Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-27, 16:48
  #1
Medlem
pearsons avatar
Hej! Jag ska börja ta 10mg Saroten 1 timmee innan jag går och lägger mig mot smärta. Jag äter idag:

20mg x 2 Oxycontin,
20mg Citalopram
40mg Esomeprazol
Samt fiskolja och vitamin D3 på eget intiativ

Jag får dessa utskrivna mot smärta och sömnsvårigheter. Är det någon som har erfarenhet av denna medicin mot smärta och tycker den fungerar? Kommer jag kunna hålla mig vaken på jobbet då jag hört att man blir trött? All info uppskattas.
Citera
2016-01-27, 17:07
  #2
Medlem
Jag skulle förvänta mig dåsighet och viktuppgång som smyger sig på. Mot smärta hjälpte det mig inte alls trots att det var det jag fick det för.
Citera
2016-01-27, 17:08
  #3
Medlem
storytellers avatar
Den hjälpte mig mot käkspänningar, hade haft det i 7 år innan jag fick hjälp. De kom aldrig tillbaka efter några års behandling med amitriptylin. Men säkert till stor del psykologiskt, upplevd smärta regleras i hög grad av psykiska processer/inställning man har till att det fungerar. Ställ in dig på att det kommer fungera så gör det säkert det.

Du har ju opiater utskrivet så du har säkert ganska allvarlig problematik
Citera
2016-01-27, 17:43
  #4
Medlem
pearsons avatar
Hej tack! Ja jag har ganska stora problem även om jag lyckats lösa mycket. Mitt alternativ är att ta mer opiater till natten för att slippa vakna i en svettpöl 04:00 med smärta varje natt när oxycontinet har gått ur kroppen.

Grejen är den att jag har ett jobb där jag måste vara pigg och fokuserad med tungt ansvar och det är det jag oroar mig lite för, att jag ska bli dåsig och trött. Denna trötthet gick över vad det gäller opiaterna efter 2-3 veckor, vet ni om det är samma sak här? Sedan undrar jag om någon upplevt någon psykisk påverkan, tex personlighetsförändring eller liknande vid låga doser? Den kanske även fungerar mot stress?
Citera
2016-01-27, 18:11
  #5
Medlem
Captain-Ragnars avatar
Jag tar själv 20mg varje kväll för tillfälligt ( dock märket Abcur ).

Har än så länge förbättrat min sömn och känns som min andning blivit bättre.

Biverkningar jag har upplevt är torr mun, lätt huvudvärk när jag vaknar och dåsighet (endast i början)

Har dock inte upplevt någon större förbättring med smärtan tyvärr. Har inte märkt av ökad trötthet men ska tillägga att jag har varit hjärntrött i 2 år och vet inte hur den skulle påverkat om min pigghet var "normal". Tror de rekommenderar att ta den på kvällen för att minska risken att bli trött på dagen.

Någon får gärna rätta mig om jag har fel.
Citera
2016-01-27, 22:23
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pearson
Hej! Jag ska börja ta 10mg Saroten 1 timmee innan jag går och lägger mig mot smärta. Jag äter idag:

20mg x 2 Oxycontin,
20mg Citalopram
40mg Esomeprazol
Samt fiskolja och vitamin D3 på eget intiativ

Jag får dessa utskrivna mot smärta och sömnsvårigheter. Är det någon som har erfarenhet av denna medicin mot smärta och tycker den fungerar? Kommer jag kunna hålla mig vaken på jobbet då jag hört att man blir trött? All info uppskattas.

Om du tar Saroten före 20.00 bör du vara tillräckligt pigg på morgonen att du orkar jobba. Du kommer inte märka någon smärtlindring direkt, det tar 2 - 4 veckor innan du kan utvärdera Saroten till fullo. Muntorrhet, fastare avföring, även lätt förstoppning kan du räkna med vid behandling med Saroten, kanske även en svag viktuppgång.
Citera
2016-01-27, 22:40
  #7
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Vilken typ av smärta har du? Hur länge har du stått på opioider, du får gärna utveckla lite.
Citera
2016-01-29, 02:59
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pearson
Hej! Jag ska börja ta 10mg Saroten 1 timmee innan jag går och lägger mig mot smärta. Jag äter idag:

20mg x 2 Oxycontin,
20mg Citalopram
40mg Esomeprazol
Samt fiskolja och vitamin D3 på eget intiativ

Jag får dessa utskrivna mot smärta och sömnsvårigheter. Är det någon som har erfarenhet av denna medicin mot smärta och tycker den fungerar? Kommer jag kunna hålla mig vaken på jobbet då jag hört att man blir trött? All info uppskattas.

Har smärta dagligen, dom tror de beror på diskbråck, väntar svar från magnetr...

Äter nu
4x300mg 3ggr dag gabapentin
2-4st 100mg tramadol
2-4 1g alvedon (höjer effekten av tramdolen)
2x250mg 3 ggr dag.

Samt åt saroten, meyn funkar ej ett skit för mig.. Är det nån typ av ständig nersvärta funkar gapapentin + ovanstående bra för mig! Som även ovanstående sa, muntorrhet, ha en kanna vatten vid sängen när du gå å lägg dig + ät dom ej å drick alkohol!!

Från Fass:

Alkohol bör undvikas under behandlingen med Saroten eftersom alkoholens negativa effekter kan förstärkas.
__________________
Senast redigerad av exiMM 2016-01-29 kl. 03:07.
Citera
2016-01-30, 01:20
  #9
Medlem
pearsons avatar
Hej, har nu käkat i tre dagar och jag kommer köra i ca 2 till då dr sa att det skulle ta ngefär 3 dagar innan jag får effekt om jag får effekt. Än så länge könner jag bara att hag har svårare att ta mig upp på morgonen, dock ingen smärtlindring.


Jag har flera skador och åkommor. Bland annat två trasiga knän, ett hyffsat nyligen opererat magmunnsbråck. Doktorerna tror att mina nerver har fått spelet efter 24 år med konstant värk och smärta, minus två bra år. Det vill säga allt gör. Princip ont. När jag ska bada på sommaren så tycker jag tom kallt sjövatten är sjukt smärtsamt att gå ner i.

Dom har även pratat om Lyrica nu, men vad jag har förstått så är det värre att sluta med än heroin. Faktiskt en fd heroinists egna ord.

Nästa steg är att gå över från oxycontin/Targiniq till morfinplåster i kombination med lyrica. Tror ni detta skulle knna fungera eller komer lyrica bryta ner mig och sabba psyket eller liknande. Om man börjar med dom kanske man måste käka dom för alltid i och med att det ska vara så svårt att sluta?
Citera
2020-12-30, 00:30
  #10
Medlem
just_a_girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pearson
Hej! Jag ska börja ta 10mg Saroten 1 timmee innan jag går och lägger mig mot smärta. Jag äter idag:

20mg x 2 Oxycontin,
20mg Citalopram
40mg Esomeprazol
Samt fiskolja och vitamin D3 på eget intiativ

Jag får dessa utskrivna mot smärta och sömnsvårigheter. Är det någon som har erfarenhet av denna medicin mot smärta och tycker den fungerar? Kommer jag kunna hålla mig vaken på jobbet då jag hört att man blir trött? All info uppskattas.


Du ska nog inte kombinera ATC och oxycontin. Vet att tråden är gammal men gör en heads up om fler har denna kombination https://www.bbc.com/news/uk-england-...herts-50347211
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback