2016-01-25, 18:02
Medlem
Sökte på detta men fick inte upp någon tråd.

Är brottet uppvigling, upplopp eller ohörsamhet mot ordningsmakten-något enligt 16 kap BRB?

Bör man ändra taktik och bara skicka nationella insatsstyrkan för ingripande till boende med barn av säkerhetsskäl?

Någons som vet mer?
Citat:
Ett tiotal poliser tvingades fly via nödutgången

"Jag var mentalt förberedd på att slåss för mitt liv..."

http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.3488614-poliser-tvingades-fly-fran-asylboende
Senast redigerad av Kod291 2016-01-25 kl. 18:46.
Citera
2016-01-25, 18:08
Medlem
Bollregs avatar
Tio beväpnade poliser flyr från en pöbel med skanderande araber? Inte ens ett varningsskott avlossades..?

Vi behöver riktiga poliser för att möta dessa grottmänniskor, inte dialogpoliser som flyr.
Citera
2016-01-25, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollreg
Tio beväpnade poliser flyr från en pöbel med skanderande araber? Inte ens ett varningsskott avlossades..?

Vi behöver riktiga poliser för att möta dessa grottmänniskor, inte dialogpoliser som flyr.
Tycks vara på väg
Citat:
Rikspolischefen kräver 2000 nya poliser

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=6352542
Citera
2016-01-25, 18:22
Medlem
Luxuss avatar
10st beväpnade poliser ska väl förfan reda ut situationen kan man tycka. men det var väl 3 äldre farbröder, 4 tjejer på 150cm, 2 dialogpoliser och 1 ordningspolis som insåg att han inte kunde rädda alla kollegor
Citera
2016-01-25, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kod291
Enbart nationella insatsstyrkan är tränad för att hantera barn med chockgranater och annat.
200 insatspoliser kanske ger bättre avkastning än 2000 vanliga poliser? Det hade nog inte slutat bättre med 15 poliser i korridoren än det nu gjorde med 10. Fyra st från NI kanske varit effektivare?
Citera
2016-01-25, 18:26
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kod291
Bör man ändra taktik och bara skicka nationella insatsstyrkan för ingripande till boende med barn av säkerhetsskäl?

Att polisen fick fly är bara självklarheter. Sverige är inte som Frankrikes eller Tysklands poliskår. Att det finns en 200-500 man att tillgå. OM svenska polisen vill kraftsamla då måste många län hjälpas till. Det funkar inte om 10 poliser får problem ute på landsbygden ifall "motståndaren" är 100 man som vill slåss.

Snart kommer svenska polisen skjuta folk på asylboenden och då kommer situationen urarta ordentligt.
Citera
2016-01-25, 18:27
Moderator
Schlesiens avatar
Inget brott beskrivet.

Aktuella brott och kriminalfall --> Brott och brottsbekämpning

/Moderator
Citera
2016-01-25, 18:29
Medlem
konstapels avatar
Det måste nästan vara rekord i mesighet: "....skriver polisen i sin rapport som också efterlyser en utbildning i hantering av folkmassa i trånga utrymmen.".

Krävs det en särskild utbildning för att göra sitt jobb i trånga utrymmen?

Tips för framtiden: ASP-batong funkar utmärkt även i trånga utrymmen.
Citera
2016-01-25, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollreg

När man googlar så verkar det som om vår polis kanske är lite för mjuk för att kunna få "ordning och reda i asylmottagandet" och klara "utmaningen".

Jag är inte säker på att nedanstående exempel är tillräckligt auktoritära för att tas på allvar av vissa nytillkomna kulturer.
Citat:
Välkommen till Gaypolisföreningen

http://www.gaypolisen.se/
Citat:
Integrationspolisen - syns och skapar förtroende

https://polisen.se/Arkiv/Nyhetsarkiv/Vastra-Gotaland/Integrationspolisen---syns-och-skapar-fortroende/
Senast redigerad av Kod291 2016-01-25 kl. 18:34.
Citera
2016-01-25, 18:32
Medlem
Hegamons avatar
Detta verkar vara ett asylboende där annat hänt tidigare. Märkligt mycket vad det händer mycket ute på asylboendena nuförtiden.
Citera
2016-01-25, 18:35
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Det måste nästan vara rekord i mesighet: "....skriver polisen i sin rapport som också efterlyser en utbildning i hantering av folkmassa i trånga utrymmen.".

Det är betyder polisen inte kan göra sitt jobb. Det som behövs är antingen en väl utarbetad strategi med rätt verktyg som vattenkanon och tårgas. Och gärna betydligt flera poliser vid dessa insatser. Nu finns det inte så mycket poliser tillgängliga i Sverige, så resurserna räcker inte.

Jag är helt övertygad om att folk kommer starta medborgargarden i orter folk känner sig hotade. Min stora fråga är vad händer när konfrontation sker mellan medborgargarden (beväpnade) och stora grupper flyktingar?
Citera
2016-01-25, 18:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag är helt övertygad om att folk kommer starta medborgargarden i orter folk känner sig hotade. Min stora fråga är vad händer när konfrontation sker mellan medborgargarden (beväpnade) och stora grupper flyktingar?

Frågan är också vad som sker när polisen konfronterar medborgargardet? Då är det inte kod 291 som gäller utan störande av allmän ordning (eller vad det heter).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in