Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-09-13, 18:43
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ragnar2016
Det finns inga Assyrier, dessa är Kaldéer som kallas för Assyrier.
När det gillar syrianer så råkar de bara vara ett folk som kan tala lite arameiska, men det kunde nästan alla på den tiden.
Vi kaldeiska katoliker talar faktiskt också arameiska:

https://en.wikipedia.org/wiki/Chaldean_Neo-Aramaic

Och vi har enbart kallats "kaldéer" sedan en grupp "nestorianer" mellan 1500-talet till 1800-talet, allierade sig med Vatikanstaten. Före det benämndes vi just assyrier av italienska/katolska nunnor som förde dialog med perserna. Orkar inte leta upp citatet nu.

Citat:
Ursprungligen postat av ragnar2016
Vi kallar dem för kristna araber i MENA. De talar arabiska till vardags men är kristna.
Problemet här är att genetiken intygar att vi är assyrier (rent genetiskt ser vi ut att vara "modifierade armenier", men i själva verket är det förstås armenierna som är modifierade assyrier, eftersom de har en liten skvätt indo-europeiskt påbrå som vi assyrier i stort sett saknar). Det är just detta vetenskapliga faktum (och ett obestridligt och auktoritativt sådant), som gör era "kristna araber" teorier till rent nonsens.
Senast redigerad av EliasAlucard 2016-09-13 kl. 18:45.
Citera
2016-09-14, 12:00
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltrasSarajevo
För att göra det enkelt: etnicitet, geografisk tillhörighet(nationalitet) och religion är saker som inte är beroende av varandra. Då både kurd och assyrier till exempel är en etnicitet kan man inte vara både och. Irakier däremot är en geografisk term (eller nationalitet) för alla som bor i Irak, både assyrier, araber och kurder som från Irak kan definiera sig själva som irakier.

Ett bra exempel är Finland - alla medborgare i Finland är finländare. Däremot gör utgör den etniska gruppen finnar den största folkgruppen i landet följt efter [finlands]svenskar.

Eller för att ge ett svenskt exempel (ponera att jag är etnisk svensk). Både du och jag är [etniska]svenskar men du kan vara skåning medan jag kan vara norrlänning. Skulle du konvertera till islam (eller vilken religion som helst) så gör det dig inte mindre svensk för det.

^Som du ser är etnicitet, nationalitet (geografisk tillhörighet) och religion inte beroende av varandra.

Bara en liten korrigering från första meningen. De tre sakerna du räknade upp behöver inte bero på varandra men kan göra det. Exemplet är de etniciteter som definieras till största delen utav sin religiösa tillhörighet. Assyrier och Syrianer är sådana folkgrupper.

Jag är helt införstådd med vad du menar när du skriver "geografisk tillhörighet(nationalitet)" men för att göra saker och ting ännu tydligare borde dessa åtskiljas tycker jag. Återigen är syrianer ett bra exempel. Man kan som syrian bo på ett annat geografiskt läge än det som en nationalitet definierar. Alltså kan man bo i Sverige och ha turkiskt pass och ändå vara syrian. Att man bör skilja på geografi och nationalitet blir extra tydligt då man tänker på att man idag kan ha två nationaliteter, eller kanske fler i andra länder.
Citera
2016-09-14, 12:12
Medlem
Carobnjaks avatar
Sen är det intressant om man kan vara både kurd och arab eller assyrier eller syrian. Vid börsta anblicken verkar det inte gå. Men det finns folkgrupper som identifierar sig med två etniciteter. Druser är ett sådant folk. De säger, vad jag vet, att de är araber. Men de säger samtidigt att de är druser. Visst hänger deras religion extremt mycket ihop med deras religion (om i syrianernas fall) men faktum är att deras religion har format deras etnicitet till att skilja sig från den genomsnittlige arabens (om sådan finns?). Alltså kan man åtminstone i teorin vara både arab och kurd... Det hela beror som jag förstår det på hur folk väljer att uppfatta sig själva och identifiera sig som kollektiv och delar av det samma.

Tråden verkar för övrigt ha spårat ur. Som väntat!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in