2016-01-28, 10:09
Medlem
barkeepers avatar
Nu skall jag lägga alla mina digitala kameror åt sidan, och bara fota analogt i tre månader. Jag använder en Nikon F100. Det blir en del gautfoto, och en hel del familj....vad skall jag köra för objektiv? Jag lutar åt ett 50mm, eftersom jag tycker 35mm blir för mycket vidvinkel för foton av barnen, och längre objektiv blir för begränsat för att fota miljöer...

Vad tycker ni? Någon som gjort något liknande?
Citera
2016-02-14, 09:01
Medlem
Jag förstår absolut poängen med att begränsa sig till ett objektiv och "lära känna" det, men samtidigt tror jag inte det behövs. Jag har själv många objektiv, men i 90% av fallen använder jag ett 50mm - inte för att jag har någon särskilt policy, utan för att det är rätt brännvidd för jobbet.
Citera
2016-02-14, 13:42
Medlem
1870s avatar
Kör som Henri Cartier-Bresson, bara normalglugg, beskär aldrig bilderna. Om du inte har den, köp Nikons 1.4. Brukar gå för nån tusenlapp i c+ skick. Så länge optiken och mekaniken är ok, spelar det ingen roll hur sliten objektivet är. Lycka till!
Citera
2016-02-14, 16:20
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1870
Kör som Henri Cartier-Bresson, bara normalglugg, beskär aldrig bilderna. Om du inte har den, köp Nikons 1.4. Brukar gå för nån tusenlapp i c+ skick. Så länge optiken och mekaniken är ok, spelar det ingen roll hur sliten objektivet är. Lycka till!

Vad menar du med "normalglugg"?
Citera
2016-02-14, 19:11
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Normalglugg brukar vara 50mm brännvidd på fullformat vilket motsvarar vårat synfält,på aps-kameror blir det ju lite mer kort tele runt 75-80mm,nu finns det ju såklart normalgluggar anpassat för olika sensorstorlekar.
Senast redigerad av oyegie 2016-02-14 kl. 19:14.
Citera
2016-02-14, 22:01
Medlem
1870s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Normalglugg brukar vara 50mm brännvidd på fullformat vilket motsvarar vårat synfält,på aps-kameror blir det ju lite mer kort tele runt 75-80mm,nu finns det ju såklart normalgluggar anpassat för olika sensorstorlekar.

Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper

Normalglugg motsvarar egentligen inte vårt synfält, det beror på andra faktorer, storleken på den faktiska bilden i utskrivet/projicerat tillstånd i relation till betraktningsavståndet av bilden. Du kan ta en bild med supervidvinkel och göra en jätteliten bild, då behöver du hålla bilden nära ögat för att få en motsvarighet till människans "synfält", eller om du tar en telebild och gör en jättestor bild så behöver du stå långt bort för att den ska flyta ihop med verkligheten.

Titta på månen, sträck ut armen, upp med handen, jämför månens storlek med din nageln på ditt lillfinger, ungefär lika stor, om du ska ta en bild på månen, som du sedan skriver ut, så beror upplevelsen av bildmånen beroende på hur nära bilden du står, gör samma fysologiska jämförelse, det vill säga jämför med din nagel så förstår du vad jag menar.

För att vara lite mer teoretisk, normalglugg är den brännvidd som motsvar hypotenusan på bildsensorn/film. Så om man kör 24x36 mm så är normaloptik ca 43,26, vilket man brukar runda av till 50, vilket på sätt och vis är ok, då det är ett lite mer långsmalt format, alltså är 50 vedertagen normaloptik för fullformats småbildskamera. För storformatsfilm, låt oss säga 9x12 cm, så ligger normalen istället på exakta 150 mm.

TS kör med Negativ, i en filmkamera, så om han/hon önskar vara riktigt puristisk mot normaloptikstänket så gäller nog den här gluggen: http://www.kenrockwell.com/nikon/45.htm - den är dock välkänd som ett riktigt uselt objektiv. Kör alltså med 50:an, alternativet är att hitta en adapter och plugga på den här godbiten: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=460
Senast redigerad av 1870 2016-02-14 kl. 22:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in