Det är en frisyr som uppenbarligen blivit väldigt populär, men jag vet inte vad den kallas riktigt... Håret på sidan är typ ett par millimeter, sedan är det lite längre upptill och bakåtslickat. Verkar speciellt populär bland invandrarkillar men har även sett många vanliga svenska killar med den. Finns det något namn på denna frisyr om man ska till hårsalongen och be om att få sitt hår klippt så?
Fast hipstercut är inte det mera när håret upptill står rakt upp, typ Danny Saucedo, Justin Bieber osv? http://www.chic.se/wp-content/upload...-flickvan2.jpg
Den jag tänker på så är håret upptill bakåtslickat. Försöker hitta en bild på det men svårt då jag inte vet vad jag ska söka på och vet ingen kändis med frisyren.
Det är en historiskt sett gammal och "tidstypisk" frisyr. Många (eller ett betydande antal) män med hår på hjässan i början av 1900-talet (fram till slutet på 1940-talet?) rockade denna frisyr. Många hade dock även lite längd på sidorna, men bakåt/sidobenan var ändå slickad.
Denna frisyr gav vika för den minst lika klassiska "pompadouren" som kom alltmer under 1950-talet, med slickade sidor och hög front.
Men kärt barn har många namn. Tror denna kallas helt enkelt för side-comb eller sidbena. Annars så brukar den också kallas för "Hitler jugend-frisyren" men jag brukar personligen kalla den för "Peaky Blinders"-frisyren (efter TV-serien med samma namn som utspelar sig under början av 1900 där nästan alla har den).
Även i filmen "Lawless" (utspelar sig under 1930-talet) så ses både Tom Hardy och Shia Labeouf med denna frisyr.
Senast redigerad av Cal45 2016-01-28 kl. 17:42.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!