Citat:
Jag har ätit Imovane (7.5 mg) varje natt sedan juli 2015. Eftersom det är ett bensoliknande preparat, så finns potential för missbruk, beroende och toleransökning. Vissa personer klarar inte av att hantera den här sortens tabletter alls (Imovane/Stilnoct), utan ''flummar'' på dem (om man saknar tolerans, så har både Imovane och Stilnoct en rätt så stor ruspotential), slänger i sig en karta åt gången, tar en tablett eller två och vaknar upp nästa morgon vaknar nästa morgon för att inse att en hel karta är borta. Själv har jag alltid använt den i ordinerad dos och i insomningssyfte och jag har aldrig upplevt exempelvis dagsabstinens, som vissa pratar om, eller egentligen några negativa bieffekter öht. Självklart har en del av den effekten, som den hade i början, försvunnit - då talar jag först och främst om ''ruseffekten'', men den har fortfarande kvar en bra lugnande effekt, som hjälper mig att komma ner i varv och somna in. Jag planerar inte att äta den resten av livet, men just nu fungerar den för mig och samtliga läkare som jag har träffat är helt okej med att jag har ätit den under så lång tid (någonting som inte är särskilt ovanligt om det handlar om en patient med svåra insomningsproblem - och, i mitt fall, ångestproblematik). En nära släkting till mig åt den i samma dos i fem år och slutade CT för att byta över till Propavan (på läkares inrådan) utan att uppleva några abstinensrelaterade problem alls.
Mild? Nja. Jag skulle säga att om du inte kan hantera Imovane (Zopiklon) enligt läkarens ordination, så kan den - i likhet med vanliga bensodiazepiner - ställa till med en hel del problem, men min erfarenhet är att om du kan hantera den på ett ansvarsfullt sätt, så bör det generellt sett inte vara problem. Men självklart fungerar den bäst om man använder den sporadiskt eller under kortare perioder, vilket är hur jag använde den innan jag av olika anledningar var tvungen att börja äta den varje kväll.
Det är mina erfarenheter av Imovane.
Mild? Nja. Jag skulle säga att om du inte kan hantera Imovane (Zopiklon) enligt läkarens ordination, så kan den - i likhet med vanliga bensodiazepiner - ställa till med en hel del problem, men min erfarenhet är att om du kan hantera den på ett ansvarsfullt sätt, så bör det generellt sett inte vara problem. Men självklart fungerar den bäst om man använder den sporadiskt eller under kortare perioder, vilket är hur jag använde den innan jag av olika anledningar var tvungen att börja äta den varje kväll.
Det är mina erfarenheter av Imovane.
Bra att du tycker att den fungerar bra för dig. Men i långa loppet är det inte nyttigt att äta sömntabletter år ut och år in. Måste ju påverkar hjärnan. Kanske ökar risken för demens senare? Man vet nog inte.