Citat:
Ursprungligen postat av
skinnysweatyman
Finns inga bra sömnmediciner. Propavan är ett starkt antihistamin och ett derivat av de gamla hemska antipsykotiska fentiazinerna.
Får man bra effekt av antihistaminer kan låg dos mirtazapin vara ngt. Även låg dos amitriptylin eller doxepin som är TCA-preparat.
Vissa SSRI som paroxetin har också visats fördelaktigt vid sömnproblem.
Går även att undersöka vilken effekt man har av melatonin. Rent melatonin, circadin som är melatonin i depåtform eller agomelatin (valdoxan) som är en melatoninagonist med antidepressiv verkan.
Mirtazapin har jag gått på, i samband med depression.
Gick upp 15 kilo och tänker aldrig ta dem igen, nu när jag lyckats gå ned igen.
Blev dessutom som en zombie av dem. Även om jag sov som Törnrosa.
Lider av svår migrän, som jag medicinerar dagligen mot. Har fått melatoninbaserat läkemedel mot sömnen. Men aldrig provat. Då jag läst att de kan öka migränen.
Min depression är numera underliggande, ångesten har kommit och hälsat på istället. Med kraft!
Haft bägge, lång tid. Men om jag får välja mellan ångest och depression, så väljer jag depression.
DÅ har man åtminstone ett val och en utväg, samt utlopp för sina känslor.
Ångest är tortyr!
Det finns ingen utväg när du har dödsångest, och vaknar med ett ryck mitt i natten.
Eller när den tar tag i dig på dagen.
Vill inte jämföra mig med GW i övrigt, men jag måste få tyst i huvudet.
Alkohol och droger är inte ett alternativ. Dricker bara pripps och har slutat röka på.
Men sova, det måste jag få göra.
Antidepp och psykologer kan fara och flyga.
Ger biverkningar, kostar pengar och jag har inte lust att betala inkompetenta personers lön, för att de ska sitta och hm hma i en timma för 300 spänn en gång i veckan.