2016-01-26, 14:20
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det, min vän, är helt jävla omöjligt.

Detta skulle ge dig en effektiv ränta på 24 020 544 138 222 844 310 978 560.00%

https://xn--smslnonline-08a.se/rakna...ktiv-ranta.php

Nja. Han skriver ju att han ska betala till inom sex månader. Du ska inte heller ta med lånets ursprungliga storlek. Effektiv ränta blir då 769,358.70 %. Det är ju egentligen hårklyverier dock eftersom båda räntorna är både orimliga och olagliga.
Citera
2016-01-26, 14:28
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Det, min vän, är helt jävla omöjligt.

Detta skulle ge dig en effektiv ränta på 24 020 544 138 222 844 310 978 560.00%

https://xn--smslnonline-08a.se/rakna...ktiv-ranta.php
Hur räknar du nu?

Om räntan kapitaliseras månadsvis så blir månadsräntan ca 105%.
Citera
2016-01-26, 14:40
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Nja. Han skriver ju att han ska betala till inom sex månader. Du ska inte heller ta med lånets ursprungliga storlek. Effektiv ränta blir då 769,358.70 %. Det är ju egentligen hårklyverier dock eftersom båda räntorna är både orimliga och olagliga.
Jag missuppfattade helt enkelt 6 månader. Eftersom han fick fakturan nu så antog jag att han skulle betala nu i månadsskiftet vilket gav 30 dagar.

Med 180 dagar som du anger så ger det en effektiv ränta på 769,358.70 % men det är ju lika knäppt det.

Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Hur räknar du nu?

Om räntan kapitaliseras månadsvis så blir månadsräntan ca 105%.
Jaha?
Citera
2016-01-26, 14:43
Medlem
Conceptions avatar
Jag tror vår vän har lagt dit en siffra för mycket någonstans.

Ska han betala någonstans runt 4000kr i avgifter på 180 dagar så blir den effektiva räntan 8000%.

Kan det ha stått att du ska betala 4125.0kr?
Citera
2016-01-26, 14:59
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Jaha?
Ja, det kan omöjligen bli fyrtiotusen miljarders miljarder eller vad du nu kom fram till.
Citera
2016-01-26, 15:01
Medlem
KonungHonungs avatar
8000% ränta borde rimligen räknas som ocker och därmed vara förbjudet.

Bestrid. Anmäl. Gråt ut i pressen.
Citera
2016-01-26, 15:12
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ja, det kan omöjligen bli fyrtiotusen miljarders miljarder eller vad du nu kom fram till.

Bemödade du dig ens att slå in siffrorna i räknesnurran jag gav dig?

Slå in 500kr i lån på 30 dagar med en avgift på 41250 så får du själv se.
Citera
2016-01-26, 15:14
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Bemödade du dig ens att slå in siffrorna i räknesnurran jag gav dig? Slå in 500kr i lån på 30 dagar med en avgift på 41250 så får du själv se.
Så där ja, där kom svaret på min fråga "Hur räknar du nu?".

Jag försökte slå in ditt förra svar, "Jaha?", men det funkade inte.
Citera
2016-01-26, 15:15
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Jag försökte slå in ditt förra svar, "Jaha?", men det funkade inte.
Då gjorde du bestämt fel.
Citera
2016-01-26, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av degtobbe
Hallå där, var på krogen under nyår förra året med några snubbar ur grabbgänget. Min lön var försenad från senaste turen så jag hade ynka 650 kr på kontot. De tog såklart slut rätt fort och full som jag var tog jag ett sms-lån på 500 spänn.
Igår så fick jag då en räkning från det här företaget och på pappret står det att det är en effektiv ränta på 8000%! Vad är det här för jävla lurendrejeri, säger de allvarligt att jag ska betala tillbaka 40 000?!
Det tänker jag tamefan inte, isåfall bokar jag nästa enkelbiljett till Thailand och kommer ej tillbaka.
Kan de verkligen göra så?!
Gör så här.
Släng ditt pass och id-kort.
Sök asyl som främmande "flyktingbarn", säg att du är 14 och från Afghanistan (odla skägg först). Voila: Nu är du skuldfri med ett kravlöst bidrag på 25.000/månaden livet ut*.

*) Källa: Flashback.
Citera
2016-01-26, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Gör så här.
Släng ditt pass och id-kort.
Sök asyl som främmande "flyktingbarn", säg att du är 14 och från Afghanistan (odla skägg först). Voila: Nu är du skuldfri med ett kravlöst bidrag på 25.000/månaden livet ut*.

*) Källa: Flashback.

Dock är vi svenskar identifierade med fingeravtryck. Jag hade idén för typ 10 år sedan men gjorde pass i den vevan och då tog farbror blå mina fingeravtryck. Skulle nog vara märkligt om det dyker upp samma fingeravtryck i systemet två gånger. Frågan är när man som flykting måste visa fingeravtryck.

Då är det lättare att jobba i någon annans namn skulle jag säga. Ett alternativ är ju att åka utomlands och bosätta sig. Du kommer fortfarande ha en skuld i Sverige men utomlands kan du fortfarande ta lån osv. Folk som satte det i system i Norge, fejkade sitt anställningskontrakt och tog ut lån för att sen aldrig sätta sin fot i landet igen.
Senast redigerad av Ohnae 2016-01-26 kl. 17:05. Anledning: Forts
Citera
2016-01-26, 20:54
Medlem
lobstoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohnae
Dock är vi svenskar identifierade med fingeravtryck. Jag hade idén för typ 10 år sedan men gjorde pass i den vevan och då tog farbror blå mina fingeravtryck. Skulle nog vara märkligt om det dyker upp samma fingeravtryck i systemet två gånger. Frågan är när man som flykting måste visa fingeravtryck.

Då är det lättare att jobba i någon annans namn skulle jag säga. Ett alternativ är ju att åka utomlands och bosätta sig. Du kommer fortfarande ha en skuld i Sverige men utomlands kan du fortfarande ta lån osv. Folk som satte det i system i Norge, fejkade sitt anställningskontrakt och tog ut lån för att sen aldrig sätta sin fot i landet igen.

Är väl inte så svårt att hugga av händerna? Fast räcker nog med att bränna bort fingeravtrycken

Snart kan man väländra dna och iris
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in