Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-01-28, 16:03
  #13
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CXT
Tanka fl studio och några sample packs

Lär dig hur programmet funkar

Köp mdma för 1000 spänn, gå på skogsrave

Du kommer inte vilja ha nån gitarr när du kommer hem du kommer bara vilja göra tung techno

Problem löst

Jo. Det är vanebildande. Saken är bara den att det finns alldeles för mycket hemstudiotechno redan som låter som skit och som ingen vill höra.
Citera
2016-01-28, 16:25
  #14
Medlem
CXTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Jo. Det är vanebildande. Saken är bara den att det finns alldeles för mycket hemstudiotechno redan som låter som skit och som ingen vill höra.

Så länge upphovsmannen själv vill höra den kan det kvitta vad alla andra vill tycker jag
Citera
2016-01-28, 17:50
  #15
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CXT
Så länge upphovsmannen själv vill höra den kan det kvitta vad alla andra vill tycker jag

Jo man kan ha mycket kul på egen hand. Har själv Cubase men väldigt lite publik.

En fördel med akustisk gitarr är att det är lätt att vara lite mer social. Att man spelar ihop med andra t ex. Dessutom är det ganska stor risk med en dator och ett DAW-program att man lär sig programmet, men inte lär sig att spela på klaviaturen utan bara använder den till att programmera med.

Därför tycker jag att det är en fördel att lära sig att spela ett instrument skapligt, gärna gitarr eller klaviatur, innan man börjar köra datorstudio.
Citera
2016-01-29, 21:46
  #16
Medlem
sportaborts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Om du inte har, och inte har råd att inhandla, en gitarrförstärkare är det ingen bra idé att köpa en elgitarr. Då föreslår jag att du satsar på en akustisk i stället. Du kan få en skaplig nybörjargitarr för ca tusenlappen.

Fördelen med gitarr som nybörjarinstrument är att om du lär dig 3-4 ganska enkla ackord kan du sedan spela komp till massor av kända låtar. Det går alltså ganska snabbt att komma igång om man har en gnutta talang.
Jag tror att du har missuppfattat, det är akustiskt jag är intresserad av. Även om det skulle vara kul med elgitarr så känns det mer värt med en akustisk.
Citera
2016-01-30, 03:25
  #17
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportabort

Verkar intressant, hittar dock ingenstans att köpa en.
Mbira finns säkerligen i de allra flesta musikaffärer/instrumentaffärer.
Iaf har jag alltid sett sådana när jag besökt dessa.

Precis som de säljer blockflöjt och marackas och allt sådant, så hade de dessa små tumpiano också.

Marackas är annars billigt och bra, och om du köper 2 st kan du ha en i varje hand och spela med dig själv liksom.


Panflöjt är mäktigt annars.
Billigt dessutom och de finns väl t.o.m. att köpa i bokaffärer ibland?
En riktigt sån stor seriös panflöjt är ju något alldeles.
Citera
2016-01-30, 18:56
  #18
Avstängd
Joar53s avatar
Bra och bra... Personligen rankar jag ett bra instrument som lättspelat, inte att den nödvändigtvis låter så bra.

Är man nybörgare så är det viktigt att instrumentet känna bra. Jag har sagt det tidigare. Nybörjare ska börja med nylonsträngad gitarr.

Folk kommer möjligen säga emot mig, men jag vet att jag har rätt! Men låt mig säga detta.

Oavsett klaviatur,, kan man lära sig alla stycken av Johann Sebastian Bach, med endast en liten leksaksorgel från Hobbex! (frånsett att kyrkorglar har pedaler...)

Det kan man ochså göra med en liten töntig nylonsträngad gitarr.
Citera
2016-01-31, 11:10
  #19
Medlem
CarnivalOfSoulss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Elgitarrer mer förlåtande än akustiska? Knappast. Möjligtvis om du kör med humbuckers och en fet dist.

Det är dessutom ett annat instrument än en akustisk. Vill man spela elgitarr ska man ha en elgitarr. Vill man spela akustisk gitarr ska man ha en akustisk.

Om man köper en elgitarr så är det väl förfan inte för att spela akustiskt?
Då köper man väl något halvakustiskt skräp, som precis som du säger, inte är ett dugg förlåtande.

En fet dist, lite shyssta powerchords, så är man hemma sen.

Jobba på din ton mot andra istället för att lägga din energi på mig.
Citera
2016-01-31, 12:05
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarnivalOfSouls
Om man köper en elgitarr så är det väl förfan inte för att spela akustiskt?
Nej, det är ju exakt det jag säger. Köper man en elgitarr/akustisk så är det för att man vill spela elgitarr/akustisk. Man köper inte elgitarr/akustisk för att den är lättare att spela på. Det är som att köpa en hammare istället för en såg för att den är lättare att använda.

Citat:
Då köper man väl något halvakustiskt skräp, som precis som du säger, inte är ett dugg förlåtande.
Har du testat att spela på en odistad tele med sc? Testa det så ska du få se på oförlåtande.

Citat:
En fet dist, lite shyssta powerchords, så är man hemma sen.
Ja, om det nu är metal man vill spela.
Citat:
Jobba på din ton mot andra istället för att lägga din energi på mig.
Jobba på din egen ton istället för att fuska bort den med fet dist.
Citera
2016-01-31, 12:07
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportabort
Jag tror att du har missuppfattat, det är akustiskt jag är intresserad av. Även om det skulle vara kul med elgitarr så känns det mer värt med en akustisk.
Sök upp begagnatmarknaden. Mandolin är rätt roligt och hyfsat enkelt att komma igång med.
Citera
2016-01-31, 17:17
  #22
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarnivalOfSouls
Om man köper en elgitarr så är det väl förfan inte för att spela akustiskt?
Då köper man väl något halvakustiskt skräp, som precis som du säger, inte är ett dugg förlåtande.

En fet dist, lite shyssta powerchords, så är man hemma sen.

Jobba på din ton mot andra istället för att lägga din energi på mig.
Jag håller med dig. JAg tycker det är helt obegripligt att i stort sett alla som vill ge tips åt blivande gitarrister nästan alltid rekommenderar dem att köpa akustisk gitarr först.

Men Varför?
De flesta som vill spela rock är inte intresserade av att tvingas påta med tråkiga fingerplock och trista ackord på akustiska. Utan de vill bränna loss distat rocknroll.

Elgitarr Är ett helt annat instrument än den akustiska. Dvs det är Mer än den akustiska.
Men kan uttrycka sig så mycket lättare med elgitarren än den akustiska, och det kräver mindre för att börja.
Den distade tonen kan manipuleras med mindre kunskap än den akustiska.
Och vill de lära sig spela allt "det vanliga" så kan de det med elgitarren också.
Akustisk är ett instrument med ett medfött handikapp kan man säga. Den ställer så mycket högre krav än elgitarren.
Det betyder att fler kommer att sluta spela i jämförelse med om de hade fått elgitarr först.

Folk kan lära sig spela på tex keyboard mycket lättare än på piano. Alla de "effekter" och olika ljud som keyboarden har kan man använda fast man sknar kunskap om ackord och skalor etc. Man kan spela på ljuden efter sitt gehör alltså.
Och det är ungefär så man kan med den distade elgitarren också. Man kan spela med sitt gehör från frösta början med endast en enda sträng. Bara man har sustain i tonen. Som i dist, gärna med reverb och allt annat möjligt.
Sen efter det så lägger man ju bara till med praktiskt tillämpbar musikteori allt eftersom intresset och kunskaperna växer.
Citera
2016-03-02, 14:17
  #23
Medlem
staggeros avatar
Man kan få en hyfsad akustisk för runt 1000 och även elgitarr. Är det elgitarr som du strävar mot så skaffa det direkt, Kolla blocket och åk och testa, ta med din kompis som kan lite mer. Rekommenderar nån slags les paul, sg-modell, men ta nån som känns ok och tilltalar dig, men du kommer om nått år ändå spara till en bättre
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback