2016-01-27, 17:41
Medlem
QP Cheeses avatar
Tjo.

osäker på valet av forum att lägga detta i men gör ett försök här.

Såhär är det: Jag satt i en varm bil i 6 timmar och naturligtvis hade jag glömt att ta på lite deo innan jag åkte så kombinationen gjorde att när jag klev ur bilen luktade jag som en 60-årig lagerarbetare. Skjortan togs av vid första bästa chans och slängdes i maskinen och tvättades direkt och jag tog en dusch. Som en ny människa klev jag ur duschen och hängde skjortan på tork.

Problemet är nu att jag inte kan använda den utan att den börjar stinka svett igen så fort skjortan får samma temperatur som kroppstemperaturen, jag luktar ingenting annars och deon är på plats men så fort jag använder skjortan smyger lukten av 60-årig lagerarbetare fram igen efter nån timme oavsett hur nyduschad och parfymerad jag är. Det sitter alltså i skjortan på nåt sätt.

Då skjortan kostar ca 1800 spänn är jag lite ovillig att kasta den och vill hellre komma åt problemet på annat sätt, så jag vänder mig till er. sååå... Är det någon som har ett tips?
Citera
2016-01-27, 17:44
Medlem
erpers avatar
Häng ut skjortan på lite vädring?
Citera
2016-01-27, 17:45
Medlem
GormDenGamles avatar
Badda i lite citronvatten - låt torka. Tvätta sen igen.
Citera
2016-01-27, 17:47
Medlem
Gubbtjyven73s avatar
Sport butiker brukar ha spray som man kan använda till tex skor som luktar, det funkar även på kläder men provspraya så långt ner på plagget så det inte blir fläckigt.

För att få bort lukten ur din skjorta behöver du annars komma upp i riktigt höga tvätt temperaturer och en så dyr skjorta pallar nog inte mycket mer än 40 grader.
Citera
2016-01-27, 17:57
Medlem
QP Cheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erper
Häng ut skjortan på lite vädring?

Nope. Hjälper inte

Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Badda i lite citronvatten - låt torka. Tvätta sen igen.

Hmm, några liter vatten med lite citronjuice i innan man tvättar den, låta den ligga i blöt nån timme innan? Har du nån aning om hur mycket citron som ska användas?

Citat:
Ursprungligen postat av Gubbtjyven73
Sport butiker brukar ha spray som man kan använda till tex skor som luktar, det funkar även på kläder men provspraya så långt ner på plagget så det inte blir fläckigt.

För att få bort lukten ur din skjorta behöver du annars komma upp i riktigt höga tvätt temperaturer och en så dyr skjorta pallar nog inte mycket mer än 40 grader.

sprayen låter intressant och framför allt enkelt, Och framför allt hur fungerar det? funkar på alla tyger? skjortan tål nog 60 grader då det är 100% bomull men högre än så klarar den säkert inte fast det nog behövs.
Citera
2016-01-27, 17:59
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QP Cheese
Hmm, några liter vatten med lite citronjuice i innan man tvättar den, låta den ligga i blöt nån timme innan? Har du nån aning om hur mycket citron som ska användas?

Nu menade jag blanda en sprayflaska med vatten och i med lite citronsaft. Spraya på en drös och låt sen torka en del. Tvätta sen.
Citera
2016-01-27, 18:09
Medlem
StigAllans avatar
Brukar blötlägga stinkande T-shirts i vatten och ättika över natten och sedan tvätta.
Det kan fungera förvånansvärt ofta förutom på riktigt surnade kläder.
Citera
2016-01-27, 18:27
Medlem
QP Cheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Brukar blötlägga stinkande T-shirts i vatten och ättika över natten och sedan tvätta.
Det kan fungera förvånansvärt ofta förutom på riktigt surnade kläder.

Hmm, 50/50 av vatten och ättikssprit? Några speciella procent på den?
Citera
2016-01-27, 19:11
Medlem
Man kan ju frysa gympadojjor som luktar gammal räv.
Skjortan borde funka att frysa in i 24h i en påse.
Citera
2016-01-27, 19:26
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Brukar blöta upp kläderna och någon cm mera vatten.
Till det så doserar jag på en höft.
Använder ättikssprit så att det blir kring 3 l vatten och kanske 1/2 dl ättiksprit.
Om inte det räcker brukar jag öka så pass att det känns som om kläderna ska förstöras vilket aldrig har hänt ännu.
Citera
2016-01-27, 19:27
Medlem
Schmooves avatar
Citat:
Ett tips från den här sidan: https://husmorsnyckelknippa.wordpres...stinker-svett/
Citat:
Blanda 12% ättiksprit med vatten i en skål. Jag brukar ta ungefär en fjärdedel ättiksprit och tre fjärdedelar vatten, men det är inte så noga. Blöt in problemområdena på det torra plagget med blandningen och låt verka några minuter. Släng sedan plagget direkt i tvättmaskinen och tvätta som vanligt. Om plagget fortfarande luktar svett efter tvätt så kan du prova att göra om behandlingen med en starkare ättiksblandning (t.ex. en del 12% ättiksprit till en del vatten). Om du bara har 24% ättika hemma så blandar du först en del vatten med en del 24% ättika. Då får du 12% ättiksprit. Den kan du i sin tur sedan använda enligt receptet ovan. Eller så gör du som jag brukar göra och chansar: en skvätt ättika i en skål vatten. Det brukar fungera utmärkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in