• 1
  • 2
2016-01-25, 13:32
Medlem
En del skriver inte ut detta för att dom menar att det är beroendeframkallande?

Mina egna erfarenheter av detta var att det hjälpte med insomning och gav ökad tolerans.

En del har fått sina recept indragna pga. av beroenderisken enligt läkarna.

Men när det gäller övrig psykofarmaka så går det bra att äta livet ut.
Citera
2016-01-25, 13:37
Är själv intresserad av imovane, och tänker fråga min läkare om att få den när jag ska dit.
Men undrar också över om den är "farlig" eller inte?
Har haft propavan i många år nu, och den har mist sin verkan. Går ju inte att höja dosen från en pilla, 25 mg till mer heller. Då myrkrypningarna i benen kommer som ett brev på posten.

Jag sover skitdåligt. Somnar iof. sig hyfsat lätt. Men vaknar alltid vid 2-3-tiden och sedan ett par-tre ggr till innan jag ger upp vid 5-tiden. Det tär på psyket.
Citera
2016-01-25, 13:42
Medlem
loliravers avatar
Zopliklon(imovan) är Svergies mest utskriva sömntablett så om det du har nu inte funkar bör du be om att få prova det, finns i paket med 10st.

Du kommer troligen få 5mg och det hjälper säkert helt OK, någon direkt toleransökning har jag inte märkt av på flera år dock kör jag med 7.5mg.

Det gäller dock att ta tabletten, borsta tänderna sen kanske läsa nyheter i 5-10min sen lägga sig ner
Citera
2016-01-25, 13:47
Medlem
Kraftigt beroendeframkallande. Användes bara vid tillfälliga sömnstörningar. Mycket svårt att sova under cirka en vecka efter man slutat.
Citera
2016-01-25, 13:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Kraftigt beroendeframkallande. Användes bara vid tillfälliga sömnstörningar. Mycket svårt att sova under cirka en vecka efter man slutat.

Skillnad på beroendeutveckling som hos rena benzodiazepiner och tolerans/vanebildande som zopiklon.

Imovane tas oregelbundet en kort tid för att bryta onda sömncirklar och akut insomnia. Tas det regelbundet tappar man effekten fort.
Inget långtidsalternativ. Då får man medicinera de underliggande problemen istället
Citera
2016-01-25, 14:05
Medlem
Halloween2s avatar
Mild vet jag inte, går man inte och lägger sig nästan genast när man tagit den finns det en risk att fler tabletter försvinner. Gjorde så i natt, tog en, började göra mig i ordning, RÅKADE fastna i något och sen somnade jag vid halv 2, och då hade jag tagit vid 10 tiden, vaknar nu 12 timmar senare med ett kakpaket på golvet och ser att två till tabletter saknas.

Så synd att man blir halv seg så långt in på dagen efter bara, och då spelar det ingen roll hur lite eller mycket man tar.
Citera
2016-01-25, 14:12
Vad finns det för något mellan propavan och imovane då?
Vissa säger att imovane är "farligt" och beroendeframkallande, andra att det inte är det.
Finns det något mellanting?
Citera
2016-01-25, 14:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Vad finns det för något mellan propavan och imovane då?
Vissa säger att imovane är "farligt" och beroendeframkallande, andra att det inte är det.
Finns det något mellanting?

Finns inga bra sömnmediciner. Propavan är ett starkt antihistamin och ett derivat av de gamla hemska antipsykotiska fentiazinerna.
Får man bra effekt av antihistaminer kan låg dos mirtazapin vara ngt. Även låg dos amitriptylin eller doxepin som är TCA-preparat.
Vissa SSRI som paroxetin har också visats fördelaktigt vid sömnproblem.
Går även att undersöka vilken effekt man har av melatonin. Rent melatonin, circadin som är melatonin i depåtform eller agomelatin (valdoxan) som är en melatoninagonist med antidepressiv verkan.
Citera
2016-01-25, 14:34
Citat:
Ursprungligen postat av skinnysweatyman
Finns inga bra sömnmediciner. Propavan är ett starkt antihistamin och ett derivat av de gamla hemska antipsykotiska fentiazinerna.
Får man bra effekt av antihistaminer kan låg dos mirtazapin vara ngt. Även låg dos amitriptylin eller doxepin som är TCA-preparat.
Vissa SSRI som paroxetin har också visats fördelaktigt vid sömnproblem.
Går även att undersöka vilken effekt man har av melatonin. Rent melatonin, circadin som är melatonin i depåtform eller agomelatin (valdoxan) som är en melatoninagonist med antidepressiv verkan.

Mirtazapin har jag gått på, i samband med depression.
Gick upp 15 kilo och tänker aldrig ta dem igen, nu när jag lyckats gå ned igen.
Blev dessutom som en zombie av dem. Även om jag sov som Törnrosa.

Lider av svår migrän, som jag medicinerar dagligen mot. Har fått melatoninbaserat läkemedel mot sömnen. Men aldrig provat. Då jag läst att de kan öka migränen.

Min depression är numera underliggande, ångesten har kommit och hälsat på istället. Med kraft!
Haft bägge, lång tid. Men om jag får välja mellan ångest och depression, så väljer jag depression.
DÅ har man åtminstone ett val och en utväg, samt utlopp för sina känslor.

Ångest är tortyr!
Det finns ingen utväg när du har dödsångest, och vaknar med ett ryck mitt i natten.
Eller när den tar tag i dig på dagen.

Vill inte jämföra mig med GW i övrigt, men jag måste få tyst i huvudet.
Alkohol och droger är inte ett alternativ. Dricker bara pripps och har slutat röka på.
Men sova, det måste jag få göra.

Antidepp och psykologer kan fara och flyga.
Ger biverkningar, kostar pengar och jag har inte lust att betala inkompetenta personers lön, för att de ska sitta och hm hma i en timma för 300 spänn en gång i veckan.
Citera
2016-01-25, 14:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Mirtazapin har jag gått på, i samband med depression.
Gick upp 15 kilo och tänker aldrig ta dem igen, nu när jag lyckats gå ned igen.
Blev dessutom som en zombie av dem. Även om jag sov som Törnrosa.

Lider av svår migrän, som jag medicinerar dagligen mot. Har fått melatoninbaserat läkemedel mot sömnen. Men aldrig provat. Då jag läst att de kan öka migränen.

Min depression är numera underliggande, ångesten har kommit och hälsat på istället. Med kraft!
Haft bägge, lång tid. Men om jag får välja mellan ångest och depression, så väljer jag depression.
DÅ har man åtminstone ett val och en utväg, samt utlopp för sina känslor.

Ångest är tortyr!
Det finns ingen utväg när du har dödsångest, och vaknar med ett ryck mitt i natten.
Eller när den tar tag i dig på dagen.

Vill inte jämföra mig med GW i övrigt, men jag måste få tyst i huvudet.
Alkohol och droger är inte ett alternativ. Dricker bara pripps och har slutat röka på.
Men sova, det måste jag få göra.

Antidepp och psykologer kan fara och flyga.
Ger biverkningar, kostar pengar och jag har inte lust att betala inkompetenta personers lön, för att de ska sitta och hm hma i en timma för 300 spänn en gång i veckan.

Du verkar ha bestämt dig. Bara att lära dig leva med dina problem.
Citera
2016-01-25, 14:45
Citat:
Du verkar ha bestämt dig. Bara att lära dig leva med dina problem.

Vad har jag bestämt mig för?
Citera
2016-01-25, 14:46
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phosphoreign
En del skriver inte ut detta för att dom menar att det är beroendeframkallande?

Mina egna erfarenheter av detta var att det hjälpte med insomning och gav ökad tolerans.

En del har fått sina recept indragna pga. av beroenderisken enligt läkarna.

Men när det gäller övrig psykofarmaka så går det bra att äta livet ut.

Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Först ska vi skilja på beroende och tolerans:

Citat:
Skillnad på beroendeutveckling som hos rena benzodiazepiner och tolerans/vanebildande som zopiklon.

Imovane tas oregelbundet en kort tid för att bryta onda sömncirklar och akut insomnia. Tas det regelbundet tappar man effekten fort.
Inget långtidsalternativ. Då får man medicinera de underliggande problemen istället

Ta Mirtazapins sömngivande egenskaper: det är inte ett beroende, utan enkom tolerans.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in