• 1
  • 2
2016-01-27, 21:27
Bannlyst
Som topic. Klockan är digital. Känns drygt att lämna in den för det...

Men det är ju vikigt att ha en klocka som går rätt i bilen. Jag har aldrig hört talas om en att en digital klocka kan dra sig så mycket. Förstår inte ens hur det tekniskt är möjligt. Kan någon kasta ljus över detta och ge ev. tips?
Citera
2016-01-27, 21:29
Medlem
Fel på klockchippet, den tickar för sakta .. inte konstigare än så
Citera
2016-01-27, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niljung
Fel på klockchippet, den tickar för sakta .. inte konstigare än så
Troligen är det så Men i höga hastigheter så går tiden långsammare. TS kanska har bly i gasfoten.
Citera
2016-01-27, 21:37
Medlem
konan-babarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenix1

Men det är ju vikigt att ha en klocka som går rätt i bilen. Jag har aldrig hört talas om en att en digital klocka kan dra sig så mycket. Förstår inte ens hur det tekniskt är möjligt. Kan någon kasta ljus över detta och ge ev. tips?

Enligt Einstein så går tiden långsammare när man rör sig väldigt snabbt. Hur snabbt brukar du köra?

Grrr! Tvåa på bollen....
Senast redigerad av konan-babaren 2016-01-27 kl. 21:48.
Citera
2016-01-27, 22:33
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morot56
Troligen är det så Men i höga hastigheter så går tiden långsammare. TS kanska har bly i gasfoten.

Dessutom går tiden långsammare när man har tråkigt. TS skulle kanske köpt en cykel istället?

Citat:

Långsammare? Kolla så du inte har för lite spänning från batteriet. Om du har 11 volt istället för 12 volt så går allt långsammare skulle jag tro.

Alla såna här fel ligger i styrboxen. Du får nog lämna in den på service.
Citera
2016-01-28, 00:54
Medlem
BAB7s avatar
Citat:

Har du GPS/Navigation?
Citera
2016-01-28, 01:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Långsammare? Kolla så du inte har för lite spänning från batteriet. Om du har 11 volt istället för 12 volt så går allt långsammare skulle jag tro.

Alla såna här fel ligger i styrboxen. Du får nog lämna in den på service.

Det är väl en klockkristall som i en dator som 'tickar'. Har aldrig hört talas om att tiden går långsammare i en dator vars batteri är kass eller börjar bli kasst (f ö så tror jag kan Relativitetsteorin bättre än de flesta här.... ).
Men det stämmer lite som du säger, batterilampan i panelen har lyst till svagt under några sekunder några gånger på sistone. Men inga startproblem, och jag jar på extraljus, fläkt, och stereo, och stolvärmare (som jag ganska snabbt stänger av).

Batteriet kan ju omöjligen vara kasst. Är det generatorn och dess rem som inte funkar som de ska kanske?
Får väl lämna in den då. Men så j-a tråkigt och bökigt.
Citera
2016-01-28, 06:14
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Batteriet kan ju omöjligen vara kasst. Är det generatorn och dess rem som inte funkar som de ska kanske?
Ge fan i alla strömförbrukare och se vad som händer, om generatorn inte riktigt orkar så märker du det rätt snabbt.
Citera
2016-01-28, 06:18
Bannlyst
Helt ny bil - brukar ha - garanti.
Citera
2016-01-28, 06:40
Medlem
Neksnors avatar
Bilmodell?
Känns som att det kan underlätta lite.
Citera
2016-01-28, 10:10
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Digitala klockchip använder i regel en kristall med en svängningsfrekvens på 32.768 kHz. Denna frekvens varierar något med temperaturen och därför brukar chipen ha två typer av kalibreringar, dels via ett temperaturkänsligt NTC-motstånd eller liknande (som mäter omgivningstemperaturen) samt ett digitalt register för kalibrering som man sätter mjukvarumässigt genom att programmera det. Det senare registret kan kalibrera med runt 10 sekunder per dygn.

Eftersom felet tycks ligga på runt 350 sekunder per dygn så är det inte säkert att det är kalibreringen som är fel. Det kan vara helt enkelt så att klockan är trasig och att temperaturkompenseringen över huvudtaget inte sker som den skall.

Det kan också vara så att själva displayprogrammet tappat kontakten med klockchippet och klarar inte att synkronisera displaytiden med klockchippet. Displayen räknar då fram tiden, men använder bara en vanlig cpu-klocka (som inte är särskilt exakt) och läser aldrig klockchippet.

Jag skulle i varje fall påpeka det för verkstan. Det kan vara så enkelt som att klockchippet inte är programmerat med korrekt tid och att displayen använder sin egen klocka.
Citera
2016-01-28, 10:34
Medlem
zoombos avatar
Hade ett liknande fel på en japan från 90-talet och det irriterade även mig tillräckligt mycket för att åtgärda det så jag Googlade runt lite.
Det visade vara ett "känt fel" med dåliga lödningar på det PCB som klockan satt på, en omgång med lödpennan och felet försvann.

I det här fallet så är det en ny bil och då är det biltillverkarens huvudvärk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in