• 7
  • 8
2017-03-17, 16:15
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Jag har ätit Imovane (7.5 mg) varje natt sedan juli 2015. Eftersom det är ett bensoliknande preparat, så finns potential för missbruk, beroende och toleransökning. Vissa personer klarar inte av att hantera den här sortens tabletter alls (Imovane/Stilnoct), utan ''flummar'' på dem (om man saknar tolerans, så har både Imovane och Stilnoct en rätt så stor ruspotential), slänger i sig en karta åt gången, tar en tablett eller två och vaknar upp nästa morgon vaknar nästa morgon för att inse att en hel karta är borta. Själv har jag alltid använt den i ordinerad dos och i insomningssyfte och jag har aldrig upplevt exempelvis dagsabstinens, som vissa pratar om, eller egentligen några negativa bieffekter öht. Självklart har en del av den effekten, som den hade i början, försvunnit - då talar jag först och främst om ''ruseffekten'', men den har fortfarande kvar en bra lugnande effekt, som hjälper mig att komma ner i varv och somna in. Jag planerar inte att äta den resten av livet, men just nu fungerar den för mig och samtliga läkare som jag har träffat är helt okej med att jag har ätit den under så lång tid (någonting som inte är särskilt ovanligt om det handlar om en patient med svåra insomningsproblem - och, i mitt fall, ångestproblematik). En nära släkting till mig åt den i samma dos i fem år och slutade CT för att byta över till Propavan (på läkares inrådan) utan att uppleva några abstinensrelaterade problem alls.

Mild? Nja. Jag skulle säga att om du inte kan hantera Imovane (Zopiklon) enligt läkarens ordination, så kan den - i likhet med vanliga bensodiazepiner - ställa till med en hel del problem, men min erfarenhet är att om du kan hantera den på ett ansvarsfullt sätt, så bör det generellt sett inte vara problem. Men självklart fungerar den bäst om man använder den sporadiskt eller under kortare perioder, vilket är hur jag använde den innan jag av olika anledningar var tvungen att börja äta den varje kväll.

Det är mina erfarenheter av Imovane.

Bra att du tycker att den fungerar bra för dig. Men i långa loppet är det inte nyttigt att äta sömntabletter år ut och år in. Måste ju påverkar hjärnan. Kanske ökar risken för demens senare? Man vet nog inte.
Citera
2017-03-17, 16:20
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beic
Bra att du tycker att den fungerar bra för dig. Men i långa loppet är det inte nyttigt att äta sömntabletter år ut och år in. Måste ju påverkar hjärnan. Kanske ökar risken för demens senare? Man vet nog inte.

Jag är medveten om att det inte håller i all evighet och jag förväntar mig inte att jag ska behöva stå på Imovane resten av livet. Riskerna kan ju diskuteras; har bland annat hört att långtidsbruk av Imovane skulle kunna öka risken för cancer, vet inte hur väl det stämmer. Jag är relativt ung och kommer enbart att använda mig av Imovane så länge som det behövs. Men tyvärr, mer än 1.5 år efter att jag började äta den tabletten, så finns behovet fortfarande där - jag måste sova och Imovane är det enda av en hel uppsjö av olika sömnmediciner, som jag har testat, som har fungerat.
Citera
2017-03-19, 14:55
Medlem
GoFuckADucks avatar
Bytte ut Stilnoct mot Imovane nu och nu slipper jag ångesten dagen efter som jag haft sen jag använt Stilnoct.
Imovane verkar mildare och jag har lite svårare att somna av den men slipper iallafall ångest dagen efter.
Citera
2017-03-19, 15:31
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoFuckADuck
Bytte ut Stilnoct mot Imovane nu och nu slipper jag ångesten dagen efter som jag haft sen jag använt Stilnoct.
Imovane verkar mildare och jag har lite svårare att somna av den men slipper iallafall ångest dagen efter.

Samma här, fick dagen efter-ångest när jag åt Stilnoct (10 mg), någonting som inte har drabbat mig på Imovane (7.5 mg). Däremot, så har jag alltid sovit bättre på Imovane än på Stilnoct.
Citera
2017-03-19, 15:52
Medlem
Uf0mammuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Är själv intresserad av imovane, och tänker fråga min läkare om att få den när jag ska dit.
Men undrar också över om den är "farlig" eller inte?
Har haft propavan i många år nu, och den har mist sin verkan. Går ju inte att höja dosen från en pilla, 25 mg till mer heller. Då myrkrypningarna i benen kommer som ett brev på posten.

Jag sover skitdåligt. Somnar iof. sig hyfsat lätt. Men vaknar alltid vid 2-3-tiden och sedan ett par-tre ggr till innan jag ger upp vid 5-tiden. Det tär på psyket.

Vet inte om någon redan påpekat det, men ingen hade citerat det här inlägget iaf.
Imovane och stilnoct är för insomning. Propavan för att sova natten lång. Imovane skulle alltså inte hälpa dig bli av med uppvaknandena under nätterna.
Citera
2019-10-01, 21:22
Medlem
Kan man få okej öka fr 20mg till 30mg per dag zopiklon? Dem räcker aldrig. Snälla svara om ni vet
Citera
2019-10-01, 21:53
Medlem
Skrev fel tidigare får zolpidem. Från 1-2 tabletter per dag 10mg. Men behöver öka dosen en kort period till 1-3 per dag. Kan man få det tror ni? El får jag rödflagg varning?
Citera
2019-10-02, 13:27
Medlem
GoFuckADucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solklint
Skrev fel tidigare får zolpidem. Från 1-2 tabletter per dag 10mg. Men behöver öka dosen en kort period till 1-3 per dag. Kan man få det tror ni? El får jag rödflagg varning?
Seriösa läkare brukar inte vilja skriva ut mer än 10mg per dag, max 15mg i vissa nödfall.
Citera
2019-10-14, 21:12
Medlem
Hej! jag har haft imovane7,5 tidigare och det funkar att sova på. Sist fick jag 5mg och dom är svåra dela på så jag tar dom hela men då går dom fortare slut. Jag brukade dela 7,5 och tyckte dom var bättre av någon konstig anledning det är väl samma ingredienser i dom! Och denna ångest att inte läkaren ska skriva ut nästa gång är svår.
Citera
2019-10-23, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suiris
Hej! jag har haft imovane7,5 tidigare och det funkar att sova på. Sist fick jag 5mg och dom är svåra dela på så jag tar dom hela men då går dom fortare slut. Jag brukade dela 7,5 och tyckte dom var bättre av någon konstig anledning det är väl samma ingredienser i dom! Och denna ångest att inte läkaren ska skriva ut nästa gång är svår.

Jag brukar dela på 5mg imovane med en liten, vass skalpell. Mina saknar skåra i mitten för att dela och egentligen får man inte göra så men jag gör det ändå.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in