2016-01-26, 10:41
Medlem
Har sedan ett år, pga olika olyckliga omständigheter, varit tvungen att leva på försörjningsstöd. Lämnade i början in alla de olika uppgifter som behövs bla kontoöversikt från banken.
Min dotter fick eget bankkort några månader därefter och där står det att jag och hennes far har dispositionsrätt till hennes konto.
Har emellanåt gjort överföringar till hennes konto då hon såklart får månadspeng och nu har soc ifrågasatt om jag även får insättningar från annat håll till detta konto. Har såklart ingen dold inkomst, men vet att hennes far av rädsla av att få sitt eget privata konto kapat brukat detta konto för att göra överföringar till olika spelsajter
Måste nu lämna in kontoutdrag från dotterns konto till soc för att få någon vidare utbetalning, och undrar om det är rätt att dom kan kräva mig på det?? Ska väl tilläggas att jag och hennes pappa är separerade sen drygt ett år tillbaka.
Tack på förhand
Citera
2016-01-26, 10:48
Medlem
Ja, det har dom rätt till. Att du överför mindre belopp till kontot i form av månadspeng och så vidare än inget problem. Finns det större transaktioner, så blir det problem. Soc är till för hjälp när man absolut inte har något annan väg att försörja sig. Åker det in spelvinster på kontot med jämna mellanrum, så behöver man inte soc i den omfattningen, och en avräkning görs, samt att den som spelar eventuellt kan åka på en utredning, då man i en svår ekonomisk situation, inte ska gambla om försörjningspengar.
Citera
2016-01-26, 11:19
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smulorunderbordet
Måste nu lämna in kontoutdrag från dotterns konto till soc för att få någon vidare utbetalning, och undrar om det är rätt att dom kan kräva mig på det??
Ja. Tycker du själv att det låter vettigt att du skulle uppbära bistånd samtidigt som du har tillgång till ett konto som är en helt fredad zon som soc inte vet någonting alls om?
Citera
2016-01-26, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Ja, det har dom rätt till. Att du överför mindre belopp till kontot i form av månadspeng och så vidare än inget problem. Finns det större transaktioner, så blir det problem. Soc är till för hjälp när man absolut inte har något annan väg att försörja sig. Åker det in spelvinster på kontot med jämna mellanrum, så behöver man inte soc i den omfattningen, och en avräkning görs, samt att den som spelar eventuellt kan åka på en utredning, då man i en svår ekonomisk situation, inte ska gambla om försörjningspengar.

Tack för snabbt svar
Tänkte mest om jag får lämna ut uppgifter som berör annan person än mig då som sagt hennes far använder kontot.
Citera
2016-01-26, 12:30
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Tänkte mest om jag får lämna ut uppgifter som berör annan person än mig då som sagt hennes far använder kontot.
Det finns i sig inget som hindrar att du lämnar utdraget till soc.
Citera
2016-01-26, 13:09
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Tack för snabbt svar
Varför skapar inte hennes far ett eget konto för sina transaktioner. Det låter som ren bogus det där - och risken är nog rätt stor att soc också kommer bedöma det som det.

Självklart har de rätt att se alla konton du har tillgång till.
Citera
2016-01-26, 13:13
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Tack för snabbt svar
Du är en av de som får använda kontot, därför är det fullt inom vad soc får kräva att du lämnar in, och vad du får ta fram + läsa + ge bort till folk. Eftersom du står som en av kontots ägare, det spelar ingen roll att flera står där.

Jag har ett gemensamt konto med sambon dit vi båda för över en slant som ska täcka våra gemensamma kostnader (mat, bredband, hyra, el, osv). Även fast sambon får använda det kontot också så skulle jag behöva gå till soc så är et ett konto som jag ska ge ut info från. Trots att sambon också kan använda det.
Citera
2016-01-26, 17:15
Medlem
Citat:
Tack för snabbt svar

Klart du får. Men också var inte helt för rädd för och lämna ut. Ditt barn har inte skyldighet att försörja sina föräldrar, så lite pengar kan hon ha på sitt konto.

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Varför skapar inte hennes far ett eget konto för sina transaktioner. Det låter som ren bogus det där - och risken är nog rätt stor att soc också kommer bedöma det som det.

Självklart har de rätt att se alla konton du har tillgång till.

Mycket enklare om pappan har det givetvis.
Citera
2016-01-26, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Klart du får. Men också var inte helt för rädd för och lämna ut. Ditt barn har inte skyldighet att försörja sina föräldrar, så lite pengar kan hon ha på sitt konto.
Om hon har mycket pengar däremot och föräldern som erhåller socialbidrag för att dottern bor hos den kan man faktiskt kräva att föräldern använder dessa pengar.

Citat:
Barn kan ha besparingar på upp till 15 procent av basbeloppet,
utan att hushållets rätt till bistånd påverkas. Barn är ej försörjningsskyldiga till föräldrar
utan överstigande del ska ses som barnets del till egen försörjning.
Källa: Borås socialtjänst

Citat:
Femton procent av basbeloppet motsvarar 6 750 kronor. Den summan kan föräldrarna spara undan till barnen, enligt kommunens riktlinjer och Socialstyrelsens rekommendationer, för att kunna köpa till exempel en skidutrustning eller en cykel till barnen.
Källa: sveriges radio
Citera
2016-01-26, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Om hon har mycket pengar däremot och föräldern som erhåller socialbidrag för att dottern bor hos den kan man faktiskt kräva att föräldern använder dessa pengar.

Källa: Borås socialtjänst

Källa: sveriges radio

Ja precis. Därav lite pengar. Ett konto där månadspengen sätts in för någon med försörjningsstöd, känns inte som om en bör slå i taket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in