• 1
  • 2
2016-01-27, 19:44
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pescass
Är det inte peab som har fullt med polacker som arbetar för dom? eller är det möjligtvis skanska?
Alla stora byggföretag tar in utländsk arbetskraft. NCC äger till och med ett bemanningsföretag i Polen. Orsaken är att det är svårt att få tag på kompetent byggarbetskraft i Sverige. Arbetslösheten är lägre än genomsnittet och många av dem som inte har jobb i dag är inte anställningsbara.

Citat:
Ursprungligen postat av sne.chilenare
Ingen aning faktiskt. Mycket möjligt.. Polacker är kända för sin arbetskapacitet eller har jag fel.
Polacker och balter jobbar ofta väldigt bra. I många fall bättre än svenskar. De är heller inte bang för att jobba övertid om man t.ex. behöver bli klar med en formning för att man behöver gjuta dagen efter. "No problem" brukar de säga. En svensk byggnadsarbetare brukar säga, "visst, men då ska vi ha tredubbel lön efter klockan fyra". Utländsk arbetskraft är således ett bra komplement till svenska byggnadsarbetare.

Citat:
Ursprungligen postat av Pescass
Ja, ingen kommer ta på allvar om det nu är tänkt att han själv ska gå runt och styra och ställa. - och det menar jag verkligen. men iofs beror det väl mycket på ålder och tidigare erfarenhet också.
En praktiserande arbetsledare sätts knappast för att direkt börja styra och ställa med folk. Han eller hon ska först och främst lära sig jobbet och kommer då förmodligen att gå tillsammans med en anställd arbetsledare samt få små egna uppgifter. Platschefen styr bygget och när det gäller trä- och betongarbetare så företräds laget av en lagbas som är den som fördelar arbetsuppgifter inom laget.

I övrigt har jag sällan sett praktiserande arbetsledare som inte varit ödmjuka inför sin uppgift och byggnadsarbetarnas kompetens. Det handlar om ett samspel och enligt min mening tjänar byggnadsarbetarna på om man hjälper till att forma en ung arbetsledare till något bra där man jobbar tillsammans för att det ska flyta på så bra som möjligt. Det är bara korkat att vara anti. En arbetsledare som fostras i sådan anda blir sällan någon bra chef i framtiden och vad tjänar laget på att en arbetsledare går omkring och i allmänhet tycker att byggnadsarbetare är en bunt idioter som måste styras med järnhand?
Citera
2016-01-27, 23:21
Medlem
Axells avatar
Om du inte tror att du möjligtvis vill jobba på den medelstora firman efter examen så hade jag valt PEAB. Väljer du att efter examen att söka dig till en ny till av landet så vet förmodligen inte personalen på byggföretagen där något om "det medelstora byggföretaget", men alla vet vad PEAB är.
Citera
2016-01-27, 23:22
Medlem
Pescasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Alla stora byggföretag tar in utländsk arbetskraft. NCC äger till och med ett bemanningsföretag i Polen. Orsaken är att det är svårt att få tag på kompetent byggarbetskraft i Sverige. Arbetslösheten är lägre än genomsnittet och många av dem som inte har jobb i dag är inte anställningsbara.

Det visade ju sig för fan att skanska tagit in massvis av folk ifrån polen som inte ens var utbildade eller hade någon som helst slags anledning att egentligen vara på bygget.

den enda jävla anledningen till varför de tar in folk därifrån är att de kan ge dom lägre löner. tacka fan för att jag inte arbetar inom denna pissiga bransch.
Senast redigerad av Pescass 2016-01-27 kl. 23:25.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in