• 1
  • 2
2016-01-26, 11:41
Medlem
degtobbes avatar
Hallå där, var på krogen under nyår förra året med några snubbar ur grabbgänget. Min lön var försenad från senaste turen så jag hade ynka 650 kr på kontot. De tog såklart slut rätt fort och full som jag var tog jag ett sms-lån på 500 spänn.
Igår så fick jag då en räkning från det här företaget och på pappret står det att det är en effektiv ränta på 8000%! Vad är det här för jävla lurendrejeri, säger de allvarligt att jag ska betala tillbaka 40 000?!
Det tänker jag tamefan inte, isåfall bokar jag nästa enkelbiljett till Thailand och kommer ej tillbaka.
Kan de verkligen göra så?!
Citera
2016-01-26, 11:43
Medlem
Vad är det för företag? Lägg upp räkningen här.
Citera
2016-01-26, 11:43
Medlem
whaks avatar
Läste du inte avtalen innan?
Citera
2016-01-26, 11:44
Medlem
Sebzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av degtobbe
Hallå där, var på krogen under nyår förra året med några snubbar ur grabbgänget. Min lön var försenad från senaste turen så jag hade ynka 650 kr på kontot. De tog såklart slut rätt fort och full som jag var tog jag ett sms-lån på 500 spänn.
Igår så fick jag då en räkning från det här företaget och på pappret står det att det är en effektiv ränta på 8000%! Vad är det här för jävla lurendrejeri, säger de allvarligt att jag ska betala tillbaka 40 000?!
Det tänker jag tamefan inte, isåfall bokar jag nästa enkelbiljett till Thailand och kommer ej tillbaka.

Ja uppenbarligen kan dem det.
Kollade du inte upp avtalet gällande räntan innan du lånade pengarna?

Ibland kan de vara schyssta och sänka beloppet om man ringer till dem, så försök med det innan du åker till Thailand - där du ändå bara får vistas i 6 månader.
Citera
2016-01-26, 11:47
Medlem
degtobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whak
Läste du inte avtalen innan?
Jag var ju full och tog första bästa förmodligen från Google, har aldrig lånat ett öre förut på sms-lån
Citera
2016-01-26, 11:48
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Nej, så kan de inte göra. Ta kontakt med Konsumentverket för smidigast förfarande, lättare än om du ska ta tag i det själv. Se även: http://www.svd.se/konsumentverket-vi...-ocker_4500949

Effektiv ränta anges som räntan på årsbasis ink. avgifter o.s.v.
Citera
2016-01-26, 11:48
Medlem
Conceptions avatar
8000% måste vara årsräntan vilket ger en ränta på 21% per dag.

Hur länge har du haft lånet?

EDIT:
Vanligtvis finner vi de högsta effektiva räntorna vid korta låneperioder. I skrivande stund är den högsta effektiva räntan för ett smslån på 1000 kronor i 30 dagar 5640.98%. Det motsvarar en totalkostnad på 395 kronor. Det är mycket, men kanske trodde du att 5640.98% i själva verket skulle vara mer? Kanske trodde du t.o.m att du skulle betala tillbaka flera gånger det lånade beloppet?

Det beror på att en hög effektiv ränta inte nödvändigtvis är detsamma som en hög kostnad. Den effektiva räntan styrs nämligen av två saker, månatliga betalningar (styrs av nominell ränta, lånebelopp och återbetalningsperioder) och även antalet återbetalningstillfällen.

Det behöver inte innebär så mycket pengar som du tror.
Senast redigerad av Conception 2016-01-26 kl. 11:51.
Citera
2016-01-26, 11:51
Medlem
degtobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
8000% måste vara årsräntan vilket ger en ränta på 21% per dag.

Hur länge har du haft lånet?
Tog det som sagt på nyår för 26 dagar sedan men räkningen kom först nu
Citera
2016-01-26, 11:52
Medlem
Det står väl på fakturan vad du ska betala? räntan är årsbaserad och du har ju inte haft lånet i ett år...
Citera
2016-01-26, 11:52
Medlem
Conceptions avatar
Citat:

Det kan inte stå att du ska betala tillbaka 40 000kr. Vad står det på räkningen att du ska betala?
Citera
2016-01-26, 11:55
Medlem
James91s avatar
Citat:
Och vad står det att du ska dega?
Citera
2016-01-26, 11:55
Medlem
Var det verkligen så svårt att släppa på prestigen och be nån polare om ett lån på 500:- att du hellre googlade fram första bästa sms-låneföretag?

Hursomhelst så borde det framgå av fakturan vad du skall betala.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in