2016-01-25, 13:28
Medlem
Hej!
Har en Volvo V50 -06. Har två nycklar till den. När jag ska försöka låsa upp bilen med extra nyckeln så går det inte att låsa upp bilen och larmet utlöses! Jag kan komma in i bilen genom att låsa upp med den lilla metall nyckeln och kan sen stänga av larmet och även starta bilen med extra nyckeln!

Vad kan det vara för fel och är det något jag kan fixa?

Har provat att byta batteri i nyckel...
Citera
2016-01-25, 13:38
Medlem
Smatters avatar
Du måste omprogrammera nyckeln. Olika bilar har olika sätt att göra det på. Kolla i instruktionsboken.
Citera
2016-01-25, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smatter
Du måste omprogrammera nyckeln. Olika bilar har olika sätt att göra det på. Kolla i instruktionsboken.

Hittar inget om det i instruktionsboken. Kanske något som måste göras hos Volvo?
Citera
2016-01-25, 15:03
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newnewnoise
Hittar inget om det i instruktionsboken. Kanske något som måste göras hos Volvo?
Stämmer. Om de gick ut med info i instruktionsboken skulle det vara biltjuvens guldgruva.
Citera
2016-01-25, 17:10
Medlem
något jag hittade i ett annat forum om det kan vara till någon hjälp

vad jag vet ska du bara behöva låsa upp bilen med nyckeln och låsa igen och sedan upp igen så ska larmet sluta, gör de på mor och fars v70 iaf

Med vänlig hälsning
t
Citera
2016-01-25, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
något jag hittade i ett annat forum om det kan vara till någon hjälp

vad jag vet ska du bara behöva låsa upp bilen med nyckeln och låsa igen och sedan upp igen så ska larmet sluta, gör de på mor och fars v70 iaf

Med vänlig hälsning
t

Jag kan stänga av larmet genom att starta bilen med reserv nyckeln. Men jag vill kunna öppna bilen med fjärren, fattar inte varför det inte funkar?! När jag tom kan starta bilen
Citera
2016-01-25, 18:09
Medlem
BNCs avatar
Fjärrkontrollen för upplåsning, och transpondern för att inaktivera immobilizern (vilket även används för att inaktivera larmet när man sätter i nyckeln i tändningslåset) är helt separerade ifrån varandra.

Så, antagligen är det något fel på nyckeln (behöver batteriet bara bytas kanske? Starta motorn kan du göra även utan batteri i nyckeln), eller så har bilen av någon anledning glömt bort ID't på den fjärrkontrollen.
Byt batteri i nyckeln. Hjälper inte det, så gör du nog bäst i att åka till Volvo för att klura ut om felet ligger i nyckeln eller bilen och att avhjälpa felet.
Citera
2016-01-26, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BNC
Fjärrkontrollen för upplåsning, och transpondern för att inaktivera immobilizern (vilket även används för att inaktivera larmet när man sätter i nyckeln i tändningslåset) är helt separerade ifrån varandra.

Så, antagligen är det något fel på nyckeln (behöver batteriet bara bytas kanske? Starta motorn kan du göra även utan batteri i nyckeln), eller så har bilen av någon anledning glömt bort ID't på den fjärrkontrollen.
Byt batteri i nyckeln. Hjälper inte det, så gör du nog bäst i att åka till Volvo för att klura ut om felet ligger i nyckeln eller bilen och att avhjälpa felet.

Ringde volvo, dom trodde hela nyckeln behövdes bytas. Skulle kosta runt 1400kr för nyckel, sen tillägg för arbete med att programmera. Så runt 2000 spänn kommer det väl kosta,minst. Lite surt men är väl bara att pröjsa...

Tack iaf för alla svar!
Citera
2016-01-26, 17:44
Medlem
kimdah2002s avatar
Troligtvis är det batteriet i nyckeln som tagit slut och nyckeln tappat minnet.

Sätt i ett nytt batteri och testa följande
http://www.fixya.com/cars/t13103885-...vo_v50_key_fob
Citera
2016-01-26, 18:01
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newnewnoise
Ringde volvo, dom trodde hela nyckeln behövdes bytas. Skulle kosta runt 1400kr för nyckel, sen tillägg för arbete med att programmera. Så runt 2000 spänn kommer det väl kosta,minst. Lite surt men är väl bara att pröjsa...

Tack iaf för alla svar!

Om du har någon form av backupförsäkring så kan du ju alltid "tappa bort" sagda nyckel...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in