Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-01-28, 19:22
  #13
Medlem
Soxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Du skriver att sanningen aldrig är konstant samt att den är synkad med den tid du upplever. För det första förstår jag inte vad du menar med det, så det får du gärna utveckla. Sanningen är aldrig konstant med avseende på vad? Sanningen är aldrig konstant i tiden, i apelsinen, i tanken, etc.? Kan man tänka sig asynkrona (osynkade) sanningar också? Vad skulle det innebära och varför kan de inte finnas?

Jag förklarade mig lite knasigt här. Det jag menar är att sanningen hör ihop med våran uppfattning kring tid. Den ligger både i det förflutna och i framtiden. Du kanske inte förhåller dig på samma sätt till världen imorgon som du gjorde idag. Därför kan vi inte betrakta den som konstant.

Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Jag har lite svårt att se en röd tråd i din trådstart, vad har sanningar med meningsskapandet att göra? Syftar du till att vi människor inte har några fasta hållpunkter, inga greppbara sanningar som vi kan ha som grund för att bygga våra liv på?

Precis, jag syftar på att allt du tror dig veta och har byggt mening på är en livslögn, då dina tankar är i ständig rörelse. Det ända du kan vara övertygad om är din existens. För att skapa en mening måste du greppa en fast substans. Annars kan du inte utgå från att ordet "mening" ens har en sann innebörd för dig.

Citat:
varför skulle dessa sanningar vara nödvändiga för ett meningsskapande? Kanske meningsskapandet istället ligger i acceptansen i att du inte kan rå över dessa fasta hållpunkter men trots det lyckas hålla dig på en bana i livet?

Det här var klokt sagt, men om du betraktar "banan" inser du att den ändras hela tiden. När du inte kan förutspå vad som ska hända, hur ska du då sätta mening i den? Det ända som för mig är meningsfullt är kärleken, eller euroforiska känslor överlag. Man vet hur de känns inombords. Det fyller upp en. Man glömmer meningen. Meningen kanske är att vara genuint glad?
__________________
Senast redigerad av Soxi 2016-01-28 kl. 19:27.
Citera
2016-01-28, 20:08
  #14
Medlem
Soxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Nej. Jag håller inte med. Lagarna är inte uppfunna av oss, vi har funnit dem, de finns utan oss.

Vart härstammar lagarna ifrån? Jag ser helst att du svarar mig i PM. Vill inte cykla iväg från min grundliga frågeställning, som var; Hur finner vi mening i det som vi inte vet är sant?
Citera
2016-02-11, 22:40
  #15
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soxi
Precis, jag syftar på att allt du tror dig veta och har byggt mening på är en livslögn, då dina tankar är i ständig rörelse. Det ända du kan vara övertygad om är din existens. För att skapa en mening måste du greppa en fast substans. Annars kan du inte utgå från att ordet "mening" ens har en sann innebörd för dig.
Tror du att mening måste komma från något du vet? Kan det inte vara något fristående; en känsla? Vet man känslor?

Ditt inlägg väcker många frågor. Varför är en "fast substans" nödvändig för meningsskapande? Varför måste ordet mening ha en sann innebörd, kan det inte bara vara? Måste allting ha ett sanningsvärde?
Citera
2016-02-23, 13:57
  #16
Medlem
Soxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Tror du att mening måste komma från något du vet? Kan det inte vara något fristående; en känsla? Vet man känslor?

Tror du vet dina egna känslor men de kan vara mer eller mindre påtagliga. Du kan manuellt framkalla dem genom poesi och få större förståelse. Känslor är vackra men inte meningsfulla. Vad säger du själv om känslor?

Citat:
Ditt inlägg väcker många frågor. Varför är en "fast substans" nödvändig för meningsskapande? Varför måste ordet mening ha en sann innebörd, kan det inte bara vara? Måste allting ha ett sanningsvärde?

Bra frågor. Återkommer när jag tänkt till ordentligt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback