju att både "Tariq Aziz" och Saddam Hussein var assyrier (Saddam var inte fullt ut genetisk assyrier, men han lär ha haft betydelsefullt assyriskt påbrå som sträcker sig tillbaka till den tiden; han styrde landet hur som helst som en klassisk assyrisk diktator). Du kan inte kalla oss araber baserat på icke-araber som kallar sig araber.

Citat:
Ser du vad du gjorde här?

Du gnäller över hur vi använder ordet arab medan du använder benämningen syrian på ett nedsättande vis mot dina stamfränder.
Nu spelar du korkad. Jag använde inte "syrian" som något nedsättande, jag förklarade snarare vad en grupp förvirrade (och ofta hjärntvättade) assyrier tror om vilka de är. Absolut inget fel i att kalla sig syrian om man är assyrier; jag är själv syrian, skillnaden är att jag vet att det betyder assyrier och inget annat (att det historiskt stundtals har associerats med araméerna, har inget med oss att göra, då vi inte är från Syrien, utan just norra Mesopotamien, så det gäller inte oss).

Citat:
Eftersom syrian är samma sak som assyrier och du tycker att dom har en arabisk mentalitet så innebär det att du har samma egenskap, du talar dessutom arabiska så du kan nog gå till valfri moské och säga Allahu Akhbar utan att någon reagerar medan dom nog skulle göra det om jag kom dit.
Det är inte en arabisk mentalitet; det är en MENA-mentalitet. Alla i det området, tror att deras etnicitet är språket de talar. Vi assyrier är de enda som i någon utsträckning, förstår att språk och etnicitet inte är samma sak (och inte ens vår folkgrupp är helt förskonad från denna MENA-ignorans). Judarna förstår det fullt ut (ingen neo-arameisk talande jude går omkring och kallar sig araméer liksom), men judar är ju lite mer rasmedvetna och tribalistiska än genomsnittet liksom, vilket beror på att judarna är intelligentare än korkade gojimfolk, och därför förstår judarna sådana här självklarheter så att säga.

Citat:
Problemet är ju att området i olika epoker bebotts av olika folk och styrts av olika härskare men ni väljer att kalla er för assyrier för att det låter finare men ni kan lika gärna kalla er Sumerer eller mesopotamier eller varför inte ottomaner.
Nej, det har inget med finare att göra. Det är helt enkelt exakt vad vi är. Visst skulle vi kunna kalla oss sumerer, och det finns i allra högsta grad fler sumeriska förfäder i vår genpool än vad det finns arabiskt påbrå, men vi kan tillsvidare inte bevisa hur mycket sumeriska vi är (den dagen de börjar DNA-testa sumeriska skelett från zigguraterna, kanske vi kan få svar på den frågan).

Citat:
Själv är jag så svensk man kan bli men det finns ingen specifik genetisk mapp för vad svenskar är utan det står för svenskspråkiga germaner eller samer.
Dvs en kombination av språk och genetik.
Vad sägs om att vi börjar kalla alla svenskar, "malteser" eller något? Vad spelar korrekthet för roll, när vi vill förenkla allt i alla sammanhang?

Citat:
Nu är du lite tramsig, araberna kastrerade alltid sina svarta slavar för att undvika sådant då dom ansåg negrer vara översexuella, ofta kastrerades även vita slavar som tagits av araberna.
Mycket riktigt att araberna kastrerade deras negerslavar, men de kunde ju liksom inte kastrera negerhonorna, och mycket riktigt, finns det idag endast negroid mtDNA (men inte Y-DNA) bland araber:

Extensive Female-Mediated Gene Flow from Sub-Saharan Africa into Near Eastern Arab Populations:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1180338/

^^ Du hittar ingen negroid mtDNA bland assyrier, eller några negroida gener för den delen. Däremot finns det faktiskt lite sådant bland kurder. Inte i den graden som det finns bland araber, men det brukar finnas lite spår negroid och mongoloid admixture bland kurder. Vanligare med sådant bland perser dock.

Citat:
Barack Obama brukar kallas neger men han är ju hälften vit, Tiger Woods är dubbelt så mycket thailändare än han är neger ändå ser han jävligt svart ut.
Obama och Tiger Woods har ingen rastillhörighet; de är vad de är, rasblandningar. På PCA plots hamnar de inte bland någon specifik rasgrupp. De är för rasblandade. Vi kan kalla dem "bruna" istället, det funkar bra.

Citat:
Ni assyrier är alltså lite finare och bättre än andra Menaiter?
Ja det kan man väl säga Detta tycker "araberna" själva, som tydligen är kåta på syrianska honor (eftersom vi inte är lika bruna som "araberna" är).

Citat:
På vilket sätt skiljer sig det kaos som ni utför mot andra blattars?
Vi har det lysande exemplet Södertälje som är så unikt som ett litet Assyrien i miniatyr och där har ni bott sedan 60-talet och fullständigt förstört staden med er gängkriminalitet.
Hela Södertäljegrejen är rätt överdriven, och du vill nog hellre bo i Södertälje än i muslimska områden som Malmö. Dessutom så är liksom Södertälje inte det enda området i Sverige där det finns assyrier, hur ofta hör vi talas om assyriska ghetton som inte heter Södertälje? Du vet väl att det bor cirka 100,000 assyrier i Sverige va?

Citat:
Vi kan fråga valfri gammal svensk Södertäljebo om dom tycker att staden var finare innan ni kom dit...
Och vad har deras åsikt om den saken, att göra med huruvida vi är eller inte är araber?

Citat:
Och så för att reda ut det så är jag som sagt svensk sedan iallfall 1645 enligt kyrkoböckerna.
För tusen år sedan var våra släktingar kanske vikingar, och vikingar reste runt en hel del och så genetiskt kanske jag har massor av släktingar i Östersjöområdet men jag nöjer mig med att kalla mig svenne, fint nog.
Nu blev du för avancerad här, vi kan väl lika gärna kalla dig tysk för att förenkla?

Vad du inte riktigt förstår (eller så kanske du faktiskt förstår det), är att det är en del av folkmordsprocessen, att förneka vilket folk en folkgrupp faktiskt är. Det är just därför du medvetet kallar assyrier, "araber", och när du gör det, så signalerar du att du inte har något emot att "araberna" folkmördar oss: det finns ju ändå inga etniska assyrier, det är bara muslimska araber som dödar kristna araber och raderar kristendomen i området; det är inte ett folkmord i egentlig bemärkelse, utan det är bara kristendomen det handlar om. Så resonerar du.

På samma sätt är det väl en del av folkmordsretoriken att påstå att det inte finns några svenskar, att "öppen svenskhet" inte är pseudo-vetenskaplig terminologi, och så vidare. Svenskar är en genetisk folkgrupp, precis som assyrier är (och som etnisk endogamisk grupp har vi existerat långt mycket längre än vad ni har; den svenska identiteten är precis som den svenska endogamin, en ganska ny grej; kom tillbaka om 3000 år så kan ni snacka om att vara ett riktigt folk).
Senast redigerad av EliasAlucard 2016-09-13 kl. 14:24.
Citera
2016-09-13, 18:35
Medlem
Det finns inga Assyrier, dessa är Kaldéer som kallas för Assyrier.
När det gillar syrianer så råkar de bara vara ett folk som kan tala lite arameiska, men det kunde nästan alla på den tiden.

Vi kallar dem för kristna araber i MENA. De talar arabiska till vardags men är kristna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in