2016-01-25, 22:25
Medlem
Är väldigt nära på att köpa en totalrenoverad tvåa på denna gata i Malmö. Den går för 900 000.

Det som gör mig lite osäker dock är att den är belägen precis mellan möllan och södra sofielund. Jag är ingen expert på malmö men det är ofta jag hör om södra sofielund i negativ mening.

Hur är det egentligen, någon som har några åsikter?
Citera
2016-01-25, 22:32
Medlem
Ingen fara alls, flashbackare överdrivar alltid problem något enormt. Slitet smådeppigt område och trafikerad gata men inte farligt överhuvudtaget om du sköter ditt.
Citera
2016-01-25, 23:11
Medlem
MjaoTse-Bongs avatar
Allt du behöver veta om Nobelvägen finns i denna film/dokumentär, döm själv!

https://m.youtube.com/watch?v=o6vG-GC1gAo
Citera
2016-01-25, 23:34
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaveQuit
Är väldigt nära på att köpa en totalrenoverad tvåa på denna gata i Malmö. Den går för 900 000.

Det som gör mig lite osäker dock är att den är belägen precis mellan möllan och södra sofielund. Jag är ingen expert på malmö men det är ofta jag hör om södra sofielund i negativ mening.

Har du pengarna så välj ett annat område. Är det ut mot gatan dvs Nobelvägen? Nobelvägen är väldigt trafikerad, även på dagtid. Området är inte så jättekäckt enligt min uppfattning. Södra Sofielund har inte dåligt rykte utan anledning.
Citera
2016-01-26, 00:17
Medlem
Jepp, det är ut mot gatan. Ska på visning imorgon också för en närmare titt. Också önskvärt att den går att sälja lite dyrare om 5-6 år. När jag kollar priserna för andra lägenheter i området så är det ungefär samma - trots att de andra lägenheterna inte ens är renoverade.

Jag väljer Malmö pga utbildningen, lägenheten är väldigt nära skolan där jag ska börja plugga.
Citera
2016-01-26, 00:26
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Jepp, det är ut mot gatan. Ska på visning imorgon också för en närmare titt. Också önskvärt att den går att sälja lite dyrare om 5-6 år. När jag kollar priserna för andra lägenheter i området så är det ungefär samma - trots att de andra lägenheterna inte ens är renoverade.

Jag väljer Malmö pga utbildningen, lägenheten är väldigt nära skolan där jag ska börja plugga.

Titta på lägenheten, absolut. Då kan du själv bilda dig en uppfattning om trafikbruset och läget.

Själva det geografiska läget i Malmö är väldigt bra, nära till bussar och man kommer snabbt in till centrum. Har du bil så är det raka spåret på Nobelvägen norrut till motorvägen.

Min känsla är att det bor mycket pensionärer där...vilket kan vara både positivt och negativt.

Återkoppla gärna!
Citera
2016-01-26, 10:45
Medlem
-lynx-s avatar
håller med föregående talare om trafiken och sofielund, så kanske kan vara värt att lägga lite mer pengar på en lägenhet i ett område där man vet att man får sålt den längre fram?
Citera
2016-01-26, 12:38
Medlem
Softis...s avatar
Skippa den. Det är en bullrig och "stressande" miljö. Du borde kunna hitta en bättre lägenhet för samma pengar. Malmö är ju rätt litet, så du tar dig runt på cykel, om du inte flyttar allt för långt ut från centrum.

Jag bodde i ett gårdshus på Föreningsgatan i Malmö, och då hade vi grannar med fönster mot gatan, och de skulle flytta pga trafiken. Då är Nobelvägen betydligt mycket mer trafikstörd.
Senast redigerad av Softis... 2016-01-26 kl. 12:45.
Citera
2016-01-26, 13:04
Medlem
Citat:

Låter som väldigt mycket pengar för det området. Jag skulle aldrig köpa en lägenhet där och jag tvivlar på att du kommer göra en vinst. Men jag har inte följt bostadsmarknaden i Malmö på ett par år så du får ta mina åsikter med en nypa salt.

Jag har bott på Sofielund för många år sedan. Flyttade pga alla problem. Något som inte förbättrats, vad jag hört från de som flyttade senare än mig. Jag älskar området men det förföll på sena 90-talet, tyvärr.

Till saken hör lite vad du är för typ av person och vilka områden du trivs i. Jag gissar att du inte bor i Malmö idag. Ett alternativ är att du först hyr en lägenhet för att då skaffa dig en uppfattning om området. Jag vet flera personer som bott i området och som blivit påhoppade av random människor. Det är alltså inget lugnt område, men du kanske trivs i den typen av områden. Ett tips är att kontrollera dörren om du bestämmer dig för att bo i området. Ett annat är att aldrig köpa en lägenhet på första eller översta våningen. Bäddat för objudna gäster.
Citera
2016-01-26, 15:39
Medlem
Citat:

Jag skulle hålla mig borta från Nobelvägen. Utmed den gatan händer det hela tiden saker. Ju närmare du kommer Möllevångstorget desto mer intensiv brottsvåg (timme efter timme). Jag skulle undvika alla stadsdelar där det finns mycket muslimska vildar. Jag skulle undvika Möllevångstorget, Södervärn, Folkets park, Seved/Sofielund, Dalaplan och korsningen där gatan korsas av vägen som kommer från Rosengård det finns en COOP butik i den korsningen. Har du redan köpt "presidentvåningen" så är det bara att bita i det sura äpplet och inte gå ut sent om natten speciellt om du är kvinna. Det händer mycket i de krokarna. Jag skulle också råda dig att inte handla pizza hos någon muslim för den senaste trenden är att de svartslaktar djur och använder köttet i snabbmat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in