2016-01-25, 12:44
Medlem
Hej käre fb.

Det är så att min kusin har blivit drabbat genom att skolan har med tvång tagit ifrån hans rättigheter genom att inte låta min kusin delta på någon föreläsnig alls, allt på grund av att en tjej som går i samma klass med min kusin ska ha sagt till rektorn att min kusin har skickat ett meddelande till tjejens pojkvän och skrivit ett mycket obekväm meddelande via facebook om hur underbar tjejen är.

Det fåniga är att meddelanden inte kommer ifrån min kusin, utan den kommer ifrån någon helt annan, vilket fick tjejen att misstänka att det är ifrån min kusin. Skolan håller på att dra beslut om att dra ifrån CSN ifrån min kusin. Han snackade idag med rektorn och berättade att han inte har skrivit meddelandet, att det inte har något med han att göra, och att det inte ens finns bevis på att det är han som har skrivit (det står liksom namnet på personen som har skrivit), även det fick ej rektorn att tänka om.

Kan en polisanmälan göras?
Citera
2016-01-25, 12:53
Avstängd
Vad ska du polisanmälan? Kräv av rektorn att bevisa att sms kommer från mobilen.
Citera
2016-01-25, 13:06
Medlem
Du skriver väldigt rörigt då det är rätt svårt att förstå. Har jag uppfattat det rätt.

Ett meddelande har skickats via Facebook till en flickas pojkvän.
Meddelandet uppfattades som kränkande.
Flickan misstänker att detta meddelande kommer från din kusin.
Skolan utreder.
Under tiden är din kusin avstängd från undervisningen.

Om jag uppfattat det rätt så skulle det kunna vara förtal. Helt beroende på hur många flickan spridit den uppgiften till.
Citera
2016-01-25, 13:36
Medlem
Även om det skulle vara sant att du skickade något dumt meddelande ser jag inte vad skolan har med saken att göra

Om jag går och snattar på ICA eller lurar min polare på pengar så kan ju inte min chef på jobbet börja bestraffa mig för att polaren skvallrar för honom. Låter ju absurt. Fattar inte ens vad ni dillar om och vad de har med varandra att göra.
Citera
2016-01-25, 13:52
Medlem
Hm, jag tror att skolan får neka undervisning vid den tidpunkten om tjejen känner sig hotad eller liknande av killen men det brukar krävas väldigt mycket mera. Det känns som det finns mer till historien än vad vi vet, kan exempelvis vara att din kusin stör mycket i undervisningen och lärarna har meddelat rektorn det.
Citera
2016-01-25, 16:11
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icnivad
Även om det skulle vara sant att du skickade något dumt meddelande ser jag inte vad skolan har med saken att göra

Om jag går och snattar på ICA eller lurar min polare på pengar så kan ju inte min chef på jobbet börja bestraffa mig för att polaren skvallrar för honom. Låter ju absurt. Fattar inte ens vad ni dillar om och vad de har med varandra att göra.

Det ingår i skolans uppdrag om det kan kopplas till verksamheten i skolan. Då har skolan en skyldighet att utreda och bita åtgärder. Gör man inte det riskerar man skadestånd och negativ publiciteten.

Vad som räknas som "kopplas till skolan " är inte specificerat men det kan räcka med att det är elever som går i samma skola eller klass.

När det sen är fastställt att skolan skall utreda en kränkning kan det i skolans policy vara så att man under utredning stänger av eleven under utredningen för att underlätta för offret.
Citera
2016-01-25, 17:52
Medlem
Om TS och hans "kusin" hade bemödat sig att läsa skollagen, gymnasieförordningen och dessutom skolans egna ordningsregler hade inte den här tråden funnits.

Ja, skolan har rätt att stänga av dig (förlåt din kusin) från fortsatt undervisning (skollag 5 kap.). Sedan har väl gymnasiet inte föreläsningar om man nu inte råkar heta Kunskapskolan och har föreläsning för 10-åringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in