• 1
  • 2
2016-01-26, 18:32
Medlem
sne.chilenares avatar
Hej!

Jag har just nu i skrivande stund två praktikplatser på gång, på två olika företag. Det står mellan Peab och ett annat byggföretag med ca 90 anställda.

Det är tänkt att jag ska praktisera som tjänsteman dvs arbetsledare etc.

Vilket av dessa företag borde jag välja? Tips och ideer är av mycket stort intresse. Vad hade du gjort om du var i min situation?

Mvh Chilenaren
Citera
2016-01-26, 18:43
Medlem
Om du tänker framtida anställning och trygghet så skulle jag säga Peab. Men för stunden så är det nog roligare på den mindre.
Sen beror det på vad du hamnar i för projekt.
Personligen gillar jag inte för stora företag.. Blir lite väl inrutat och stelt..
Fast jag har själv varit egen som snickare i 16 år... Men har vart inhyrd av både stora och små genom åren.
Citera
2016-01-26, 18:48
Medlem
Pescasss avatar
Är det inte peab som har fullt med polacker som arbetar för dom? eller är det möjligtvis skanska?
Citera
2016-01-26, 18:53
Medlem
godboys avatar
PRAKTISERA som arbetsledare? Jag skulle ha väldigt svårt att jobba under en praktikant. Inget illa ment mot T.S dock. Men företagen utnyttjar väl allt de kan.
Citera
2016-01-26, 18:56
Medlem
sne.chilenares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snickartasken
Om du tänker framtida anställning och trygghet så skulle jag säga Peab. Men för stunden så är det nog roligare på den mindre.
Sen beror det på vad du hamnar i för projekt.
Personligen gillar jag inte för stora företag.. Blir lite väl inrutat och stelt..
Fast jag har själv varit egen som snickare i 16 år... Men har vart inhyrd av både stora och små genom åren.

Många av de jag frågat säger PEAB men kommer aldrig med en riktig förklaring. Vill lära mig aå mycket som möjligt under praktik platsen samt förbättra mina chanser till jobb efter en eventuell examen.

PEAB är ju stora men har väldigt svårt att välja.. Någon som praktiserat som tjänsteman på PEAB och fått sommarjobb och eventuell anställning efter examen? Dela gärna med er.
Citera
2016-01-26, 18:57
Medlem
sne.chilenares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pescass
Är det inte peab som har fullt med polacker som arbetar för dom? eller är det möjligtvis skanska?

Ingen aning faktiskt. Mycket möjligt.. Polacker är kända för sin arbetskapacitet eller har jag fel.
Citera
2016-01-26, 19:00
Medlem
sne.chilenares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
PRAKTISERA som arbetsledare? Jag skulle ha väldigt svårt att jobba under en praktikant. Inget illa ment mot T.S dock. Men företagen utnyttjar väl allt de kan.

Platshefen är ju Chefen på bygget sen så har vi en arbetsledare som typ tar hand om planering,levereanser och de olika underentreepenörerna som ska utföra de olika jobben. Vad sägs om att känna på den rollen när man är färsk i sammanhanget?
Citera
2016-01-26, 19:06
Bannlyst
Citat:

Alla större företag brukar ha ramavtal med firmor från baltländer.
Citera
2016-01-26, 19:09
Bannlyst
Citat:

När man praktiserar så hjälper man vanligen en Projektledare i dennes arbete och följer med denne och hälsar på gubbarna samt kanske bistår gubbarna med något på morgonen det handlar inte om att bossa då hela idén med praktik är att du ska lära dig av de kunniga.
Citera
2016-01-26, 21:21
Medlem
Pescasss avatar
Citat:

Ja, ingen kommer ta på allvar om det nu är tänkt att han själv ska gå runt och styra och ställa. - och det menar jag verkligen. men iofs beror det väl mycket på ålder och tidigare erfarenhet också.
Senast redigerad av Pescass 2016-01-26 kl. 21:24.
Citera
2016-01-27, 15:47
Medlem
Citat:
Ja, ingen kommer ta på allvar om det nu är tänkt att han själv ska gå runt och styra och ställa. - och det menar jag verkligen. men iofs beror det väl mycket på ålder och tidigare erfarenhet också.

Håller med men ju mindre företag desto större är risken för att de anställda motarbetar praktikanten. Eftersom företaget är litet och gruppen mer inbunden.

Har du ett större företag finns ofta mer riktlinjer och regler att folk måste samarbeta oavsett läggning eller funktionshinder mm och att detta är lättare och reglera än på mindre företag.
Mindre företag finns risken även för en godtycklig ledning som ej heller vet och hantera situationer om det uppstår motarbetning

Ett tips satsa på ett större företag dock måste du beakta risken med att leda utlänningar. Detta är jobbigare och är du ny så blir det ännu jobbigare. Fördel dock med utländska arbetare är att de är mer lojala följer instruktioner ifrågasätter inte ledning och uppgiften och har mindre fördomar mot inslag via AMS eftersom de själva är gästarbetare.

Sedan är risken att bli utnyttjad högre i ett mindre än större

Antar du kommer att praktisera via MOVANT som byggledare?
Citera
2016-01-27, 19:29
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sne.chilenare
Hej!

Jag har just nu i skrivande stund två praktikplatser på gång, på två olika företag. Det står mellan Peab och ett annat byggföretag med ca 90 anställda.

Det är tänkt att jag ska praktisera som tjänsteman dvs arbetsledare etc.

Vilket av dessa företag borde jag välja? Tips och ideer är av mycket stort intresse. Vad hade du gjort om du var i min situation?

Mvh Chilenaren
Det är jättesvårt att råda. Till syvende och sist handlar det om att du har tur nog att börja på en bra arbetsplats med bra medarbetare. Stora företag är mer likriktade och genomsyras mer av koncernens tankar och värderingar. De har ofta bra verktyg att jobba med och kompetens när det gäller att nyttja ny teknik finns ofta inom företaget. Mindre företag kan vara väldigt bra att arbeta för, kanske lättare att få upp lönen i början av karriären och firmafesterna präglas kanske inte så ofta av "etiska riktlinjer" och leva upp till Skatteverkets rekommendationer vad gäller förmånsbeskattning

Jag tror du blir nöjd vad du än väljer. Kolla upp på båda företagen vad du hamnar på för projekt och fundera på vilket företag som kan tillhandahålla bra och roliga samt utvecklande projekt den närmast åren.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in