Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-01-27, 21:28
  #1
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Hej!

Jag har hört att om man har en äkta Windows 7 licens. Då får man Windows 10 gratis?
Fick en dator från företaget och då var det en CD-key lapp kvar på burken.

Windows 7 Pro.
2016-01-27, 21:34
  #2
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Hej!

Jag har hört att om man har en äkta Windows 7 licens. Då får man Windows 10 gratis?
Fick en dator från företaget och då var det en CD-key lapp kvar på burken.

Windows 7 Pro.
Ja du kan uppgradera till windows 10 gratis.
https://www.microsoft.com/sv-se/wind...ows-10-upgrade
2016-01-27, 21:43
  #3
Medlem
revodnebs avatar
Det verkar som MS ger amnesti, även om du har en piratvariant av Win 7/8 så får du en gratis och laglig uppgradering till 10:an. Alla ska med på tåget!
2016-01-27, 21:46
  #4
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det verkar som MS ger amnesti, även om du har en piratvariant av Win 7/8 så får du en gratis och laglig uppgradering till 10:an. Alla ska med på tåget!

Jasså? Det ligger en lurig tanke bakom MS när det ger bort Windows gratis till Allah.

- Du kör pirat?
- Öh..nej...
- Spelar ingen roll! Windows är gratis nu!

Varför?
2016-01-27, 21:59
  #5
Medlem
K.Starfighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det verkar som MS ger amnesti, även om du har en piratvariant av Win 7/8 så får du en gratis och laglig uppgradering till 10:an. Alla ska med på tåget!


Vad jag minns var den amnestin enbart på prov i USA under en period. Det fanns fortfarande begränsingar i uppgraderingen från illegal variant.
2016-01-27, 22:24
  #6
Medlem
dacks avatar
Den här C-D cey som står på baksidan av datan går den att flytta till en annan data? Jag har en compaq nx-9420 med orginal Windows 7 fick erbjudande om gratis uppgradering till Windows 10 jag glad som fan va bra försökte ladda ner det kom upp en ruta där det står att det är en för gammal bildskärm så tyvärr det går inte på den gamla datorn. Men jag har även en compaq 6710-b fast det är ett pirat Windows 7 på den tror ni att jag kan ta orginal coden från den gamla och använda på 6710 an? Tack på förhand.
2016-01-27, 22:24
  #7
Medlem
Win10 är gratis om du har en äkta Win7/8... Läs på och skriv inte saker som ni gissar er till
Har minst 5 datorer som har erbjudandet i nedre kant... Alla är Win7 idag men när jag får tid uppgraderar jag dem.
Gjorde det med en NOC i förra veckan.
Du behöver inte ha så jättebråttom du måste dock vara klar med uppgraderingen 29 Juli 2016

https://www.microsoft.com/sv-se/wind...ows-10-upgrade
2016-01-27, 23:43
  #8
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jasså? Det ligger en lurig tanke bakom MS när det ger bort Windows gratis till Allah.

- Du kör pirat?
- Öh..nej...
- Spelar ingen roll! Windows är gratis nu!

Varför?

De försökte ju stoppa piraterna ett tag, men då kom nya crack, så pyttemjuk gav nog upp då, cracken simulerade ju oem versioner, så de ville väl inte stoppa några riktiga versioner när de jagade pirater.

så det är väl inte säkert att microsoft kan skilja på om det är en oem version de uppgraderar eller en simulerad oem piratversion
2016-01-28, 00:13
  #9
Medlem
Polyklorfenols avatar
För att svara på TS fråga: Ja! Om du har Windows 7 Pro så får du Windows 10 Pro.

Ladda ner och gör en ren installation av Windows 10. Från den senaste uppdateringen gäller licensen utan att du måste ha 7:an eller 8:an installerat först:

https://www.microsoft.com/sv-se/soft...load/windows10

Scrolla ner på den sidan och ladda ner verktyget till en annan dator, som du sedan kan skapa en installationsskiva eller ett USB-minne från.
2016-01-28, 02:25
  #10
Medlem
Varför skulle man vilja uppgradera?
Det känns lite skumt att de erbjuder det gratis. Varför?
Vad är haken?
2016-01-28, 12:33
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Den här C-D cey som står på baksidan av datan går den att flytta till en annan data? Jag har en compaq nx-9420 med orginal Windows 7 fick erbjudande om gratis uppgradering till Windows 10 jag glad som fan va bra försökte ladda ner det kom upp en ruta där det står att det är en för gammal bildskärm så tyvärr det går inte på den gamla datorn. Men jag har även en compaq 6710-b fast det är ett pirat Windows 7 på den tror ni att jag kan ta orginal coden från den gamla och använda på 6710 an? Tack på förhand.

Nej, den typen av licens är bunden till den datorn. Vissa rykten säger att det ska gå att skriva in en nyckel från en annan dator av samma tillverkare om du kör senaste versionen av win 10-installationen, men det verkar långsökt och inget jag provat själv.

Licenser för 8.1 pro är ganska billiga annars och då är problemet löst
2016-01-28, 17:46
  #12
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurran
Nej, den typen av licens är bunden till den datorn. Vissa rykten säger att det ska gå att skriva in en nyckel från en annan dator av samma tillverkare om du kör senaste versionen av win 10-installationen, men det verkar långsökt och inget jag provat själv.

Licenser för 8.1 pro är ganska billiga annars och då är problemet löst

Så CD-keyn på min burk går att använda om jag fixar Windows 7 pirat? Då blir det äkta vara?
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback