• 1
  • 2
2016-01-28, 03:57
Medlem
Har precis införskaffat mig en ugnstermometer och tänkte bjuda familjen på något gott imorgon. Vill nog inte pröjsa för en oxfile men funderar på rostbiff. Har ni några andra tips på vad jag borde tillaga med denna fina termometer. Tar gärna råd om tillagningsmetoder också, har hela dagen imorgon på mig så om det är något som blir bättre av att köras hela dagen i ugnen så är det ett plus!

MVH
Citera
2016-01-28, 04:13
Medlem
christerys avatar
Helstekt fläskkarre med gräddsås och kokt potatis skulle jag testat.

Detta recept http://www.ica.se/recept/helstekt-flaskkarre-574467/ var ju inte med gräddsås men ger väl en fingervisning åt vad man kan göra i alla fall.

Porterstek http://www.koket.se/porterstek-av-not är väl en annan klassiker.

Nog första gången jag hört nån välja maträtt efter att inhandlat en termometer, men det skall väl hända det åxå.
Citera
2016-01-28, 04:18
Medlem
Skaffa ett stycke innanlår på ca 1,5 kg(om ni e 4 pers typ)innanlår är bättre än rostbiff-man slipper den otrevliga senan mitt i köttet!
Köp sedan stekpåse(finns på sektionen för folie och fryspåsar mm)köp också ett paket frysta örter typ franskmix, doppa sedan vitlöksklyftor i detta,späcka sedan hela köttstycket med det, salta rikligt(går åt 1 msk till 1,5 kg kött)grovmalen svartpeppar är också ett måste till detta.
Häll gärna också i 2 dl vin innnan du sedan försluter påsen och låter den gosa sig på 110 grader i ca 4timmar eller tills termometern visar 56 grader(om man vill ha medium)den stiger ca 4 grader till innan du skivar upp den en halvtimme senare.
Till detta är såklart klyftpotatis och en rödvinssky(alt.rödlökssmör)gott till..
Vilken tid skall jag komma
Citera
2016-01-28, 04:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery

Nog första gången jag hört nån välja maträtt efter att inhandlat en termometer, men det skall väl hända det åxå.

Tack för tipsen, kanske blir en karré av något slag. Inte speciellt dyrt och perfekt "vardagslyx".

Kanske låter lite konstigt men jag har alltid saknat den där jävla termometern när jag velat laga lite finare festmåltider med oxfile osv. Nu har jag skaffat en och då ska den fanimej användas också
Citera
2016-01-28, 04:56
Medlem
christerys avatar
Kom just att tänka på kyckling, placeringen av temometern är lite marig men den behövs för det mesta om man är lite skraj för sjukdomar.

Finns nåt som heter beercan chicken men om den går att laga i ugn vetefan. Bara sett den på YT når BBQPitBoys gör den.

Men en karré är aldrig fel, lägg bara mycket kärlek i såsen så fungerar den utmärkt.

Börjar kännas nu, 5 månader utan ugn så jag kan liksom inte göra mycket. Sen att jag inte är välkommen i köket hjälper ju till att sänka humöret lite.

Ang att välja maträtt efter redskap så får jag väl erkänna att jag köpte en mikro för 2200 THB bara för att göra varma mackor i. Så vi är nog lite lika i alla fall. Men jag började med att välja maträtt i detta fallet i alla fall.
Citera
2016-01-28, 07:52
Medlem
Ev1ld1cks avatar
Helt ok recept på beercan kyckling i ugn https://www.youtube.com/watch?v=WNIKZJjrtBo
Citera
2016-01-28, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullingen
Skaffa ett stycke innanlår på ca 1,5 kg(om ni e 4 pers typ)innanlår är bättre än rostbiff-man slipper den otrevliga senan mitt i köttet!
Köp sedan stekpåse(finns på sektionen för folie och fryspåsar mm)köp också ett paket frysta örter typ franskmix, doppa sedan vitlöksklyftor i detta,späcka sedan hela köttstycket med det, salta rikligt(går åt 1 msk till 1,5 kg kött)grovmalen svartpeppar är också ett måste till detta.
Häll gärna också i 2 dl vin innnan du sedan försluter påsen och låter den gosa sig på 110 grader i ca 4timmar eller tills termometern visar 56 grader(om man vill ha medium)den stiger ca 4 grader till innan du skivar upp den en halvtimme senare.
Till detta är såklart klyftpotatis och en rödvinssky(alt.rödlökssmör)gott till..

Ursäkta en dum fråga, men hur får du in termometern när du förslutit påsen? Är det inte risk att vinet rinner ut eller går det att få påsen att sluta tätt runt den.
Har en förpackning stekpåsar en låda som legat där i säkert 10 år nu (svårt att motivera en stek när man bara är en person i hushållet som äter kött).
Citera
2016-01-28, 11:26
Medlem
jajahars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackbror
Tack för tipsen, kanske blir en karré av något slag. Inte speciellt dyrt och perfekt "vardagslyx".

Kanske låter lite konstigt men jag har alltid saknat den där jävla termometern när jag velat laga lite finare festmåltider med oxfile osv. Nu har jag skaffat en och då ska den fanimej användas också

Jag skulle aldrig drömma om att använda termometer till fläskkarré. Mycket bättre att känna efter hur köttet känns med en provsticka eftersom köttkvalitén kan variera. Vissa köttstycken behöver mer tid än andra och då är inte temperaturen det väsentliga utan hur mört köttet är.

Som du vet så brukar inte fläskstekar tillagade i storkök smaka något vidare och det beror på att man lagar i stor mängd efter tid (temperatur). Köttet blir hårt.

Även jag införskaffade mig en elektrisk termometer innan jul men jag tänker främst använda mig av den till fisk
Citera
2016-01-28, 12:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bullingen

Enligt Svenskt Kött så räcker dina portioner åt 4 personer

http://www.svensktkott.se/om-kott/ko...d-per-portion/
Citera
2016-01-28, 12:25
Medlem
ps870s avatar
Gällande rostbiff så ha inte för hög temp i ugnen då blir det torrt

Rostbiff
Ugnstemp: 100
Innertemp: Ta ut på 50-55 för rosa. Tänk på att värmen fortsätter att stiga efter det att du tagit ut köttet.

Hel laxsida eller stor mittbit
Ugnstemp: 125
Innertemp 45

Fläskkarré
Ugnstemp: 175
Innertemp: 85
Bra recept:
http://www.tasteline.com/Recept/Plom...la_Per_Morberg
Citera
2016-01-28, 13:51
Medlem
Dra åt helvete vad gott det lät, allt som får ligga och "gosa in sig" som du beskriver har ju en tendens att bli succé. Detta får bli till någon av kommande helger!

Med tanke på att min erfarenhet gällande hur kötter skall "kännas" är lika med noll så känns det ändå säkrare med termometer. Men du får gärna beskriva hur det skall kännas så blir du det första tillskottet i min väg till erfarenhet.

Tack för bra tips!
Citera
2016-01-28, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jajahar
Jag skulle aldrig drömma om att använda termometer till fläskkarré. Mycket bättre att känna efter hur köttet känns med en provsticka eftersom köttkvalitén kan variera. Vissa köttstycken behöver mer tid än andra och då är inte temperaturen det väsentliga utan hur mört köttet är.

Som du vet så brukar inte fläskstekar tillagade i storkök smaka något vidare och det beror på att man lagar i stor mängd efter tid (temperatur). Köttet blir hårt.

Även jag införskaffade mig en elektrisk termometer innan jul men jag tänker främst använda mig av den till fisk

Vad kan möjligen bli sämre av att använda termometer? Jag behärskar också att känna på kött för att då en uppfattning om hur det är men det finns ju ingen som helst vinst med det jämfört med termometer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in